הסינים מתים על תפוחים: רווחי השיא של אפל ברבעון הנוכחי מגיעים משם

סין הייתה עד לאחרונה המקום בו מייצרים מכשירי היי-טק ולא רוכשים אותם. אולם את כל מה שהעולם המערבי צורך, הסינים גם צורכים כעת. החדשות הטובות, עבור אפל, הן שהשוק הסיני עוד רחוק מאוד מרוויה. אם בארה"ב אין עוד למי למכור, בסין - על מיליארד וחצי תושביה - יש

דורון פישלר | 25/4/2012 13:29 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
חברת אפל פרסמה את הדו"ח הרבעוני שלה, ומתברר ששוב  הכתה את כל התחזיות והציגה רווחי שיא של מיליארדים. מה עוד חדש. התוצאות הענקיות של אפל ‏– במקרה הזה, הכנסות של 39.19 מיליארד דולר, ורווח נקי של 11.6 מיליארד דולר ברבעון מדהימות באותה המידה שהן משעממות. "אפל הרוויחה המון כסף" הוא הרי מקרה מובהק של "כלב נשך אדם". אפל עושה את זה כל הזמן. תעירו אותי כשהיא פעם, לשם שינוי, לא תרוויח המון כסף.

הסיבה שאפל הצליחה להפתיע, שוב, את החזאים והמומחים הייתה שהכנסותיה הגיעו ממקור לא צפוי. מוקדם יותר השנה היה נדמה שלחברה פשוט אין הרבה לאן להתקדם. השוק האמריקאי רווי. אייפון הוא הסמארטפון הנפוץ בעולם, האייפד חולש על שוק הטאבלטים ללא שום מתחרים, ונדמה שכל מי שמעוניין בהם - כבר רכש אותם . המכירות ייאלצו להיחלש בשלב כלשהו כי כבר אין למי למכור.

אלא שמתברר שאת עיקר הגדילה שלה אפל לא עשתה באמריקה, וגם לא באירופה. הסיבה לרבעון העצום שלה נעוצה בסין. ההכנסות מסין לבדה הגיעו ברבעון הזה ל-7.9 מיליארד דולר – פי שלושה מהרבעון המקביל בשנה שעברה. הסינים מתים על תפוחים.

אפל הגבירה מאוד את פעילותה בסין לאחרונה, אבל סיפור ההצלחה שם לא קשור רק אליה. סין, עד לא מזמן, היתה מקום שבו מייצרים מכשירי היי-טק, לא רוכשים אותם. אבל המעמד הבינוני בסין הולך ומתברגן, ומתקרב באופייה של תרבות הצריכה שלו לקהל המערבי, והשינוי הזה מתבצע במהירות מדהימה.

 דוגמה לכך אפשר לראות בתחום שונה לחלוטין: לפני כחודש יצא לבתי הקולנוע בעולם כולו הסרט "טיטניק" בגרסה מחודשת בתלת-מימד. ברוב העולם הכנסות הגרסה המחודשת היו צנועות יחסית. בסין, הסרט הכניס בתוך שלושה ימים 65 מיליון דולר – כשליש מההכנסות בעולם כולו, ויותר מכפי שההוצאה המקורית של "טיטניק", ב-1997, הכניסה לאורך כל תקופת הקרנתה במדינה.

אייפון וליאונרדו דיקפריו הם שני צדדים של אותו מטבע: את כל מה שהעולם המערבי צורך, הסינים גם צורכים כעת. והחדשות הטובות, עבור אפל לפחות, הן שהשוק הסיני עוד רחוק מאוד מרוויה. אם באמריקה אין עוד למי למכור, בסין – על מיליארד וחצי תושביה – יש גם יש.
לקוחות סיניים בחנות של אפל. גם מייצרים וגם קונים
לקוחות סיניים בחנות של אפל. גם מייצרים וגם קונים epa
מוכרים אורז לסינים

האירוניה הברורה מאליה היא שסין מקבלת, סוף סוף, את התוצרת של עצמה. זה לא סוד גדול שמוצריה של אפל, כמו של כמעט כל חברת אלקטרוניקה אחרת, מיוצרים בסין. זה גם לא חדש שהתנאים בהם מועסקים האנשים שייצרו עבורכם את האייפון שלכם הם משהו שאולי הייתם מעדיפים לא לחשוב עליו בזמן שאתם משחקים דרואו סאמת'ינג.

מאות אלפי סינים עובדים בתנאים שאינם מאוד רחוקים מעבדות בייצור המכשירים האלה, ואנשים שהשתתפו בהרכבת אלפי אייפדים מעולם

לא ראו אייפד פועל. ובכל זאת, לא נראה שלציבור הסיני יש מרירות כלפי המצב הזה: הקסם האפלי עובד גם עליהם. 11.6 מיליארד דולר ברווח נקי משמעותם היא שאפל קונה, למעשה, את מכשירי האייפון מהסינים, ואז מוכרת להם אותם חזרה, במחיר גבוה יותר.

כמה גבוה יותר? 11.6 מיליארד דולר, לשם הדיוק. כשהדבר היחיד שיוצר בארה"ב במכשירים הוא התדמית. אי אפשר לברוח מהקלישאה: מתברר שאפשר למכור קרח לאסקימוסים, ולהרוויח מיליארדים בדרך.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים