גלטן ביודיזל הישראלית חתמה על הסכם של 225 מיליון שקל
החברה העוסקת בתחום הביו-דיזל המופק מצמח הג'אטרופה, תספק ל-Neste הפינית 60 אלף טון של שמן צמחי לביודיזל בתוך 5 שנים

שלומי יונס, מנכל גלטן ביודיזל צילום: יחצ.
גלטן ביודיזל מגדלת בגאנה את צמח הג'אטרופה ממנו מפיקים שמן צמחי ממקור לא אכיל המשמש להפקת ביו-דיזל שנמכר בעיקר באירופה. הג'אטרופה הינו צמח רב שנתי שאינו מיועד למאכל וגדל באזורים נידחים ובאדמות שוליים, ללא צורך בהשקיה. החברה בנתה את פעילותה על בסיס ידע נרחב בגידול והתאמה של צמח הג'אטורפה, ביחד עם מומחה מאוניברסיטת אונהיים גרמניה, במטרה להפיק שמן בכמויות מסחריות תוך עמידה בתקן הביו-דיזל האירופאי. דורון לוי יו"ר דירקטוריון פעיל, סגן יו"ר הדירקטוריון מאיר דגן, לשעבר ראש המוסד וכמנכ"ל החברה מכהן ד"ר שלומי יונס.
Neste הינה חברת זיקוק ושיווק אשר 50.1% ממניותיה מוחזקות על ידי מדינת פינלנד. החברה שמה דגש על דלקי תחבורה מתקדמים ונקיים ופועלת לאיתור מקורות איכותיים של דיזל מתחדש. כיום פועלת Neste במעל לעשר מדינות, תוך התמקדות בשווקים
הצפון-אירופאים, והיא נסחרת בבורסה בהלסינקי, פינלנד. שווי חברת Neste Oil מוערך בכ-2 מיליארד יורו כאשר היקף המכירות השנתי שלה עומד על כ-15.4 מיליארד יורו. דירוג החברה על ידי סוכנות הידרוג S&P הוא AAA.
במכתב הכוונות שנחתם נקבע כי חברת גלטן ביודיזל תספק כ-12 אלף טון של שמן צמחי בשנה ובסה"כ כ-60 אלפי טון לתקופה של 5 שנים. היקף התמורה עבור אספקת כל הכמות (60 אלפי טון) נאמד בכ-225 מיליון שקל. המחיר נקבע על פי חוזים עתידיים של שמן דקלים (CPO futures market) כפי שמופיעים בנתוני בורסת מלזיה. עוד יצוין, כי המחיר האמור נקבע בתנאי (FOB - Free On Board), כלומר כל הוצאות שינוע המוצר מהנמל בגאנה לנמל היעד על חשבון הלקוח.
לדברי דורון לוי, יו"ר גלטן ביודיזל, "כ-60% מהרכבים באירופה הם רכבים מונעי דיזל. עד שנת 2020, מחייבת התקינה האירופאית, מעבר למצב בו 20% מרכבי הדיזל יהיו מונעים באמצעות דלקים ביולוגיים. ע"פ התחזית בשנת 2020 יגלגל שוק הביודיזל האירופי כ-40 מיליארד דולר. חתימת מכתב הכוונות עם חברת הענק הפינית הינו שלב מהותי בביסוסה של גלטן ביודיזל כספקית מרכזית של שמן צמחי לתעשיית הביודיזל באירופה".

צמח הגאטרופה בגאנה
צילום: יחצ.
