שיעור בקדמה: חשיבותה של מערכת חינוך טכנולוגי

תמו הימים שבהם בתי ספר מקצועיים הסתפקו בלשמש מפלט לתלמידים מתקשים; החינוך הטכנולוגי הוא העתיד

ד''ר עופר רימון | 7/5/2012 14:28 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר RSS
מפעם לפעם עולה החינוך הטכנולוגי לכותרות, הן מצד מצדדיו שמתרפקים על העבר והן מצד מתנגדיו שמפקפקים בחשיבותו. גם אלה וגם אלה מתייחסים למצב שהיה לפני כ-20 שנה, תקופה שבה חלו פיחות וכרסום בחינוך הטכנולוגי. אך מאז חלו תמורות רבות.

העולם הטכנולוגי השתנה לבלי היכר. בשימוש ביתי אפשר למצוא טכנולוגיות רבות שלא היו בנמצא בשנות ה-80, כמו אינטרנט, מחשבי לוח, סמארטפונים ואפילו רובוטים. גם התעשייה הישראלית השתנתה - תעשיות עתירות ידע התבססו וכיום כ-40% מהייצוא נשענים על התעשיות הללו.

יש חשיבות רבה לקיומה של מערכת חינוך טכנולוגי לצד מערכת החינוך העיוני כאלטרנטיבה אטרקטיבית ולא כברירת מחדל. אלטרנטיבה זו עניינה בראש ובראשונה לתת מענה לתלמידים שלצד הלימוד התאורטי-עיוני מעוניינים, ולעתים אפילו זקוקים, להיבט היישומי-מעשי. התלמידים בחינוך הטכנולוגי חווים היבט זה באמצעות לימודים התנסותיים. הלימודים הטכנולוגיים מכוונים אל פרויקט גמר, ליצירה, לעולם המעשה, למקום שבו הידע התאורטי נפגש עם מיומנויות מעשיות ומקבל ביטוי יישומי.

מלבד חשיבותה ליחיד, למערכת חינוך טכנולוגי חשיבות לחוסנה של המדינה. מערכת החינוך הטכנולוגי חושפת את התלמידים לעולם התעסוקה והעשייה, מקדמת מיומנויות של עבודת צוות, של תכנון ושל התמודדות עם אתגרים המצריכים למצוא לעתים פתרונות "מחוץ לקופסה". לא פלא שמדינות ה-OECD מתמקדות במערכת החינוך הטכנולוגי, ושיעור התלמידים במערכות אלה הינו גבוה ביותר מ-30% בהשוואה לישראל. החינוך הטכנולוגי הוא גם מרכיב חשוב במערך הטכנולוגי של צה"ל ומהווה שדרה חשובה בתעשייה הישראלית.

החינוך הטכנולוגי צריך להתאים עצמו לטכנולוגיה של המאה ה-21 ולמבנה מערכת החינוך כיום. הבסיס לקיום מערכת איתנה של חינוך טכנולוגי הוא ההבנה שהיא צריכה לתת מענה לכל התלמידים: לתלמידים מצטיינים כמו גם לתלמידים מתקשים. העידן שבו בתי ספר נחלקו לבתי ספר מקצועיים ולבתי ספר עיוניים חלף, ונראה שלסגרגציה זו אין עוד מקום. את אלה מחליפה מערכת טכנולוגית שמספקת לבית הספר המקיף יותר כלים ומענים.

מדובר במענים לתלמידים שלומדים ל-5 יחידות בגרות במתמטיקה או בפיזיקה ומעוניינים ליישם את הנלמד במערכות אלקטרוניות מתקדמות, למי שמעוניינים לסיים את בית הספר התיכון כשבידיהם תעודת בגרות ותעודת טכנאי בתחום החשמל למשל ולמי שמבקשים להבטיח שגם אם לא יקבלו תעודת בגרות יהיה להם אופק תעסוקתי ויכולת להמשיך במסלול של טכנאים או הנדסאים. תלמידי מגמת תקשוב לדוגמה מקבלים הסמכה שמאפשרת להם לעסוק במקצוע. זו השנה השלישית שבה אנו מקדמים תוכנית אסטרטגית לחיזוק החינוך הטכנולוגי ביוזמת השר המכהן. קצרה היריעה מלהציג את התוכנית.

נציין כי מאז התחילה התוכנית נוספו יותר מ-10,000 תלמידים מכל המגזרים לחינוך הטכנולוגי. עם זאת, המלאכה עוד רבה ונדרשים מאמץ ומחויבות של כל השותפים כדי להמשיך ולבסס את החינוך הטכנולוגי. ואגב, פעולה זו עתידה לסייע בדלת האחורית גם לחינוך העיוני, הצמא להתחדשות ולתחרות.
הכותב הוא ראש מינהל מדע וטכנולוגיה במשרד החינוך

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

טור אורח

צילום: .

nrg מעריב מציע במה לכותבים אורחים על ענייני השעה

לכל הטורים של טור אורח

עוד ב''טור אורח''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים