"שיקרו לנו, באתי לעבוד בחברת קיקה ובפועל זה היה בלוף"
העובדים בחנות הרהיטים האוסטרית קיקה הגיעו הבוקר ונדהמו לגלות את דלתות מקום העבודה שלהם סגורות, כאשר המשמעות היא שהם לא יזכו לקבל בשנה הקרובה את משכורתם וגם מכתבי הפיטורים לא יגיעו לידיהם. במקביל, מסתמן כי העובדים יצטרפו להסתדרות שתנסה לדאוג לזכויותיהם
- חנות הריהוט "קיקה" נסגרה, מאות עובדים מוחים בכניסה
- בעלי קיקה אשטרום צפויים להגיש היום בקשה להקפאת הליכים
"אין לנו מושג מה הולך לקרות. זה נראה לא טוב, מדברים על אפשרות של סגירה. לצערנו אנחנו חוששים שהגופים הגדולים יקבלו את שלהם, אבל אנחנו העובדים לא נקבל את השכר ונישאר בלי עבודה", סיפרה בדאגה אחת העובדות ל-nrg מעריב.
אחד העובדים פרץ בבכי ואמר: "שיקרו אותנו מכרו לנו בלוף. באתי לעבוד בחברת קיקה, נתנו לנו ההרגשה שזו אחת החברות החזקות בעולם. בפועל זה היה בלוף. אף אחד לא יעזור לנו אם לא נעזור לעצמנו. אני מתכוון אם צריך להביא לכאן אוהל ולבוא לפה לישון עם הילדים שלי עד שיפתרו את הבעיה".
למקום הגיעו עורכי הדין של החברה וכן נציג הסתדרות העובדים יאיר אלגאובי שקיים עם העובדים אסיפת חירום. אלגאובי פועל לשכנע את העובדים לנהל משא ומתן עם קיקה ומנסה לאגד אותם במסגרת ההסתדרות על מנת לדאוג לזכויותיהם לאור הקשיים אליהם נקלעה ההנהלה. כאשר במהלך האסיפה העובדים בכו וכעסו על הצעד החד צדדי שנוקטים בעלי החברה. חלק מהעובדים אף חתמו על טפסי הצטרפות להסתדרות.
במקביל, כוחות משטרה הגיעו לאבטח את האירוע, והשומרים בכניסה לחנות מוודאים שאף עובד לא ינסה להיכנס לחנות עצמה.
למרות שהמנכ"ל הודיע אמש לעובדי החברה כי הם יקבלו את משכורת חודש אפריל ביומיים הקרובים, העובדים הגיעו הבוקר לחנות סגורה והחלו להפגין בפתחה. מאז שעות הבוקר כ-400 עובדים צובאים על השערים הסגורים של החנות בנתניה, ומוחים על כך שלא קיבלו את שכרם עבור חודש אפריל השנה.
אם המנכ"ל אכן יחליט לסגור את החנות, מסתמן כי העובדים לא יזכו לקבל בשנה הקרובה את משכורתם וגם מכתבי הפיטורים לא יגיעו לידיהם.

מבוי סתום אליו נקלע המשא ומתן שניהלה קיקה עם הבנקים, צפוי להביא את חברת אשטרום המחזיקה ב-15 אחוז ממותג הרהיטים האוסטרי, להגיש בשעות הקרובות בקשה להקפאת הליכים לבית המשפט. הערכות הן כי הבקשה תוגש לכל המאוחר ביום ראשון בבוקר.
מקורבים לקיקה תולים את החרפת הקשיים הכלכליים, שאפיינו את הרשת מתחילת דרכה בישראל במכירות נמוכות, שלא היה בהן לכסות את עלויות התפעול השוטפות. עוד נטען כי הבנקים לקחו את כל ההכנסות מהמכירות ולא הותירו כסף בידי הנהלת החברה לתשלום משכורות. צעד שיש בו הבעת אי אמון בסיכויי הישרדות הרשת.
זכיין קיקה בישראל, סלומון בטיטו הגיע למצב כלכלי בו לא יוכל להזרים עוד כסף לרשת והסבירות כי ימצא משקיע כזה נמוכה, נוכח העובדה שבחודשים האחרונים נערכו גישושים עם מספר גורמים רלוונטיים, שלא הביעו עניין להכנס כשותפים בחברה. גם בעלי המותג האוסטריים, לא צפויים לקחת על עצמם את הפעלת החברה. למרות שאשטרום מחזיקה רק ב- 15 אחוז מהחברה, היא זאת שעומדת בחזית, שכן לקחה על עצמה לפני מספר חודשים את הפעלת החנות ויישום תהליך ארגון מחדש.
קיקה סבלה מטענות בדבר שירות לקוי ואספקת המוצרים שהוזמנו באיחור. לקוחות טענו כי המוצרים לא הגיעו במועד וכי פניותיהם לא נענו באופן משביע רצון. חודשים ספורים לפעילותה, הודיעה קיקה לספקים כי היא משנה באופן חד צדדי את הסכמיה עימם, כך שתשלם להם רק לאחר מכירת הסחורה ולא לפי תנאי התשלום שנקבעו מראש.
לפני
מהדוחות עולה עוד כי מכירות קיקה, שפעלה במשך 4 חודשים בשנת 2011, הסתכמו ב- 27מליון שקל בלבד. זאת בעוד בתקופה זאת פעלה קיקה בבלעדיות באזור נתניה, בשל השריפה שכילתה את חנות איקאה בפולג. הערכות בענף הן כי מאז פתיחת חנות איקאה מרץ האחרון,הושפעו מכירות קיקה לרעה.
הרווח הגולמי של קיקה הסתכם בתקופת הדוח ב- 10 מליון שקל והחברה רשמה הפסד תפעולי בגובה 39 מליון שקל המצטרף להפסד תפעולי בסך 12 מליון שקל משנת 2010, בשל עלויות הקמה. את התקופה סיימה קיקה עם הפסד נקי של 44.5 מליון שקל המצטבר מאז 2010 לסך של 59 מליון שקל והתחייבויות בסך 146 מליון שקל.
מוטי סלע, מנכ"ל אשטרום נכסים אמר עם פרסום הנתונים כי "מאז נרשמה אזהרת "עסק חי" לקיקה, הושקע הרבה כסף וניתן לראות שיפור מסויים בתוצאות." ביחס להיתכנות פתיחת החנות השניה של קיקה בחיפה, טען סלע כי "אין עיכוב בפתחת הסניף השני. "הנושא מצי בתהליך של היתרי ואני מניח שיתחילו לבנות אותתה בקרוב ונפתח בזמן. יותר חשוב לי לבסס את החנות בנתניה מאשר למהר לפתוח חנות נוספת."
