הרשת התעשייתית: "אפקט פייסבוק" משתלט על הרשת

מהגרסה החברתית של איביי ועד החברה המקוונת הגדולה בעולם למחפשי עבודה, עשרות הסטארט-אפים שהוקמו עבור 900 מיליון משתמשי פייסבוק הם כיום מערכת כלכלית גדולה בהרבה מהמפלצת של מארק צוקרברג

מייק סוויפט, סן חוזה מרקורי ניוז | 13/5/2012 19:00 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
תגיות: פייסבוק
ארה"ב. כדי להבין את גודלו האמיתי של מה שמכונה "אפקט פייסבוק" יש להסתכל מעבר לחברה עצמה. אספקט שזוכה לרוב להתעלמות במסגרת הניתוחים המדוקדקים שהרשת החברתית עוברת לקראת הנפקתה ב-18 במאי הוא מערכת הולכת וגדלה של סטארט-אפים שמשתמשים ב-900 מיליון משתמשיה כדי להתניע את עסקיהם. כבר כיום הסטארט-אפים הללו הם מערכת כלכלית גדולה בהרבה מפייסבוק, וניתן לומר בביטחון כי רבים מהם יונפקו בעצמם בעתיד.

קחו למשל את ויילדפייר אינטראקטיב (Wildfire Interactive), סטארט-אפ בן 3 שנים מקליפורניה המתמחה בשיווק ברשתות חברתיות. ויילדפייר מספקת מוצר לניהול תוכן וקמפיינים פרסומיים לחברות כמו פפסי, וירגי'ן אטלנטיק, סוני ו יוניליוור, ובסיס הלקוחות שלה הוכפל ליותר מ-15 אלף בשנה שעברה, בעוד כוח האדם שולש ל-330 עובדים. "זה כמו לתפוס גל גדול", אומרת המנכ"לית ויקטוריה רנסום, שייסדה את החברה בשנת 2009 בשיתוף אלן שורד, לשעבר גולש סנובורד מקצועי, "והגל הוא הרשת החברתית, שמשנה את האופן שבו העסקים מתנהלים".

בתעשיית הלוויין שנוצרה סביב פייסבוק שלטו בעבר בעיקר חברות משחקים, ובראשן זינגה מסן פרנסיסקו. אך המגמה משתנה במהירות, וסטארט-אפים נבנים במיוחד עבור התשתית של פייסבוק ויוצרים דרכים חדשות למצוא עבודה, לרכוש ולמכור סחורות, לתכנן טיול או למצוא לקוחות חדשים. באזור מפרץ סן פרנסיסקו לבדו פועלות Root Music, שמסייעת לאמנים ליצור דף מעריצים בפייסבוק; Gogobot, שירות תכנון נסיעות המסתמך על ניסיונם של חברי המשתמש בפייסבוק; ו-Rotten Tomatoes, מעין מיני-אתר שעוסק בקולנוע ובמוזיקה.

על-פי מחקר שנערך לאחרונה באוניברסיטת מרילנד, המערכת שנבנתה סביב פייסבוק יוצרת פי 18 מקומות עבודה בארה"ב מאשר פייסבוק עצמה: כ-53 אלף משרות לעומת 3,500 המועסקים בפייסבוק. התעשייה תומכת בעקיפין ביותר מ-180 אלף משרות נוספות. פייסבוק "היא רק המנוע של צמיחה גדולה הרבה יותר בתעשיות רבות", אומר איל הורן האן, מחבר שותף של המחקר ומומחה למערכות מידע, "לא מדובר רק במפתחי אפליקציות, אלא גם בפרסום, במיתוג, במכירות ועוד ועוד".
צילום: איי-פי
מארק צוקרברג מציג - אפקט הפייסבוק. צילום: איי-פי
כמו לבנות עסק על רכבת

אחד החללים העמוסים ביותר בוויילדפייר הוא "אזור האוריינטציה", שבו נערכות ההכשרות לעובדים החדשים, כ-20 בממוצע בחודש. רנסום מעריכה כי בעוד כמה שנים תעסיק ויילדפייר אלפי עובדים, ושקיימת סבירות גבוהה שהיא תונפק בוול סטריט.

ויילדפייר איננה הפרטנרית היחידה של פייסבוק שחוזה הנפקה ציבורית בעתידה. "אנחנו אחת החברות שיכולות, על גבה של פייסבוק, להפוך לחברה ציבורית בתוך 4-3 שנים", אומר ריק מריני, המייסד והמנכ"ל של ברנץ'-אאוט (Branch Out) מסן פרנסיסקו, המציעה שירות לחיפוש עבודה בפייסבוק. החברה גייסה 49 מיליון דולר מקרנות הון-סיכון ואוכלוסיית המשתמשים שלה זינקה מכ-400 אלף בדצמבר לכמעט 13 מיליון באפריל. בקצב צירוף המשתמשים שלה כיום- 3 בשנייה ; 2 מיליון בשבוע - היא צפויה לעקוף את לינקדאין כרשת התעסוקה המקוונת הגדולה באינטרנט. "לינקדאין מציעה שירות מצוין של מציאת עבודה לבכירים ולמי שמשתכר יותר מ-100 אלף דולר. אנחנו עושים עבודה טובה יותר באיתור משרות פשוטות יותר", אומר מריני. ברנץ'-אאוט צפויה להכפיל את כוח האדם שלה בשנת 2012 ולהוסיף כ-100 משרות בטרם תגייס מאות נוספים בשנה הבאה, לדברי מריני.

פיוומנט (Payvment) היא חברת סטארט-אפ המעסיקה 25 עובדים בפאלו אלטו, קליפורניה, ומאפשרת למשתמשי פייסבוק לקנות ולמכור סחורות. לרוב מדובר בשוקי נישה ובסחורות

שקשה למצוא בחנויות. הסוחרים בה נעים בין הכדורסלן האגדי קארים עבדול ג'באר, שמציע מהדורה מוגבלת של כדורים עם חתימתו ב-500 דולר ליחידה, ועד "מן-גלייז", סוחר משיקגו שמציע לק לציפורניים לגברים. פיוומנט מאפשרת לסוחרים להגיע דרך פייסבוק ללקוחות בעלי תחומי עניין ממוקדים במיוחד, וכ-80% מהקניות ברשת החברתית מתבצעות דרכה. "בעיקרון, זה כמו לבנות עסק על רכבת שטסה במהירות של 250 קמ"ש", אומר מנכ"ל פיוומנט כריסטיאן טיילור, שהגיע מקונטיקט לעמק הסיליקון עם אשתו ב-2009 עם רעיון לחברה למסחר אלקטרוני בפייסבוק.

כעת, בזמן שהנפקתה של פייסבוק מתקרבת, הסטארט-אפים מתלבטים בשאלה עד כמה הם רוצים לקשור עצמם לחברה. וויילדפייר פועלת גם ב טוויטר, ב גוגל פלוס ובשאר הרשתות החברתיות, אך ברנץ'-אאוט מתמקדת בפייסבוק בלבד. בהתחשב בצמיחה העצומה של החברה, מריני אומר כי הוא לא רוצה להסיח את דעתו של הצוות בעבודה עם רשתות אחרות. ואף שסטארטאפים כמו ברנץ'-אאוט, ויילדפייר ופיוומנט הן חברות עצמאיות, אין ספק כי הן צאצאיה של פייסבוק, והן רואות יתרון גדול בהישארות בקרבת אמם. מנכ"לי החברות מבקרים תדירות במשרדי פייסבוק במנלו פארק ואוספים מידע לגבי מה שעובד או לא עובד עבור עסקיהם.

"אולי אני סנוב מעמק הסיליקון", אומר טיילור, "אך אני לא חושב שזה יכול היה לקרות בשום מקום אחר".

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים