הארי פוטר ומכונת המזומנים
לאחר שסדרת הספרים והסרטים הגיעה לסופה, הילד הקוסם היה זקוק לתוכנית עסקית חדשה, והוא מצא אותה בתעשיית פארקי השעשועים העולמית. היעד החדש: אסקה, יפן
העבודות באתר באוסקה אמורות להתחיל בשבועות הקרובים ופתיחתו לקהל מתוכננת להתקיים שנת 2014. הפארק , שהקמתו מוערכת ב-500 מיליון דולר, מביא את ארמון הוגוורטס ואטרקציות כגון רכבת "הארי פוטר והמסע האסור" אל השוק הגדול ביותר של הילד הקוסם מחוץ לארה"ב. 8 סרטי הארי פוטר הכניסו כמעט 900 מיליון דולר ביפן - סכום גדול מזה שגרפה הסדרה במולדתה בריטניה. שורה נכבדת של מרצ'נדייז, כגון מקלות אכילה בצורת מטה קסמים, הפכו את המותג הארי פוטר לתעשיית המוצרים מבוססת הקולנוע המצליחה ביותר ביפן בעשור האחרון.
אך כעת, כשסדרת הספרים והסרטים הגיעה לסופה ומעריציה המתבגרים בני ה-20 וה-30 קונים פחות צעצועים, הארי פוטר זקוק לשינוי עסקי. הצעתה של חברת וורנר, שמחזיקה בזכויות לספריה של ג'יי.קיי רולינג, היא הקמת פארקי שעשועים.
פתיחת אתר הארי פוטר הובילה לגידול מדהים של 68% במספר המבקרים בפארק יוניברסל באורלנדו. במהלך השהייה בפארק המבקרים הוציאו מיליונים גם על משקה ה"בירצפת", ובדרכם החוצה רכשו מזכרות בדמות חפצים אישיים של הארי פוטר.
"זה מה שהמעריצים רוצים היום", אומר בראד גלוב, נשיא ראש חטיבת המוצרים של וורנר, "האסטרטגיה שלנו ממוקדת בפארקים המעוצבים עלפי נושא מסוים משום שהם מעניקים חוויה שונה. מזכרות מסורתיות מעניינות אותם פחות. הם קראו את הספרים וראו את הסרטים, אך כעת הם יכולים להיכנס אל העולם עצמו".
על אף ההאטה הכלכלית השקיעו ענקיות הבידור והרחיבו את אתריהן בשנים האחרונות. מובילת השוק, וולט דיסני, משקיעה כיום 4.5 מיליארד דולר בבניית פארק חדש בשנגחאי, מיליארד דולר בשדרוג
"מפתחי פארקים בכל העולם מוציאים כיום כסף רב על שיפוצים ועל הרחבות", אומרת נימה סמידי, אנליסטית תעשייתית ב-Ibis World, " יש פעילות נרחבת באסיה, שהשוק שלה הוא המתפתח ביותר בעולם ואוכלוסייתה מגלה עניין רב בתרבות המערבית". הכנסות חטיבת הפארקים של דיסני גדלו ב-10% והגיעו ל-11.8 מיליארד דולר במהלך השנה הפיסקלית האחרונה, והכנסות יוניברסל צמחו ב-24% לשני מיליארד דולר.

יוניברסל יפן, בבעלותם של משקיעים פרטיים כגון בנק ההשקעות גולדמן זאקס, ערכה מחקר מקיף כדי לאמוד את העניין הציבורי בפארק הארי פוטר. 127 מיליון אזרחי המדינה רכשו יותר מ-80 מיליון כרטיסים לסרטי הארי פוטר וכ-24 מיליון ספרים; 4 ספרים מהסדרה נכללים ברשימת 10 רבי המכר של כל הזמנים במדינה. "סיפורים קסומים וקלאסיים מצליחים מאוד ביפן, במיוחד אלה שמדברים על האיזון בין חיים רגילים לבין פנטזיה", אומר גלן גומפל, נשיא יוניברסל סטודיו יפן.
הגרסה היפנית ל"עולם המכושף של הארי פוטר", שהשקתה צפויה להיערך בעוד פחות מ-3 שנים , תיפתח כשנתיים לפני פתיחת הפארק בלוס אנג'לס אף שהעיסקה של בניית הפארק ביפן נחתמה מאוחר יותר. הסיבה לעיכוב בבניית הפארק בקליפורניה היא שאין מקום להתרחבות באתר של יוניברסל, ומשום כך יש להרוס מתקנים קיימים או לשפץ את האתר ולפנות מקום לילד הקוסם.
האתר באוסקה ייבנה לצד מתקנים קיימים בפארק המבוססים על ספיידרמן, פארק היורה ומלתעות. "ישנה צמיחה ואנחנו מצפים למשוך עוד מיליוני אנשים לפארק לאחר שנשיק את מתקני הארי פוטר", אומר גומפל. 9 מיליון איש ביקרו ב-2011 בפארק יוניברסל באוסקה.
עולמו של הארי פוטר הוא מכונת מזומנים עבור וורנר, שמקבלת תשלום עבור כל אטרקציה בנושא שיוניברסל מקימה ונתח ממכירת כרטיסי הכניסה והסחורות. כמו כן, וורנר עורכת סיורים למעריצים באתרים שצולמו בהם סרטי הארי פוטר בבריטניה. ולמרות התחרות מצד דיסני ושחקניות נוספות בוורנר שוקלים לפתוח פארקים נוספים. "מושקעת עבודה רבה בהקמת האתרים, אז סביר להניח שכרגע אנחנו בקצה גבול היכולת שלנו", אומר גומפל, "אך אם תופיע הזדמנות מצוינת עבור הארי פוטר, אין ספק שנבחן אותה".
ורולינג ? הסופרת העניקה לאחרונה את אישורה לתוספת החדשה לאימפריית הארי פוטר: "החוויה היתה תענוג ונהניתי מתשומת הלב לפרטים, מהיצירתיות ומהעבודה המצוינת שהושקעה בעולם המכשף הראשון שהוקם באורלנדו", אמרה , "אני שמחה שאותה רמה של מומחיות והנאה יושקעו גם בפארק החדש ביפן".
