החוק שמאיים לייקר את מוצרי החשמל בשיעור של עד 50%
חוק הטיפול הסביבתי אמור להפוך כל מוצר חשמלי מבטריה סלולרית ועד מקרר לדורש טיפול ירוק מיוחד. עלותו אמורה ליפול על כתפי היצרנים, אך אלה טוענים שהוא יגולגל ללקוחות. מחיר מכונת הכביסה עשוי להתייקר ב-50%
בדיון שהתקיים אתמול בוועדת הכלכלה של הכנסת הציג איגוד לשכות המסחר נתונים, המסתמכים על עבודה שהכין משרד רו"ח דלויט, שלפיה מחירם של מוצרי החשמל עשוי לזנק עד עשרות אחוזים.
כך למשל מחירו של מקרר הנמכר ב-2,000 שקל עלול לעלות ב-40% ל-2,800 שקל ; עלות מקלט טלוויזיה, הזקוק גם הוא למיחזור, תקפוץ מ-1,300 שקל ל-1,430 שקל , עלייה של כ-14%; מדיח כלים הנמכר ב-1,200 שקל יתייקר עד 25% ל-1,500שקל, ובשיעור החד ביותר תתייקר מכונת כביסה, מ-1,000 שקל ל-1,500 שקל .

מכונת כביסה. הטיפול הירוק במוצרים יעלה את מחירם צילום: יחצ
החוק מטיל על היצרנים והיבואנים אחריות לאיסוף, למיון, לשינוע, למיחזור ולהשבה של המוצרים, בנוסף לקנסות שיוטלו עליהם בשל יעדים - לטענתם בלתי סבירים - שמבקש המשרד לאיכות הסביבה להטיל עליהם ואשר מביאים את עלות החוק ל-200 מיליון שקל בשנה.
כדי להפחית את העלויות הכבדות של החוק, הציעו באיגוד לשכות המסחר להקטין את היעדים הקבועים למיחזור. כך למשל על-פי החוק, בין השנים 2014-2013 יעמוד יעד המחזור של המוצרים על 20%, בשנתיים שלאחר מכן על 30%, ובשנים 2018-2017 על 40% מסך הציוד האלקטרוני.
אמנם היצרנים נדרשים לתפעל כמעט את כל הליך המיחזור, אולם על הצרכנים מוטלת החובה לאסוף ולמיין את הפסולת האלקטרונית שלהם, והם מסתכנים בקנס של עשרות אלפי שקלים אם לא יעשו כן, למשל אזרח שזרק לפח סוללות יוטל עליו קנס של עד 29,200 שקל .
סכום זה מתגמד אל מול הסנקציות המוטלות על החברות: מכירת ציוד לא מסומן וניהול לקוי של רישום הציוד שנאסף עלול להביא גם למאסר של עד 6 חודשים או לקנס שעשוי להגיע ל-75,300 שקל .
אי עמידה ביעדי המחזור, העבירה הקשה ביותר בחוק, עשויה להביא לשנת מאסר או לקנס של 226 אלף שקל. העלייה של עשרות אחוזים במחירי המוצרים שצופים בדלויט עתידה בעיקר לסבסד את חוסר יכולתן של החברות לעמוד בדרישות.
השר להגנת הסביבה גלעד ארדן התייחס להתנגדות היצרנים לחוק: "היצרנים והיבואנים לא חייבים לייקר את המוצרים לצרכן - הם יכולים לספוג את העלות ולצמצם את רווחיהם. לא צריך להפחיד את הציבור".
בואו להמשיך לדבר על זה בפורום צרכנות-
