האמת מאחורי הנפקת הרשת החברתית פייסבוק
הנפקת הרשת החברתית חשפה את הסתירה: המשתמשים רוצים חוויה פרטית, צוקרברג רוצה פרסומות
מהי האמת? בפשטות: פייסבוק הוא עסק של פרסומות. בשנה שעברה מקורם של 82% מההכנסות של האתר, כ-4 דולר למשתמש, היה מפרסום. המדיה החברתית היא למעשה בסך הכל אמצעי המשרת את המטרה, שהיא פרסום. מטרה זו מושגת במתן שירות ממכר למיליוני בני אדם המבלים כמות זמן בלתי נתפסת בהענקה בחינם של מה שמפרסמים מתאווים לו באמת: מידע מפורט על חייהם ועל תחומי העניין שלהם.
אבל בזאת נעוצה סתירה רצינית: פייסבוק לא יכול לנצל בחופשיות את החגיגה הזאת משום שהמשתמשים מתעקשים להוסיף ולראות בפלטפורמה מרחב פרטי. בסקר שנערך לאחרונה, לדוגמה, יותר מ-50% מהמשיבים אמרו שהם חשים ש"לא יחושו כלל ביטחון" להשתמש בפייסבוק לביצוע רכישות. ואולם, פייסבוק זקוקה לרכישות שלהם, לרכישות רבות. מביני דבר אומרים שיידרשו 20 דולר בשנה מכל משתמש כדי להצדיק את ההערכה של 104 מיליארד דולר, שנקבעה בהנפקה ביום חמישי.
מישהו אמר פעם שכוח הוא מעורר החשק האולטימטיבי. אולי, אבל כסף הוא מתחרה צמוד. מכל מקום, שדה עיוות מציאות מקיף כל אחד או כל גורם שיש לו הרבה
כסף. וכך, שדה עיוות המציאות בעקבות הערכת שווי השוק של פייסבוק יצר שכחה סלקטיבית בקרב רבים מהמשקיפים, שאמורים לדעת את האמת. הוא גרם להם לשכוח את AOL, למשל , שבעת ההנפקה בשנת 1992 נאמד ערכה ב-70 מיליון דולר, כעבור 10 שנים נסק ל-150 מיליארד דולר, וכיום הוא בערך 2.5 מיליארד דולר.
וישנו שדה עיוות מציאות המקיף את מארק צוקרברג, ששווי הנטו שלו מגיע כיום ל-19 מיליארד דולר, שנראה שעיוור את המשקיפים לעובדה הלא נוחה שמבנה אחזקת המניות של פייסבוק מעניק לו שליטה מלאה בחברה. יש שני סוגי מניות: A ו-B. מניה מסוג B היא בעלת זכות הצבעה השווה פי עשרה מזו של המניות המקבילות מסוג A. צוקרברג מחזיק ב-27.1% מהמניות מסוג B, והרישום טרם ההנפקה ברשות לניירות ערך מגלה הסכמים עם בעלי המניות האחרים מסוג B, המעבירים אליו את זכות ההצבעה שלהם. התוצאה הסופית היא שהוא שולט ב-57.1% מהמניות מסוג B. במילים אחרות, הוא כל יכול. זאת היתה יכולה להיות בעיה גם אם לצוקרברג היה מוח כמו של איינשטיין וחוכמה כמו של שלמה המלך. למרבה הצער, הוא לא ניחן בתכונות אלה. הוא בלי ספק בחור חכם ומוכשר, אבל יש לו גם אובססיה מגלומנית, שכל דבר צריך להיות חברתי, כלומר ציבורי. ומי שמשתמש בפייסבוק ולא אוהב את זה, זו בעיה שלו.
כעת יש לנו עוד חברת תקשורת בעלת עוצמה ומבנה מניות המעניק למייסדה הכריזמטי והנחוש חסינות מפני לחץ מחזיקי המניות. מזכיר לכם משהו? רמז: זה מתחיל בניוז.