ביבי לא השתנה
נתניהו מאמין שהעלאת נטל המס הישיר היא רעה חולה, אבל העלאת המע"מ כדי לצמצם את הגירעון היא צעד מתבקש

בנימין נתניהו. בתוך תוכו הוא מבין שהעלאת מסים היא כפירה בעיקרי משנתו צילום: פלאש 90
עם זאת, משיקולי פופוליזם וריצויו של יו"ר ועדת הכספים משה גפני ייתכן שהוא ייאלץ להסכים להטיל מס יסף בשיעור 2% על בעלי שכר חודשי של 83 אלף שקל ומעלה כדי לגייס 400 מיליון שקל. מס ירושה? לא בבית ספרנו. העלאת מס רווחי הון? בשום אופן לא. הוא גם לא מתלהב מההמלצה להעלות את מס החברות מ-25% ל-26%. אז כיצד ניתן יהיה לסתום את החור בתקציב 2013, הנאמד ב-20 מיליארד שקל? המקור המיידי לגיוס הכסף יהיה העלאה של 1% במע"מ ל-17% השקולה לתוספת הכנסות של 4.25 מיליארד שקל.
האם העלאה זו מוצדקת? לדעתי כן. גביית המסים בישראל נחלקת בשנים האחרונות בצורה שווה בין מסים ישירים לבין מסים עקיפים (כ-100 מיליארד שקל לכל צד במשוואה). נטל המס הישיר על בעלי ההכנסות הגבוהות הוא מעל לממוצע המקובל במדינות ה-OECD מע"מ הוא גם מס "נוח" לגבייה, ולטעמי "צודק יותר" מבחינת מוסר התשלומים.
מנתוני רשות המסים עולה כי שיעור ההתחמקות או הפטורים ממס באוכלוסייה החרדית או במגזרי המיעוטים נחשב לגבוה. קונה המבקר בקיוסק לא יוכל להתחמק מתשלום מע“מ בעת קניית חפיסת סיגריות או בתדלוק בתחנת דלק. את זה לא ניתן לומר לגבי המס הישיר הנוח לתכנון ולתחמון.
מה כוללת רשימה המכולת הנוספת בתקציב 2013? האוצר ייאלץ לשוב ולהעלות את הבלו על הדלק, לאחר שבזכות המחאה נהנו הנהגים מהפחתת מס. מהלך זה יקבל רוח גבית אם מחירי הדלק בעולם ימשיכו לרדת (מחיר הדלק תלוי בין השאר בתוכניות של נתניהו לקיץ הקרוב בנוגע לאיראן) . לראש הממשלה לא תהיה ברירה אלא לאשר קיצוץ בתוספת לתקציב הביטחון (הקפאת ההתאמה האוטומטית של גודל התקציב). הרי לא ייתכן שכולם ייתנו ורק הביטחון יקבל.
לבסוף עדיין
נותרו בקנה הפרויקטים הראוותניים בתחום התשתיות שאמורים היו לצאת אל הפועל בשנה הקרובה (שבמקור אמורה היתה להיות שנת בחירות). הנוסעים לאילת שבנו על הרכבת ימתינו, וכך גם התוכניות לכריית מנהרות ולהרחבת כבישים.
בשורה התחתונה, תקציב 2013 לא יכלול חריגה ממסגרת ההוצאה הממשלתית (שגם כך תתואם כלפי מעלה ב-10 מיליארד שקל). מי שמעוניין לצפות בתוצאות חריגה אפשרית מהתקציב מוזמן לקפוץ לאתונה למופע הטרגדיה היוונית.