אל על וצים: שתי חברות עם משבר דומה

בעבר הן היו הכוכבות של המשק, אך כעת סובלות שתי חברות הענק מחולשה שנובעת מגורמים דומים; כעת מחפשות שתי החברות לפצל את פעילותן כפתרון לתחרות בשוק הבינלאומי

גידי ליפקין | 5/6/2012 8:34 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
תגיות: אל על,צים
אילו היו מנכ"ל אל על אליעזר שקדי ומנכ"ל צים רפי דניאלי נפגשים לשיחה משותפת, אין ספק שהיו מוצאים דברים רבים מן המשותף בכל הנוגע לבעיות של החברות שבניהולם, אשר נלחמות כיום כדי לצאת ממעגל ההפסדים.

החברות הופרטו במועדים סמוכים - אל על בשנת 2005 וצים בשנת 2004 - והמדינה שומרת מניית שליטה בהן כדי למנוע מגורמים לא רצויים להשתלט על החברות מתוך הנחה שבשעת מלחמה כל החברות הזרות הפועלות בתחום הספנות והתעופה יפסיקו להגיע לישראל.

שתי החברות סבלו בשנה וחצי האחרונות מזינוק מחירי הדלק בעולם, דבר שהוביל לעלייה חדה בהוצאות. הן מתמודדות עם תחרות הולכת וגדלה בתחומן. צים היתה בעבר שחקנית ראשית בענף שילוח הסחורות ולמעשה שלטה בשוק בבלעדיות, אך כיום, לאחר פתיחת הענף לתחרות, יש לה נתח שוק של 30% בלבד . כ-85% מפעילותה של צים כיום היא בנתיבי סחר בינלאומיים שאינם מגיעים לישראל.

הסיפור דומה בחברת אל על: בכל שנה נוספות עוד ועוד חברות תעופה זרות הטסות לישראל, והן גורעות חלק מנתח השוק של אל על. ברבעון הראשון של השנה החזיקה אל על נתח שוק של 36.6% בלבד , ומגמת הירידה הזאת צפויה להימשך. ישראל עומדת בפני הצטרפות להסכם השמים הפתוחים, וההערכות הן כי כאשר זה יקרה נתח השוק של אל על אף יירד לכ-25%-20% בלבד.

שתי החברות יודעות שהמצב הנוכחי לא יכול להימשך מבחינתן. אל על, בניגוד לחברות תעופה מובילות אחרות, לא יכולה להצטרף לבריתות תעופה מובילות כמו Oneworld בשל היותה חברה ישראלית, והיא גם סובלת מהעובדה שאינה יכולה לטוס בשבת.

הנהלת החברה ממתכננת בימים אלה לפצל את החברה לשתי חברות: אחת תבצע טיסות זולות ליעדים הקרובים יותר, ואחת תפעיל את הטיסות ארוכות הטווח לצפון אמריקה ולאסיה. זו מגמה שקיימת בחברות תעופה רבות בעולם. להנהלת אל על גם ברור כי אם הסכם השמים הפתוחים ייחתם במתכונת הנוכחית, שלא מספקת הגנה לחברות ישראליות, תהיה אל על בבעיה קשה.

גם הנהלת צים הגיעה למסקנה שהחברה חייבת להתפצל לחברה ישראלית ולחברה בינלאומית שתוכל לחבור לחברות בינלאומיות גדולות מתחום ההובלה הימית. צים מחכה לאישור המדינה למהלך זה, והיא הזהירה כי בלעדיו לא תוכל להתקיים לאורך זמן.
אלכס רוזקובסקי
מנכ''ל צים, רפי דניאלי. סימני שאלה. אלכס רוזקובסקי
לפתוח את הסכמי העבודה

הנהלות שתי החברות מתמודדות עם ועד עובדים חזק, שזוכה לתמיכת ההסתדרות אל מול דרישת החברה לפתוח את הסכמי העבודה הישנים. נכון לסוף השנה שעברה היו באל על 3,836 עובדים קבועים ו-1,955 עובדים זמניים - ובסך הכל 5,791 עובדים . בצים היו מועסקים אז 6,051 עובדים .

הנהלת צים מנהלת זה כמה חודשים מו"מ עם עובדי החברה. לאחר מאמצים גדולים הסכימו העובדים לשנות את סכום סבסוד הארוחות, לוותר על ההטבה שלפיה החברה משלמת בשבילם את הארנונה השנתית מראש ולהפחית את סכום השי השנתי. מנגד, בין החברה לבין העובדים יש מחלוקת קשה בעניין הפיטורים שמתכננת הנהלת החברה. ההנהלה טוענת לאבטלה סמויה ומבקשת לפטר 100 עובדים. בחברה אף מוכנים שחלקם יפרשו מרצון, אך העובדים

מתנגדים לכך בכל תוקף ודורשים לקבוע בעצמם מי יפרוש מרצון לפנסיה מוקדמת. לטענת החברה, אם העובדים לא ישתפו פעולה, יש סימני שאלה לגבי המשך קיומה.

גם באל על רוצים לבצע שורה של צעדי התייעלות, שהעובדים יהיו חלק מהם. הנהלת החברה כבר שלחה מסר לעובדים, שלפיו יהיו חייבים להיות חלק מתהליך ההתייעלות, אחרת לא תוכל החברה להמשיך לפעול.

הנהלת אל על סבורה כי הטייסים מרוויחים סכומים גבוהים. ההנהלה גם מבקשת להגדיל את שיעור ההשתתפות של העובדים בארוחות ולהחליף את בתי המלון שלנים בהם צוותי החברה. המו"מ בין הצדדים נדחה בשל הבחירות האחרונות בהסתדרות, אך ברור לכל שצפוי קיץ חם באל על בכל הקשור ליחסי העבודה בין העובדים לבין החברה.

צילום: ראובן קסטרו
אליעזר שקדי. נתח שוק יורד. צילום: ראובן קסטרו
בואו להמשיך לדבר על זה בפורום בורסה ושוק ההון-
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים