תוכנית הבנייה שתשנה את תל-אביב

עיריית תל-אביב, מינהל מקרקעי ישראל ומשרד האוצר הגיעו להסכמות שיקדמו את בנייתן של 2,500 יחידות דיור בעיר כחלק מפרויקט שיקוע קטע הרכבת הקלה ברחוב אבן גבירול עוד בתוכנית: העתקת מתחם רכבת מרכז אל איילון והקמת המגדל הגבוה בארץ שיכלול 80 קומות

שלומית צור | 11/6/2012 9:57 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
עסקים חושף: הסכם דרמטי בין עיריית תל-אביב, מינהל מקרקעי ישראל ומשרד האוצר יקדם 4 תוכניות להקמת 2,500 יחידות דיור. מתחם רכבת מרכז (ארלוזורוב) בתל-אביב יועתק ממקומו ל"קרקע" חדשה שתוקם מעל נתיבי איילון, ועל השטח שיפונה יוקמו לא פחות מ-1,300 יחידות דיור.
 
נתיבי איילון ותחנת רכבת מרכז. המתחם יכלול 1,300 יחידות דיור
נתיבי איילון ותחנת רכבת מרכז. המתחם יכלול 1,300 יחידות דיור נאור רהב

במתחם קרן הקריה שבדרך בגין פינת שדרות שאול המלך ישווק המינהל קרקע למגדל המשרדים הגבוה בישראל, שיכלול 80 קומות, מגדל משרדים נוסף בן 45 קומות ושני מגדלי מגורים בני 45 קומות כל אחד, שיכללו 540 יחידות דיור. 278 יחידות דיור נוספות יוקמו בפינת הרחובות קפלן ודה וינצ'י, ומגדל נוסף שמחציתו משרדים ומחציתו מגורים יוקם ברחוב דובנוב.

תכנון הקרקעות ושיווקן מתאפשרים כעת לאחר הסכם דרמטי שהושג בחודשים האחרונים ואמור להיחתם בקרוב בין מינהל מקרקעי ישראל, משרד האוצר ועיריית תל-אביב לגבי מימון שיקוע הקו הירוק של הרכבת הקלה ברחוב אבן גבירול בתל-אביב. מדובר בתנאי שהציב ראש עיריית תל-אביב רון חולדאי לאחר שבמקור הקו אמור היה לעבור כקו עילי לאורך ציר אבן גבירול. השיקוע, שעלותו מוערכת בשני מיליארד שקל, כמו גם פרויקט קירוי נתיבי איילון, ימומן באמצעות שיווק הקרקעות. למעשה, שיקוע הקו הירוק בציר אבן גבירול היווה פתח לקידום תוכניות מדינה המצויות באזור זה.

"מדובר ב-4 פרויקטים סמוכים למתחם רכבת מרכז שרצינו לדחוף על מנת לייעד תוספת יחידות דיור בתל-אביב, וכדי ליישם אותם יש לקדם גם את פיתוח התחבורה הציבורית,? מסבירה גילי טסלר, מנהלת מחוז תל-אביב במינהל מקרקעי ישראל. "חשיבות הפרויקטים גבוהה והם כוללים טיפול בכל מתחם רכבת מרכז, קירוי נתיבי איילון ושיקוע הקו הירוק של הרכבת הקלה".
קירוי נתיבי איילון

מתחם 2000 היא תוכנית החלה על מתחם בן 390 דונם במפגש הערים רמת גן, תל-אביב וגבעתיים. הקרקע נמצאת בבעלות המדינה (60%) ובבעלות עיריית תל-אביב (40%).

רון חולדאי.
רון חולדאי. "חשיבות עירונית תחבורתית" צילום: רענן כהן
במסגרת התוכנית יוקם מרכז תחבורתי אשר ירוכזו בו כלל אמצעי התחבורה, ובהם רכבת כבדה, שני קווי רכבת קלה, אוטובוסים ומוניות. המרכז החדש ייבנה מעל נתיבי איילון תוך קירוי הנתיבים. בין השאר קירוי זה יחבר בין הולכי הרגל של 3 הערים ויזין את אזורי התעסוקה בהן.

התוכנית מציעה כאמור תוספת של 1,300 יחידות דיור חדשות, ברובן באזור
פארק צמרת. כמו כן יקודמו שטחי תעסוקה רבים סביב אזור המרכז התחבורתי וכן ישולבו שטחי ציבור בנויים, בם שטח למבנה כלל עירוני גדול שיפותח על ציר רחוב דרך חיפה. הקירוי לא יוכל לשאת מבנים, אלא תשתית תחבורתית בלבד, ובאזור המגורים הצפוניים הקירוי ישמש כשטח ציבורי פתוח. התחנה תיבנה מחדש על רציפי הרכבת הקיימים כיום באיילון.

מגדלים על מתחם הקריה

תוכנית משמעותית נוספת היא מתחם קרן הקריה בצומת הרחובות שאול המלך ומנחם בגין, בפינה הצפון-מזרחית של מחנה הקריה. על הקרקע מתוכנן להיות מוקם פרויקט הכולל את מגדל המשרדים הגבוה בישראל, בן 80 קומות, מגדל משרדים נוסף בן 45 קומות ושני מגדלים בני 45 קומות כל אחד. בסך הכל יכלול הפרויקט 540 יחידות דיור עם אפשרות להוספת דירות קטנות.

מתחם נוסף שיוצע לשיווק ממוקם גם הוא בלב תל-אביב בפינת הרחובות קפלן ולאונרדו דה וינצ?י. על מתחם זה, הכולל 11 דונם ומהווה את הפינה הדרום-מערבית של מחנה הקריה, מתוכנן פרויקט הכולל 278 יחידות דיור ושטחי תעסוקה לאורך הרחובות. משרד הביטחון כבר החל בפינוי המבנים שהיו בנויים במתחם.

מתחם נוסף שתשווק המדינה הוא מתחם דובנוב, הנמצא ברחוב דובנוב מאחורי בניין הסוכנות היהודית, ובו מתוכנן פרויקט בן 23.5 אלף מ?ר של שטחים עיקריים, שמחציתם מגורים ומחציתם משרדים במגדל אחד.

רכבת מתחת לאבן גבירול

ההסכם, כפי שמסבירים הגורמים המקדמים, הושג בזכות שיתוף פעולה בין מנכ?ל עיריית תל-אביב מנחם ליבה, בין מנכ"ל מינהל מקרקעי ישראל בנצי ליברמן, ובין יאיר פינס ואריאל אבלין מאגף התקציבים במשרד האוצר.
 

בנצי ליברמן. שינוי בהיצע הדירות בעיר
בנצי ליברמן. שינוי בהיצע הדירות בעיר יחצ
"שיווק 2,500 יחידות דיור בתל-אביב יוצר שינוי בהיצע השוק בעיר ויכול להשפיע גם על כלל השוק הארצי,? סבור ליברמן. ההסכם קובע כי התוכניות יקודמו בלוחות זמנים מזורזים, והוא יאפשר חידוש ופינוי של חלקים נכבדים באזור צפון הקריה ושינוי משמעותי באזור תחנת הרכבת סבידור וסביבותיה.

התקבולים משיווק הקרקע יועברו באמצעות משרד האוצר לטובת מימון השיקוע. הקו הירוק אמור להתחיל בדרום ראשון לציון בשדרות משה דיין, לעבור דרך רחוב לוי אשכול בחולון ולהיכנס לתל-אביב דרך צומת חולון. בתל-אביב יעבור הקו ברחוב לוינסקי דרך רחוב קרליבך, אבן גבירול צפונה עד לדיפו שבהרצליה פיתוח. לקו שלוחה שתעבור מזרחה ותשרת את אזור מרכז הירידים והאוניברסיטה. קטע הקו העובר בין תחנת לוינסקי בדרום לבין תחנת שמעון התרסי בצפון מיועד להיות משוקע, להבדיל מיתר הקו שהינו על-קרקעי.

4 התוכניות של מינהל מקרקעי ישראל נמצאות במרחק הליכה מתחנות ציר אבן גבירול ובסמיכות לציר הקו האדום, המזין אף הוא את הקו הירוק. העירייה מעוניינת בקידום שיקוע הקו וביצירת מקורות מימון לשיקוע. המינהל מעוניין בקידום התוכניות ובקיצור לוחות זמנים לקידומן עד למתן תוקף, וזאת על מנת ליצור באזור יחידות דיור חדשות שיענו על הביקוש הגובר במרכז העיר. התחייבות העירייה במסגרת ההסכם תהווה את חלקה במימון הפרש העלות שבין ביצוע הפרויקט במקטע במתווה עילי לבין ביצועו במתווה תת-קרקעי.

במסגרת ההסכם העירייה התחייבה לקדם 4 תוכניות אלה בלוח זמנים מוסכם ושתפעל להעניק להן תוקף. מעיריית תל-אביב נמסר אתמול ל עסקים: "העירייה היתה ותמשיך להיות פעילה בכל הנוגע לקידום מערכת הסעת המונים בגוש דן, מאחר שלנושא יש חשיבות מכרעת לעתיד והתפתחות העיר והמטרופולין. למעבר הקווים בחלק האורבני הצפוף מתחת לפני הקרקע ישנה חשיבות עירונית ותחבורתית, ואנו מברכים על ההחלטה וההסכמות שאליהן הגענו".

shlomit.tsur@maariv.co.il

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים