סוף ל"שיטת מצליח": צרכן שחוייב בחיוב עודף יזכה לפיצוי של 10,000 שקלים
ועדת הכלכלה הסדירה היום את נושא החיובים בעסקאות מתמשכות שנעשות למשל עם חברות הסלולר. בקרוב לקוח שחוייב בסכום שגוי בעסקה מתמשכת בהוראת קבע מחשבון הבנק או כרטיס האשראי שלו יזכה לפיצוי

סניף חברה סלולרית בתל-אביב. נושא החיובים העודפים בולט בתלונות צרכנים צילום ארכיון: רענן כהן
הצעת החוק נועדה להתמודד עם מצב שבו הלקוח מחויב בעסקה מתמשכת בהוראת קבע מחשבון הבנק או כרטיס האשראי שלו בחיוב יתר שגוי. לפי ההצעה צרכן שחויב חיוב עודף, אך לא קיבל את כספו בחזרה לפי החוק יוכל לתבוע פיצוי של עד 10,000 שקלים.
ח"כ מקלב אמר כי חיוב עודף משמעותו הכנסת היד לכיסו של הצרכן והצעת החוק נועדה לטפל בתופעות הללו.
חברי הכנסת החליטו לאמץ את ההצעה ואישרו גם את הצעת היו"ר שאמה-הכהן, לפיה הצרכן שיפנה לחברה בעקבות חיוב עודף יהיה זכאי, בנוסף להחזר החיוב, גם לפיצוי בסך 24 שקלים. עם זאת, חברי הוועדה הבהירו כי אם החברה תגלה את הטעות ותחזיר את הכסף מיוזמתה ללקוח הוא לא יהיה זכאי לפיצוי הנוסף.
עוד אישרה הוועדה היום כי החברה תהיה מחויבת לברר את טענות הצרכן תוך 10 ימי עסקים מיום הפנייה, ובמידה שטענתו נמצאה מוצדקת להשיב לו את כספו, בתוספת ריבית והצמדה,
תוך 4 ימי עסקים. כמו כן אישרה הוועדה כי חיוב עודף של יותר מ-50 שקלים יוחזר לחשבון הלקוח וחיוב נמוך יועבר כזיכוי בחשבון החודשי הבא של הצרכן, במידה והחשבון מחויב לא יותר מ-30 ימים לאחר תום ימי הבירור.
עוד נקבע כי תוך 21 ימי עסקים מיום הפנייה ישלח העוסק לצרכן תשובה בכתב, על מנת להודיע לו את תוצאות הפנייה. ההצעה תיכנס לתוקף ב-1 בנובמבר 2012, והיא תחול על פניות שיוגשו מאותו יום ואילך.
נציג ארגון אמון הציבור, רונן רגב כביר, אמר בדיון כי "נושא החיובים העודפים הוא אחד הנושאים הבולטים ביותר בתלונות צרכנים. לדבריו, לחלק מהחברות פשוט לא משתלם להקפיד על חיוב נכון".
מנגד, נציגי חברות התקשורת שהשתתפו בדיון טענו מנגד שלא מדובר ב"שיטת מצליח" והזהירו מפגיעה בצרכנים, שכיום מקבלים החזרים לפנים משורת הדין ולפעמים עוד בטרם הבדיקה. על כך אמר ח"כ לוין כי כוונת החוק לגרום לחברות להשקיע יותר בבדיקה ובקרת החשבונות ובמניעת חיובים עודפים.
ח"כ שאמה-הכהן אמר לאחר הדיון כי "ההצעה שמה סוף ל'שיטת מצליח' של גביית יתר מלקוחות בעסקאות מתמשכות".
בואו להמשיך לדבר על זה בפורום צרכנות-
