ישראל וסין יגבשו תוכנית משותפת להקמת קו הרכבת לאילת
צוותים של החברה הסינית הממשלתית לתשתיות יגיעו בתוך שבועיים לארץ כדי להכין תוכנית לביצוע הפרויקט, שמוערך ב-15-10 מיליארד שקל. הנסיעה בקו תערך כשעתיים. משרד התחבורה: הסינים מתעניינים גם בביצוע פרויקט נמל אילת

הרכבת ברציף בארלוזורוב צילום: אלי דסה
השר כץ שוהה בימים אלה בסין, ובמהלך ביקורו נחתם לפני יומיים הסכם לשיתוף פעולה בין הצדדים, ולפיו יחל מו"מ לגיבוש הצעה של ממשלת סין להקמת הקו לאילת. היקף הפרויקט מוערך ב-15-10 מיליארד שקל.
"בתוך שבועיים צפויים להגיע לישראל צוותי עבודה סינים שאמורים לגבש את הצעת ממשלת סין להקמת הקו", ציין כץ. כאמור, המו"מ בין ישראל לסין התאפשר בעקבות הסכם לשיתוף פעולה בנושא תחבורה ותשתיות שנחתם אתמול בלילה בבייג'ינג בין השר כץ ועמיתו הסיני לי שינגלין. לדברי כץ, זו הפעם הראשונה שהסינים מבקשים להיות מעורבים במיזמים תחבורתיים גדולים בישראל ולסייע במימונם. אם תתקבל ההצעה הסינית, היא תובא לאישור ממשלת ישראל.
מהסכם שיתוף הפעולה בין הצדדים עולה כי קו הרכבת לאילת איננו המיזם התחבורתי היחידי בישראל שממשלת סין מתעניינת בו. במשרד התחבורה ציינו כי הסינים מגלים עניין רב גם בהקמת נמל תעלה באילת, פרויקט שמשרד התחבורה בוחן בימים אלה. נמל התעלה אמור להחליף את הנמל הפועל באילת כיום, שנחשב מצומצם בגודלו, ובמסגרת הפרויקט תיכרה תעלה שאורכה 6.5-4 ק "מ מהים האדום לתוך חבל אילת, בסמוך לגבול עם ירדן.
בכל
הנוגע לקו הרכבת לאילת, ההצעה הסינית צפויה לכלול תוכנית לביצוע הפרויקט ולדרכי מימונו, באמצעות בנק EXIM השייך לממשלה הסינית. התוכנית כוללת הקמה של מסילת ברזל כפולה מצין ועד אילת שאורכה כ-170 ק "מ.
תוואי המסלול כולל 63 גשרים באורך כולל של 4.5 ק "מ ו-5 מנהרות באורך כולל של 9.5 ק "מ. אורך המסילה מתל-אביב עד אילת יהיה 350 ק"מ ומשך הנסיעה בין הערים יהיה כשעתיים, על-פי התכנונים. מהירות הנסיעה המרבית של הרכבת תגיע ל-250 קמ "ש בקטעים שבהם הטופוגרפיה תאפשר זאת.
על-פי ההסכם, החברה הלאומית לדרכים (מעצ לשעבר) תהיה אחראית מטעם משרד התחבורה על יישום מזכר ההבנות, ואילו לצד הסיני תהיה אחראית החברה לתשתיות ותחבורה הסינית, CCCC.
מדובר בחברה הממשלתית הגדולה ביותר בסין המעסיקה יותר מ-112 אלף עובדים, ומתמקדת בין היתר בתכנון ובבנייה של תשתיות תחבורה ובחפירה ימית. החברה היתה מעורבת בתכנון ובהקמה של נמלים גדולים ושל תעלות ניווט לאורך קו החוף של סין וכן בבניית כבישים מהירים, גשרים גדולים ומנהרות בסין ובמדינות אחרות באסיה, באפריקה ובדרום אמריקה.
הסכם זה מגיע על רקע עבודה מקצועית המבוצעת כיום במסגרת צוות של משרד התחבורה, הבוחן 3 חלופות אפשריות לביצוע הקו לאילת: באמצעות הסכם בין ממשלתי בין ישראל לממשלה אחרת, בשיתוף הסקטור הפרטי או באמצעות מימון מתקציב המדינה.