נורית דאבוש: דמי הזיכיון של ערוץ 10 באחריות הרשות השניה

על רקע המשבר בערוץ 10, רגולטורים לשעבר קוראים למציאת פתרון שימנע חילוט ערבויות של משקיעי הערוץ. לדברי יו"ר הרשות השנייה לשעבר: "הרשות השנייה חייבת למצוא את הפתרון, הנושא נמצא במגרש שלה". מנשה סמירה: אי מתן מענה יגרום לכאוס שיחייב התערבות ממשלתית והליכים משפטיים וחקיקתיים בלתי רצויים בעליל

מיה מנע | 22/8/2012 13:29 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
תגיות: ערוץ 10
בעקבות המשבר בערוץ 10 הרגולטורים לשעבר קוראים למציאת פתרון שיימנע את חילוט הערבויות של בעלי הערוץ, והמשך פעילותו. נורית דאבוש, שסיימה את תפקידה כיו"ר הרשות השנייה במרץ 2010, לאחר המשבר הקודם בערוץ, התבטאה השבוע
נורית דאבוש. דמי הזיכיון באחריות הרשות.
נורית דאבוש. דמי הזיכיון באחריות הרשות. יח''צ
לראשונה בנושא הרגולציה וטוענת כי המפתח לפתרון אינו בלשכת ראש הממשלה, אלא ברשות השנייה.

"ערוץ 10 עשה כברת דרך ארוכה מאז המשבר האחרון שבגינו נדרש שינוי חקיקה", אומרת דאבוש, "צריך לומר וביושרה שהערוץ עמד בכל מחויבויות התוכן שלו, השקיע עשרות מיליוני שקלים על המסך והצליח להוות אלטרנטיבה לערוץ 2. גם מערכת החדשות שלו נראית טוב, ותוכניות כמו 'המקור' ו'פנים אמיתיות', מהוות היום חלק מהשיח הציבורי. הערוץ מהווה תחרות אמיתית, הממצאים מוכחים שיש היום שני ערוצי ברודקסט לצופה הישראלי, וזו המשמעות של פלורליזם תקשורתי, ותחרות אמיתית. כל מה שקשור לדמי זיכיון ומחויבויות נמצא באחריות הרשות השנייה ונתון לשיקולה, היא זו שחייבת בניהול תקציבי נכון לפרוס את החובות והרי מדובר בחובות על רגולציה שכבר נעשתה, בין השנים 2004 ל-2006".

עוד הוסיפה דאבוש, "הרשות השנייה חייבת למצוא את הפתרון, הנושא נמצא במגרש שלה, וכל ניסיון לנכס את המשבר ללשכת ראש הממשלה הוא אינו נכון ולא רלוונטי. המספרים מוכיחים שעם המעבר לרישיונות שוק הטלוויזיה יוכל להתאושש בתנאי שיוסרו מהזכיינים דמי התמלוגים, העומדים על ארבעה אחוזים מההכנסות ודמי הזיכיון שעומדים על סכום של בין 15 ל-18 מיליון שקל בשנה. הרגולציה לא צריכה לעסוק בזה אלא בתוכן שהצופה הישראלי מקבל. שר התקשורת ושר האוצר מבינים שערוץ 10 לא מבקש מחיקה של חוב, ואכן אסור למחוק חובות, אלא פריסה והקלה וצריך לבוא לקראתו כמו כל מפעל ופה יש ארגון שיש לו קשר ישיר ליצירה הישראלית, לתרבות ולאלפי בתי אב שמתפרנסים ממנו".


סמירה: "אי מתן מענה עלול להוביל ל'כאוס שידורי'"


מנשה סמירה שלפני שלושה חודשים פרש מתפקיד המנכ"ל וליווה את המשבר האחרון בערוץ, כמו גם את המשבר בשנת 2009, פנה היום (ד') לראש הממשלה, ואל שרי האוצר והתקשורת והציע מתווה "לייצוב שידורי הטלוויזיה המסחריים", כלשונו. סמירה כותב כי "המבוי הסתום שאליו נקלעה המערכת והמצוקה של הגורמים השונים הביאה אותי לפנות ולהציע מתווה זה. ברור לי שהרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו והעומדים בראשה עשו ככל יכולתם, במסגרת הכלים הקיימים כדי לסייע לזכייני הטלוויזיה ולערוץ 10".

במכתבו הוא מעלה את המשבר בערוץ 10, הפסקת ההשקעות בתוכן ויצירה ישראלית, התכווצות מקורות המימון ושוק הפרסום, המעבר לרישיונות התקוע והחשש לפגיעה בעצמאות הגופים המשדרים, בפרט בחדשות. "אי מתן מענה סדור וכולל לבעיות אלו, עלול להוביל ל"כאוס שידורי" הטומן בחובו סכנות ומחירים רבים. כאוס כזה יחייב התערבות ממשלתית והליכים משפטיים וחקיקתיים בלתי רצויים בעליל", כותב סמירה ומציע: "תשלום חובות התמלוגים למדינה בהיקף כולל של כ-28 מיליון שקל עד סוף 2012 (בחלוקה הבאה: "ישראל 10" – 14.5 מיליון שקל, "רשת" – 9.2 מיליון שקל, "קשת" – 4.4 מיליון שקל שכבר שולמו)".
 

מנשה סמירה
מנשה סמירה יח''צ
בנוסף מציע סמירה להמיר את דמי הזיכיון העודפים שנחסכו על ידי הרשות השנייה בשנים האחרונות בהיקף של 58 מיליון שקל, בתוכניות והפקות מקור בנוסף למחויבויות החלות על הזכייניות בתקופת הרישיונות. סמירה גם מציע להחזיר 7 מיליון שקל בעבור דמי זיכיון ותמלוגים לזכיינית ערוץ 2, לשעבר טלעד ולתחנות הרדיו האזוריות.

כדי לזרז את המעבר לרישונות, מציע סמירה תיקון חקיקה שייאפשר לזכייניות לשדר באפיקים 10 ו-22 ולבצע פריסת חובות להשקעה בתוכן איכותי לאחר המעבר לרישיונות. עוד מציע סמירה "תיקון חקיקה כך שהמינימום הנדרש להשקעה בתוכן איכותי (סוגה עילית, בהתאם להגדרות הקיימות כיום) בתקופת הרישיונות יעמוד על פי מפתח זה: במצב של ערוץ ברודקסט מסחרי אחד בלבד - 150 מיליון שקלים, במצב של 2 ערוצי ברודקסט - 75 מיליון לכל אחד,  במצב של 3 ערוצים ברודקסט מסחריים או יותר - 60 מיליון לכל אחד". כן מציע ביטול תשלומי התמלוגים לאלתר, הקמת קרן להשקעה בתוכניות מקור, וכותב כי "ביטול האגרות והתמלוגים
יהווה חסכון של כ-50 מיליון שקלים בשנה לגופי השידור".

בהמשך מציע סמירה להקים רשות ישראלית להסדרת שידורי טלוויזיה ורדיו על תשתית הרשות השנייה, תוך מיזוג המועצה לשידורי כבלים ולווין. סמירה גם מתייחס לעוגת הפרסום וטוען כי אין צורך להגביל את העמלות, אולם יש לעודד מודלים נוספים של מימון ותשלום לחברות הפרסום וכן כותב כי אין לפריט את עידן פלוס, שכן חבילה צרה תיתן בכל מקרה מענה לצופים. "הפרטת המערך תביא לפגיעה במודל החינמי של השידורים ב'עידן פלוס', בשל האינטרס של המפעיל", טוען סמירה.

בסיום מכתבו מסכם סמירה כי יש לשנות את לוח הזמנים והמועד שנקבע למעבר לרישיונות, המרת חובות דמי זיכיון להשקעה בתוכן, דחיית העקרונות שנקבעו בחוק עד לפברואר 2011 (בהם סגירת החובות וההפרות המהותיות) לסוף 2012  וביטול תשלום התמלוגים. "תכליתה של תכנית זו הינה להציע מתווה שימנע קריסה של השידורים המסחריים בטווח הקצר וייתן מענה לשינויים ולצרכים בטווח הארוך", מסכם סמירה.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים