יו"ר ועד עובדי אגד: "שום מהלך לא יבוצע בלי אישור של הוועד"
חיים תמם, יו"ר ועד עובדי החברה מתייחסים להודעת חברת אגד לפיה החברה תפסיק להיות קואופרטיב ותהפוך לחברה בע"מ
דבריו של תמם מתייחסים להודעת חברת אגד לפיה החברה תפסיק להיות קואופרטיב ותהפוך לחברה בע"מ – שינוי שאותו בוחנת החברה מזה תקופה ארוכה. במכתב ששלח יו"ר מזכירות אגד, גדעון מזרחי, בימים האחרונים לחברי האגודה נאמר כי התכנית תוצג בפני החברים בשבועות הקרובים. על פי ההערכות, המהלך יושלם עד מחצית 2013.

בינתיים לא רק עובדי החברה אינם מעורים בפרטי המהלך, גם חברי אגד. חבר אגד ותיק התייחס למהלך ואמר לעסקים כי "הנהלת החברה הייתה צריכה לדבר עם החברים כבר מזמן. נוצר מצב שמדברים על זה כבר תקופה אבל בשטח יש ספקות וחששות רבים – יהיה צורך במסע הסברה מסודר בקרב החברים כדי להפיג את החששות".
על פי תקנון אגד נדרש רוב של 75% מחברי האגודה כדי לאשר את המהלך. תמם מציין כי כיום מועסקים באגד כ-4,300 עובדים שכירים ובנוסף כ-2,100 חברים, המהווים את בעלי המניות. על פי גורמים בחברה, עלותו של חבר אגד עומדת בממוצע על כ-250 אלף בשנה לעומת עלות ממוצעת של שכיר בחברה, שעומדת על כ-150 אלף בשנה בממוצע. מסיבה זו, בשנים האחרונות ירד מספרם של חברי אגד בכשני שליש.
בהודעה שפרסמה החברה התייחס מזרחי לסוגיית ההידברות עם העובדים והדגיש כי אגד תהיה מחויבת במסגרת השינוי המבני בשמירה מלאה וכיבוד הסכמי העבודה הקיימים כיום. כמו-כן הוסיף כי הנהלת אגד תנהל הידברות מלאה עם ועד העובדים וההסתדרות לגבי העניינים הנוגעים לעובדים, בקשר עם התוכנית לשינוי מבני.
אגד נוסדה כקואופרטיב בינואר 1933 ועד היום, 79 שנים לאחר הקמתה, התנהלה כקואופרטיב ציבורי. המהלך של הפיכתה מקואופרטיב לחברה מהדהד במסדרונות אגד מזה כעשור, ואולם בשנתיים האחרונות הפך הרעיון לקונקרטי והחל להיבחן ברצינות על ידי ההנהלה. על פי ההערכות, המהלך נועד על מנת לאפשר לאגד להכניס שותף אסטרטגי בעתיד וכן להנפיק בשוק ההון – שני מהלכים שכיום אינו יכול להתאפשר בשל הגדרתה של החברה כקואופרטיב.
באגד מבהירים כי המהלך זוכה לתמיכה מצד משרד התחבורה ומשרד האוצר וכי השינוי המבני נדון בין השאר גם במסגרת הסכמי התשומות האחרונים שחתמה אגד מול הממשלה. "בעידן הכלכלי הנוכחי, על רקע התחרות הגוברת והצורך לייצר מקורות כלכליים לפיתוח העסקים, המבנה הקואופרטיבי אינו המבנה המתאים ביותר לניהול עסקי האגודה ויש להעביר את אגד לפעילות כחברה בע"מ, בדומה לתהליכים שהתרחשו בחברת האוטובוסים דן, ובחברות תנובה וקו-אופ הריבוע הכחול"", מבהיר מזרחי.
בהנהלת החברה הבהירו כי התוכנית המתגבשת מבטיחה בין השאר את שמירת הערך של מניית העבודה, שאותה ניתן לפדות במועד סיום העבודה באגודה (עזיבה או פרישה לגמלאות)
המניה החדשה תהיה חסומה לתקופה שטרם נקבעה ולאחריה יוכלו החברים לסחור בה. מנייה עתידית זו, מבהירים בחברה, מנותקת מהעבודה באגודה כך שניתן יהיה לסחור בה, בתנאים מסוימים, לפני סיום העבודה בחברה, או להמשיך ולהחזיק בה גם לאחר סיום העבודה בחברה, לרבות הנחלתה ליורשים או סחורה.
איציק יואל, חבר אגד מזה 41 שנה ויו"ר מרכז הקואופרציה, התייחס אף הוא למהלך ואמר לעסקים כי "אין ספק שאגד צריכה להתפתח לכיוון הזה אך תפקידי הוא לוודא שהחברים לא נפגעים בתנאים
שלהם, בכספי המניות ובכל שאר הפרמטרים".
אחד המהלכים שאותם תוכל על פי ההערכות אגד להרחיב הוא גם פעילותה בחו"ל. כיום אגד פעילה במספר מדינות באירופה, בהן פולין, הולנד ובולגריה. בנוסף, גורמים המעורים בנושא מציינים כי החברה צפויה להרחיב את פעילותה בשוק הרכבות הקלות ובשוק האוטובוסים רבי הקיבולת (BRT).