ארדן תוקף את ועדת צמח: "מסקנות הוועדה מגמתיות"
השר להגנת הסביבה דורש דיון דחוף בממשלה טרם אימוץ מסקנות צמח בטענה כי הוועדה הסתמכה על נתונים לא אמינים שאינם מקובלים על משרדו

בתוך כך העבירה מנכ"לית המשרד אלונה שפר (קארו), שכיהנה כחברה בוועדה, ליו"ר שאול צמח דעת מיעוט ובה צוין כי טיוטת ההמלצות "מגמתית, אינה מבטיחה מענה על צורכי ישראל ותכליתה להקל על היזמים לייצא את הגז לשווקים בעולם".
בין היתר נטען בעמדת המיעוט כי ההמלצות מתבססות על עתודות גז שקיומן מוטל בספק ועל ניתוח מוטעה של ביקושי המשק הישראלי. שפר מציינת כי טיוטת הדוח מתעלמת מהשימוע הציבורי שהוועדה ערכה ומנתונים שהוצגו בפניה וכי "מתן אפשרות לייצוא כה נרחב של גז טבעי בהסתמך על משאבים מותנים ועל תחזיות בלתי מבוססות בדבר תגליות עתידיות - הוא חוסר אחריות לאומית".
בתחום התחבורה, מציינת שפר, קיים פער בלתי נסבל בין הדוח לבין היעד שקבעה הממשלה. כך למשל, לפי הדוח, בשנת 2020 רק 1.5% מכלי הרכב במדינת ישראל יונעו בגז טבעי. "יעד זה עומד בסתירה גמורה למדיניות קידום תחליפי נפט בתחבורה שמוביל ראש הממשלה", מבהירה שפר.
לטענת ארדן, המגובה בעבודת המדענית הראשית של המשרד לאיכות הסביבה ד"ר סיניה נתניהו והמדען הראשי של משרד האנרגיה ד"ר שלמה ולד, צריכת הגז העתידית של ישראל צפויה להיות גבוהה בהרבה מזו שהוצגה לוועדה ולנוע סביב 150-100 מיליארד רגל מעוקב עד 2040. הסיבה העיקרית לכמות הגדולה היא הצפי לשימוש מוגבר בגז טבעי לתחבורה.
תצרוכת הדלקים לתחבורה שקולה ל-7 מיליארד רגל מעוקב בשנה. לפי עבודתם של המדענים הראשיים, ענף התחבורה צפוי להסתמך על גז טבעי יותר ויותר. בעבודה מוצגים 3 תרחישים: 1% מהרכבים יעבור להנעה המבוססת על גז טבעי, 2%-1.5% מהרכבים יעברו להנעה בגז ו-3%-2% יעברו לגז. בכל מקרה, נטען בעבודה, הדבר תלוי בצעדי העידוד של הממשלה, ובהם הטלת בלו נמוך על הגז, מתן תמריצים לרכישת רכבים המונעים בגז ופריסת תחנות תדלוק בגז ברחבי הארץ.
כותבי העבודה מניחים כי הקמתו בעשור הבא של מפעל GTL, שיפיק גז הדומה בהרכבו ובערכו לדלק, תהפוך את השימוש בגז לאטקרטיבי מאוד, מכיוון שלא יידרשו שינויים ברכבים הקיימים ובתשתיות.
גם בארה"ב בוחנים את האפשרות של מעבר שוק הרכב לגז טבעי. "יש בסיס עסקי איתן לתעשיית הרכבים המונעים בגז טבעי", נכתב בדוח של מריל
במחלקת מחקר הסחורות של מריל לינץ' מעידים שמחיר הגז הדחוס הופך את הנסיעה באמצעותו לזולה יותר, אך העלות הנדרשת להתאמת הרכב להנעה בגז גבוהה. כך למשל, הסבת רכב לנסיעה בגז טבעי, השונה מגז הבישול שבאמצעותו נוסעים חלק מהרכבים בארץ, עולה כ-7,000 דולר .
"אנו מעריכים שהסבת רכב רגיל מחזירה את ההשקעה בתוך 8 שנים, ואילו המרת משאית כבדה בתוך 1.4 שנים ", מציינים במריל לינץ'. עם זאת, לשימוש מוגבר בגז הטבעי לתחבורה בארה"ב יש עוד דרך ארוכה, מכיוון שפרוסות בה רק כ-1,000 תחנות תדלוק המספקות גז טבעי לרכבים, לעומת 115 אלף תחנות דלק המספקות בנזין.