חוק נת"ע החדש יובא בחלקו בחוק ההסדרים
החוק, שנועד לקדם את הרכבת הקלה בתל-אביב, עתיד להרחיב את סמכויותיה של חברת נתיבי תחבורה עירוניים

שטח הרכבת הקלה העתידי. צילום: יוסי אלוני.
הצעת החוק, המכונה חוק נת"ע, אמורה לסייע לחברה לקצר את הליכי התכנון ולקדם את פרויקט הקמת הרכבת הקלה בגוש דן, אולם כוללת סעיפים מורכבים מבחינה משפטית ותקציבית.
מבדיקת עסקים עולה כי בחוק ההסדרים הקרוב יובאו לאישור סעיפים רבים שמטרתם להעניק סמכויות לחברה הממשלתית. אלה יסייעו לה להתקדם במהירות רבה יותר בשטח עד לאישור ההצעה כולה כחוק נפרד.
כך למשל יוקם לראשונה מנגנון ערר ופיצויים שיטפל בכל גורם שניזוק במהלך ביצוע העבודות, בדומה
למנגנון הקיים בכביש 6. כמו כן, בחוק ההסדרים הקרוב צפויה נת"ע לאשר סעיפים שיעניקו לה לראשונה סמכות חוקית לעריכת מדידות, סקרי מים וסקרי קרקע באזור העבודות, נושא שכיום אינו מוגדר בחוק ומונע ממנה להתקדם בפרויקט.
סעיף נוסף שיובא בחוק ההסדרים יקנה לחברה סמכויות להתקנת מכשירי ניטור בשטח, שמטרתם לבדוק את השפעת העבודות על המבנים. סעיפים נוספים יעניקו לראשונה סמכות חוקית להריסת חלקים ממבנים באזור התוואי לצורך חיזוקם, וכן לבצע קידוחים.
נת"ע מקדמת מהלך עוקף זה על רקע העיכוב בהצעת החוק הכוללת. הסעיפים המרכזיים ש"תקועים" לפי שעה עוסקים בין היתר בקבלת הרשאה במקום קבלת היתרי בנייה כדי לזרז הליכים. הצעת החוק כוללת גם כוונה לבצע גיוס מוסדי של 50-45 מיליארד שקל כנגד שעבוד רווחים עתידיים של הרכבת הקלה.