נמל אשדוד עתר נגד העירייה: הגדילה את הארנונה ב-300%
העתירה הוגשה לאחר שעיריית אשדוד החליטה להגדיל את תשלום הארנונה שהנמל משלם מ-11 מיליון שקל בשנה ל-36 מיליון שקל. לטענת חברת הנמל מחיר הארוננה התייקר על אף שלא חל כל שינוי מהותי בקרקעות הנמל

נמל אשדוד נגד העירייה. צילום: אדי ישראל
עוד טוענת חברת הנמל כי בניגוד לפסקי דין קודמים החליטה העירייה לבצע את השינוי בגביית הארנונה רטרואקטיבית משנת 2008, ועל כן שיגרה לאחרונה הודעת דרישה לתשלום "מופרז" של 154 מיליון שקל בגין השנים 2012-2008. נוסף על כך טוענת חברת הנמל כי העירייה שיגרה את דרישת התשלום החדשה בהתעלם מהסכם פשרה שנחתם בין החברה לעירייה בשנת 2007, המסדיר את נושא תשלום הארנונה ואמור להיות בתוקף עד 2015.
בעתירה נטען כי במשך שנים קיימו הצדדים את הסכם הפשרה שקיבל תוקף של פסק דין מטעם בית המשפט, עד שבמפתיע שיגרה העירייה את השומה החדשה ואת דרישת התשלום המוגדלת. מהתביעה עולה כי מקור הפער בסכומים הוא
בשינוי טכני שביצעה העירייה בסיווג הארנונה שמשלם הנמל - מסיווג של "קרקע תפוסה במפעל עתיר שטח" לסיווג של "קרקע תפוסה", היקר בכ-300%.
מ-1961 ועד 1991 פעל הנמל באופן עצמאי מחוץ לתחום שיפוטה של עיריית אשדוד. ב-1991 נחתם הסכם בין הצדדים, ולפיו החל מ-1992 יסופח הנמל לתחום השיפוט של העירייה. הסכם הסיפוח קבע את גובה חיובי הארנונה שהנמל ישלם, אך ב-2002 שיגרה העירייה לנמל דרישה חדשה לתשלום ארנונה בתעריף גבוה ב-250% מזה ששולם עד לאותה שנה. חברת הנמל חלקה על הדרישה, ובתום משא ומתן בין הצדדים נחתם ב-2003 הסכם ארנונה חדש.
בעתירה נטען כי לאחר החתימה על ההסכם ולאחר שחברת הנמל שילמה את הפרשי התשלומים שנקבעו, שלחה העירייה דרישה לתשלום חוב של 24 מיליון שקל, שלטענתה חברת הנמל חייבת לה בגין השנים 2003-1997. חברת הנמל עתרה אז לבית המשפט והמחלוקת יושבה בהסכם פשרה שקיבל תוקף של פסק דין. "למרות קיומו של הסכם פשרה בתוקף ואף שהסכם זה קיבל תוקף של פסק דין החליטה העירייה לשגר את הודעת השומה ולמחזר שוב את דרישותיה בניגוד להסכם ובצורה רטרואקטיבית", נטען בעתירה שהוגשה לאחרונה.