מקום טוב באמצע: אזור התעסוקה במודיעין משגשג
תופעה: עסקים רבים, ובראשם חברות לוגיסטיקה, מעתיקים את פעילותם מתל-אביב ומירושלים לאזור התעסוקה במודיעין. הסיבות: מיקום מצוין והיעדר שטחים פנויים באיירפורט סיטי
בשבועות הקרובים צפוי המינהל, בתיאום עם עיריית מודיעין והחברה הכלכלית העירונית, לשווק את 13 המגרשים האחרונים במתחם: 10 באזור התעסוקה- 6 מגרשים המיועדים למשרדים או לתעשייה, מגרש אחד ללוגיסטיקה ו-3 מגרשים למסחר; ו-3 באזור המלאכה - שני מגרשים למשרדים ומגרש אחד לתעשייה.
עם העסקים שעברו מירושלים למודיעין נמנים גן האירועים האחוזה, שזכה במאי 2010 בשטח של 9 דונם תמורת 20 מיליון שקל )כולל הוצאות פיתוח (, ואת חברת טובול לחומרי בנייה. ירושלמי נוסף שזיהה את הפוטנציאל במודיעין הוא איש העסקים רמי לוי, שרק לפני כמה ימים פתח סניף של רשת המרכולים שלו באזור התעסוקה. הפתיחה הובילה למלחמת מחירים עם סניף שופרסל שפועל במקום, ומי שנהנה מהתחרות הם הצרכנים, שחלקם מגיע גם מתל-אביב. מלבד הסופרמרקט, לוי משווק במקום שטחי מסחר לבתי קפה ולחנויות.
"מודיעין זו עיר חדשה שמתפתחת מאוד", מסר לוי ל עסקים, "כירושלמי בחרתי להגיע אליה כי היא מזוהה עם רבים שעזבו את ירושלים ועברו אליה. לפני 4 שנים קניתי את הקרקע ב-200 אלף דולר לדונם, והיום היא שווה 600 אלף דולר לדונם. המחירים פשוט זינקו פי שלושה".
עם זאת, רוב החברות שרואות במודיעין יעד אסטרטגי לפעילותן הן חברות לוגיסטיקה. כך למשל קרגו מחסני הפצה ולוגיסטיקה, חברה-בת של קרגו אמרפורד, שהחליטה להעביר את המחסנים הלוגיסטיים שלה מאזור התעשייה ברמלה למודיעין. "ב-2010 רכשנו 30 דונם מהמינהל וכעת אנחנו בונים במקום מרכז לוגיסטי ששטחו 25 אלף מ"ר", מספר יוחנן פלץ, מבעלי החברה, "נרכז כאן את הפעילות הלוגיסטית של החברה ונבחן את האפשרות להעביר למודיעין גם את משרדינו, הנמצאים כיום בתל-אביב ".
פלץ מסביר כי החברה בחרה במודיעין בשל הקרבה לכביש 6 ולכביש 443: " כבישים אלה שינו את מפת ההפצה והלוגיסטיקה בישראל. על קו ירושלים תל-אביב אין שטחים פנויים בקנה מידה הדרוש להקמת מרכזים לוגיסטיים, כולל באיירפורט סיטי. אזור התעסוקה במודיעין חדש ועדיין יש בו מקום למרכזים כאלה". לדבריו , החברה רואה במודיעין בעלת פוטנציאל גם בתחום כוח האדם: "זו עיר גדולה ואפשר להכשיר עובדים רבים שמתגוררים בה. הבעיה בגיוס עובדים בערים הגדולות היא הזמן הרב שהם מבזבזים בכבישים. אם התעסוקה היא בתל-אביב לעובד אין סיכוי להיות בבית ב-17:00. במקרה של מודיעין יש אפשרות לקבל עובדים מהעיר, והם יכולים להיות מסורים יותר".
חברות נוספות שרכשו בשנים האחרונות מגרשים באזור התעסוקה במודיעין, בעיקר לפעילות לוגיסטית, הן אופיס דיפו, קרביץ, נובולוג, מגה אור, אריז, אוטו-וויק, רניום, המילטון ו ניסקו. גם חברת אלביט מערכות, שבמאי 2009 רכשה באזור קרקע תמורת 13.5 מיליון שקל (כולל הוצאות פיתוח), צפויה להקים בו מטה פעילות נרחב שיכסה כמה פרויקטים ויעסיק כ-1,000 עובדים בשלב הראשון.
באזור התעסוקה נמצאים כיום 13 פרויקטים בשלבים שונים של תכנון והקמה. מחירו הממוצע של דונם במגרש המיועד למשרדים הוא 570 אלף שקל ובמגרש המיועד לתעשייה הוא 745 אלף שקל. במרכז עינב כמעט כל המגרשים כבר שווקו, ו-30 פרויקטים נמצאים בשלבי תכנון והקמה. המחיר הממוצע של דונם המיועד לתעשייה הוא 1.275 מיליון שקל )כולל עלויות פיתוח (, והחברה הכלכלית מקדמת את השלמת הפיתוח הציבורי והתשתיות של המרכז. תוך 3 שנים רוב הבנייה בו צפויה להסתיים.

"עסקים רבים בחרו לעבור למודיעין", אומר יחיאל בשן, מנהל המחלקה המסחרית ב אנגלו-סכסון מודיעין, "שכר הדירה של משרדים במודיעין נע בין 50 ל-60 שקל למ"ר, ושכר הדירה של מרכזי לוגיסטיקה הוא 40 שקל למ"ר. בהר חוצבים בירושלים שכר הדירה בתחום הלוגיסטיקה הוא 80-70 שקל למ"ר ובאיירפורסט סיטי 90 שקל למ"ר. במכירה מדובר ב-6,000-5,500 שקל למ"ר של מרכזים לוגיסטיים או משרדים. עיריית מודיעין מכוונת לחברות היי-טק ולחברות פיננסיות. היתרון של העיר הוא מיקומה בין תל-אביב לירושלים, וגם הרכבת שמחברת בין תל-אביב למודיעין תרמה לעניין".
בסבב המכירות האחרון, שנערך לפני כשנה, נרכשו באזור התעסוקה 4 מגרשים ביותר מ-53 מיליון שקל. באחד מהם, המיועד למשרדים, זכתה חברת נכסי אילת של היזם אילן לוי. המגרש, ששטחו 14 דונם, נרכש ב-7.6 מיליון שקל )כולל הוצאות פיתוח (. בשטח הגדול ביותר ששווק אז ומיועד לתעשייה זכו החברות קרביץ, קל גב ו רימוני פלסט. הקרקע, ששטחה 58 דונם, נמכרה ב-34.6 מיליון שקל (כולל הוצאות פיתוח). בכוונת הנהלת קרביץ להעביר למקום פעילות של החברה בתחום ההדפסה הדיגיטלית. רימוני
באותו הסבב נמכרו גם שני מגרשים במרכז עינב - האחד מיועד לתחנת דלק והשני מיועד למסחר. שניהם נרכשו תמורת 12 מיליון שקל כל אחד.
לדברי ראש עיריית מודיעין מכבים רעות חיים ביבס, "יזמים וחברות רואים באזור התעסוקה פוטנציאל גדול לפעילותם כחלופה לפעילות בערים הגדולות והצפופות משני טעמים עיקריים - כוח האדם האיכותי של תושבי העיר והמיקום במרכז הארץ, הנגיש לכבישים המרכזיים ולמסילת הרכבת. אנחנו מתחייבים לתת היתר בנייה בתוך 3 חודשים מיום השלמת כל המסמכים הדרושים. הכנסות העיר מארנונה שלא ממגורים הן יותר מ-30% מסך הארנונה, ואין לי ספק שבעוד שנתיים, עם השלמת הבנייה, התשתיות והפיתוח של שני האזורים והגעתן של חברות חדשות, נחצה את רף ה-50% מארנונה שלא ממגורים, ולתושבי העיר יהיו אפשרויות תעסוקה נרחבות".
