וורן באפט מעמיק את אחיזתו בשוק הביטוח הישראלי
זרוע הביטוח של ברקשייר האת'ווי השלימה אתמול את רכישת גארד מידי כלל ביטוח וחתמה על רכישת תיק ביטוח החובה של שלמה שמלצר. ל-nrg עסקים נודע כי עיסקה דומה נבחנת עם שירביט וכי שי פוגל ישמש כאיש הקשר של ברקשייר בישראל

כמו כן השלימה אתמול ברקשייר את עיסקת הרכישה של גארד מידי כלל ביטוח. גארד היא חברה אמריקאית שמבטחת עובדים בארה"ב, וברקשייר שילמה תמורתה 220 מיליון דולר.
שתי העיסקאות מצטרפות לשתי עיסקאות אחרות שברקרשייר ביצעה בישראל עם חברת הכשרה ביטוח, שבבעלות אלי אלעזרא. העיסקה המפורסמת ביותר של ברקשייר בישראל נעשתה ב- -2006 רכישת באפט את חברת ישקר תמורת 4 מיליארד דולר - אם כי עיסקה זו לא היתה בתחום הביטוח.
על כל 4 העיסקאות חתמה NICO עם חברות ביטוח שנזקקו למזומנים בדחיפות. הכשרה ביטוח סבלה ממחסור בהון בעקבות המשבר הפיננסי החמור של 2008. אי .די.בי, בעלת השליטה בכלל, צמאה לדיווידנדים ולמזומנים בעקבות המשבר שפקד אותה ב-2012, ונכון לסוף אוגוסט עמדה שלמה ביטוח בקושי בדרישות ההון של המפקח על הביטוח. נוסף על כך נודע ל-nrg עסקים כי חברת שירביט בוחנת עיסקה דומה עם ברקשייר למכירת תיק הביטוח, אך אין הסכמות בעניין זה עד כה.
גורם בשוק ההון העריך כי זו אינה העיסקה האחרונה של ברקשייר בשוק הביטוח הישראלי לנוכח הטלטלות שעובר הענף: "אמנם אנחנו מדינה קטנה ששוק הביטוח בה קטן, אבל גם בארה"ב קשה מאוד להניב תשואה סבירה בסיכון נמוך, ונראה שבברקשייר מזהים את שני המאפיינים האלה בשוק הביטוח הישראלי". לדברי הגורם, בברקשייר מעוניינים להיכנס גם לתחום ביטוחי הריסק (ביטוח מפני מקרה מוות) בישראל. "קיימת גם אפשרות שבאפט יחליט להיות שותף בכלל ביטוח, שמחפשת בימים אלה קונה", העריך הגורם.
ל-nrg עסקים נודע כי שי פוגל, מנכ"ל גארד ששייכת כעת לברקשייר, ישמש גם כאיש הקשר של ברקשייר בעיסקאות נוספות בישראל. מכלל ביטוח נמסר כי לא ידוע לה על כך.
העיסקה האחרונה עם שלמה ביטוח דומה לשתי העיסקאות ש-NICO חתמה עליהן עם הכשרה: החברה האמריקאית רכשה את תיק ביטוח החובה לרכב לשנת 2011 של שלמה שהיקפו 188 מיליון שקל. NICO רכשה את התיק עם הסיכונים הכרוכים
לצד הסיכון של NICO ברכישת תיק הביטוח החברה מרוויחה מהישארות כספי הביטוח בקופת שלמה כהלוואה, ושלמה תשלם לחברה האמריקאית ריבית של 4.25%. שלמה ביטוח נזקקת לתוספת ההון כאוויר לנשימה משום שבדוחות פרסמה כי הונה העצמי גבוה ממיליון שקל, 1% מעל דרישות המפקח. פעילות ביטוח החובה היא מרבית פעילותה של "שלמה" ומכירת התיק מצמצמת את היקפי הפעילות של החברה בצורה משמעותית, שכן ביטוח חובה לרכב הוא עיקר פעילותה.
העיסקה עם NICO היא אקזיט נאה לכלל ביטוח. גארד נמכרת במחיר כמעט כפול ממחיר הרכישה לפני כ-6 שנים . כעת כלל אחזקות מתכוונת להזרים 200 מיליון שקל לחיזוק ההון של החברה-הבת כלל ביטוח, לפרוע חובות של כ-300 מיליון שקל לבנקים ולחלק דיווידנד.
בואו להמשיך לדבר על זה בפורום בורסה ושוק ההון-
