כלכלני דן אנד ברדסטריט: שליש מרשתות השיווק ירשמו ירידה ברווח הנקי ב-2013
מנתוני החברה עולה כי הרוויה שנוצרה בענף, המתווספת לכניסת המשביר לצרכן לתחום ולהמשך הגידול בהוצאות התפעוליות, תשחוק את רווחי הרשתות ענף המזון בישראל ריכוזי ביחס לשאר מדינות ה-OECD
מנתוני החברה, העוסקת בניהול סיכונים, עולה כי הרוויה שנוצרה בענף ובאה לידי ביטוי בעיקר בערים אשדוד, ראשון לציון ובאר שבע - שהיחס בין מספר משקי הבית בהן לבין מספר הסניפים בהן נמוך ביותר בהשוואה לערים אחרות - הביאה לפגיעה ברווחיות של כל אחד מסניפי הרשתות הפועלים בערים אלה. כלכלני הקבוצה מעריכים כי בשנה הקרובה ירשמו כשליש מהחברות ירידה ניכרת ברווח הנקי שלהן עד כדי הפסד נקי למרות הגידול הצפוי בפדיון.
הציפייה לירידה ברווחיות נובעת מהחרפת התחרות בענף עקב כניסתו המתקרבת של המשביר לצרכן לענף קמעונאות המזון והמיזוג בין מחסני כמעט חינם ובין יינות ביתן. זאת נוסף להמשך הגידול בהוצאות התפעוליות - שכר, שיווק והוצאות הכלליות - ששוחק את הרווח הנקי.

מהסקירה עולה עוד כי ב-5 השנים האחרונות (2011-2007) הציגו החברות הציבוריות הרעה ברווחיות הגולמית (מ-27%-26% מההכנסות לכ-20%) וברווחיות התפעולית (מ-5%-4% מההכנסות ל-2%-1%) עקב עלייה בהוצאות המכירה והתפעול. כלומר, ההכנסות אינן צומחות ברמה המפצה על הגידול בהוצאות התפעול.
בשנת 2011 גלגל ענף קמעונאות המזון כ-60 מיליארד שקל בשנה - גידול של כ-5% בהשוואה לנתוני 2010. בשנים 2010-2006 גדל נתח השוק של רשתות השיווק מכלל ענף קמעונאות המזון מ-54% ל-58.3%, זאת על חשבון נתח השוק של המכולות והמינימרקטים, שירד מכ-20% לכ-16.3%, ועל חשבון נתח השוק של השווקים, שירד מ-6% לכ-4.8%.
ואולם , על-פי הערכת כלכלני הקבוצה, במהלך 3 השנים האחרונות חלה עלייה של כ-6%-5% בנתח השוק של הרשתות הבינוניות-רמי לוי, יינות ביתן, מחסני כמעט חינם, כל-בו חצי חינם, סופר שוק יוחננוף, ויקטורי וטיב טעם - וזו גרעה מנתח השוק של שופרסל ורבוע כחול, שקטן מכ-60% בשנת 2009 לכ-54% בשנת 2011.
כלכלני הקבוצה מציינים כי בשנת 2011 הגיע נתח השוק של רשתות השיווק לכ-60% ובשנת 2012 הוא יסתכם בכ-63%. להערכתם , בשנת 2012 נתח השוק של שופרסל ומגה
הסקירה מחזקת את התפיסה שענף קמעונאות המזון בישראל ריכוזי ביחס לשאר מדינות ה-OECD (ניצב במקום החמישי מתוך 10 המדינות בעלות הריכוזיות הגבוהה ביותר). על-פי הנתונים, ב-2010 וב-2011 נאמד ייבוא המזון והמשקאות ב-2.1% מהתמ"ג, נמוך מממוצעי ה-OECD והאיחוד האירופי. עקב כך נרשמה בענף קמעונאות המזון עליית מחירים הגבוהה בכ-0.5% (מבחינת שיעור הגידול המצרפי השנתי) מזו שנרשמה במדינות ה-OECD. במהלך השנים 2011-2006 עלתה ההוצאה הממוצעת על מזון ומשקאות לנפש בכ-30% בממוצע . עם זאת, שיעור ההוצאה למזון מתוך כלל הצריכה לנפש נשאר יציב )17%-16%).
בואו להמשיך לדבר על זה בפורום צרכנות-
