כצפוי: פפו ספנות זכתה במכרז להפרטת נמל אילת

פפו ספנות היתה החברה היחידה שהגישה הצעה סופית בהתאם למחיר המינימום שדרשה המדינה. ההכרעה הגיעה לאחר שבחודשים האחרונים התריעו 2 מתוך 4 המתמודדות הסופיות כי המחיר שאותו דורשת המדינה אינו ריאלי ונמנעו מהגשת הצעה

יעל דראל | 6/11/2012 20:07 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
כשנתיים לאחר שיצא לדרך המכרז להפרטת נמל אילת מסתמן כי חברת פפו ספנות, בבעלות האחים נקש, זכתה במכרז להפעלת הנמל ב-15 שנה. החלטה זו, שטרם אושרה רשמית על ידי משרדי האוצר והתחבורה וטרם נחתמה סופית גם על ידי פפו, נחשבת לצפויה שכן פפו ספנות היתה החברה היחידה אשר הגישה הצעה כספית, בהתאם למחיר המינימום שדרשה המדינה.
נמל אילת. המדינה מבקשת להגדיל פעילות הנמל
נמל אילת. המדינה מבקשת להגדיל פעילות הנמל צילום: יהודה בן יתח


הכרעה זו, לכשתאושר סופית, מגיעה לאחר שבחודשים האחרונים התריעו שתיים מתוך ארבע המתמודדות הסופיות במכרז – גדות של יוסי מימן וגולדבונד של שלומי פוגל – כי המחיר שאותו דורשת המדינה איננו ריאלי ונמנעו מהגשת הצעה.

במהלך מכרז הפרטת הנמל מבקשת המדינה להגדיל את הפעילות בנמל, להביא להתייעלות בנמל הדרומי ולשכלל את פעילותו. בין השאר מקווה המדינה כי באמצעות ההפרטה, תושג הבאה של קווים נוספים לנמל אילת והתקשרות עם מפעילים נוספים כמו גם הגדלת פעילות המכולות בנמל. על פי תנאי המכרז כל המקרקעין בנמל נותרים מחוץ לשליטת הזוכה, בידי המדינה והמכרז הוא רק להפעלת הנמל.
לצד גדות וגולדבונד, לאחרונה גם פרשה ממירוץ ההתמודדות גם חברת כי"ל בשליטת משפחת עופר, אשר סומנה במהלך הדרך כמועמדת המרכזית לזכייה. פרישתה של כיל לוותה בביקורת ציבורית קשה, בעיקר מצידה של יו"ר מפלגת העבודה שלי יחימוביץ'. הרקע לביקורת הוא העובדה כי משפחת עופר, בעלי השליטה בחברה לישראל ובכיל, רכשו בעבר הן את בית הזיקוק הצפוני (בז"ן), הן את חברת הספנות צים והן את כיל עצמה בהליכי
הפרטות של המדינה. יחימוביץ' אף איימה כי במקרה וכיל תזכה במכרז הנמל הדרומי – בכוונתה לפנות לבג"ץ.

בשבועות האחרונים, לאחר פרישתה של כיל, שיפרה המדינה את תנאי המכרז וכללה בו בין השאר הסדר פרישה עם עובדי הנמל, החזרת דיבידנד בהיקף של כ-40 מיליון שקל לקופת הנמל וכן נטלה אחריות לתיקון הרציף השבור בנמל. לאחרונה, לאחר משא ומתן אינטנסיבי בין  פפו למשרד האוצר, הסכימה פפו ספנות להעלות את הצעתה מ-100 לכ-130 מיליון שקל, בין השאר כתלות מגידול במחזור (בהנחה שפעילות הנמל יעלו מעל רף ה-115 מיליוני שקלים, שהוא ממוצע ההכנסות בשנים האחרונות).

ההחלטה הנוכחית, גם אם איננה מפתיעה, גררה ביקורת חריפה גם הפעם מצד יחימוביץ' שאמרה כי "ממשלת נתניהו איבדה כל רסן מוסרי במדיניות ההפרטה הפרועה, שבמסגרתה היא מוכרת את הנכסים השייכים לאזרחי מדינת ישראל בנזיד עדשים". לדבריה, "עוד נכס אסטרטגי של מדינת ישראל, נמל אילת, האחראי על כניסה ויציאה של סחורות דרך ים סוף, נמכר במחיר מינימום למשפחת נקש. כל הליך ההפרטה וניהול המכרז היה שערורייתי, לרבות הישארותה של מתמודדת אחת במכרז, והעובדה שההצעה הסופית הייתה קרובה מאוד למחיר המינימום שננקב. למרות זאת, ובניגוד לכל הגיון, לא בוטל המכרז כנדרש ונמל ישראלי הועבר לידיים פרטיות".

עם זאת, במשרד האוצר ביקשו להבהיר כי "הוועדה טרם סיימה את עבודתה ועדיין אין החלטה סופית או רשמית. לכשתתקבל החלטה, נעביר הודעה רשמית לכלי התקשורת".

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים