’בטר פלייס‘ זקוקה לנס
המודל העסקי שלה היה שגוי. הפיתוח שלה היה שיווקי בעיקרו. אם היא הייתה מצליחה היינו שבויים בידי מונופול בטריות

נס או פריצת דרך טכנולוגית, בטר פלייס צילום: איי-פי
אם היה חסר משהו בכל התמהיל הזה הרי ששורה של מכובדים בעלי שם נתנו לו את הגיבוי הדרוש. שמעון פרס פתח בפניו דלתות והדויטשה בנק מיהר לפרסם דוח על החברה בה הוא הציע ליצרני הרכב לשקול הסבה מקצועית. אבל הם לא ממש התרגשו.
עובדה, רק היצרנית רנו-ניסאן נאותה לחתום עם המיזם על הסכם שיתוף פעולה, וגם זה היה בתנאים מאוד מגבילים. רק דגם אחד ועם התחייבות של ’בטר פלייס‘ לרכוש לא פחות מ10,000- רכבים. ובכל זאת, אגסי הצליח לגייס כ2.2- מיליארד שקל עד כה. מדוח החברה לישראל, המחזיקה ברוב מניות המיזם, עולה שרק מתחילת השנה הזו החברה הוציאה 0.8 מיליארד שקלים. הכנסות החברה עד כה שוליות.
השנה היא הצליחה למסור כ500- רכבים, וזה השיא שלה. הגיע הזמן להודות ש10,000- רכבים של רנו כבר לא יימכרו, בשום מקרה. גם אם יקרה נס, ותאורטית הוא יכול לקרות, לא יהיה היגיון להמשיך למכור את אותו דגם של רנו גם ב.2013-2014- נס יכול לקרות רק אם פריצת דרך טכנולוגית תאפשר ייצור סוללה עם הספק כפול, או משולש מהנוכחי, אך גם אז נראה שהצרכנים לא יהיו מעוניינים ב2013- ברכב מדגם ישן.
פרשת ’בטר פלייס‘ מלמדת אותנו פעם נוספת שלעתים קרובות המשקיעים פזיזים מדי. נכון שהתחושה היא שרכבי הבנזין מיצו את עצמם, נכון שהגיע הזמן לרכב שקט יותר, מזהם פחות, פורץ דרך - אחרי יותר ממאה שנים שאנחנו שורפים נוזל שחור כדי לנוע. אבל התחושות האלה לא מצדיקות את המיזם הזה, שכל הפיתוח שלו הוא פיתוח שיווקי ואין בו חדשנות טכנולוגית.
המיזם הזה נכשל מכיוון שהוא מכר למשקיעים חלום, שיכול היה להפוך להיות סיוט של נהגים. הצלחה מסחררת שלו הייתה משעבדת אותנו למונופול של בטריות, שכבר עכשיו במצבו השפוף הוא מציע חבילות בסדר גודל של 1,100-2,100 שקלים בחודש, והוא לא מציע לנו רכב חינם, אפילו לא חמישית חינם.
המיזם הזה לא הצליח לפתח בטרייה שתספיק
לנסיעה סבירה של כמה מאות קילומטרים ללא תדלוק, והוא התעקש להציע רכב משפחתי גדול שעובר את המרחקים האלה. ייתכן שהוא היה מצליח יותר אם הוא היה מתמקד ברכבים קטנים - במכונית השנייה שבבית, והיה פחות יומרני בקצב החדירה שלו ובחבילות הנסועה שלו. כשמחדירים רעיון חדש לשוק היזם אמור לשאת בעלויות הניסוי הזה - לא הצרכנים.