מסע מטריד בעקבות האלוהים בפייסבוק
משועמם, זועם, מתחנן לקצת תשומת לב ומשדל את מאמיניו לתת בלייקים. אלקנה שור יצא למסע בעקבות דמותו הפייסבוקית של אלוהים, וחזר עם שלל נאצות, צרור תובנות ובונוס מפתיע: לייק מהשטן לסקרלט ג'והנסון
עובדה, מרגע שצוקרברג החליט לפתוח את הרשת החברתית לעמודים ציבוריים - חברות, מותגים, קבוצות כדורגל והמעריצות של טום קשתי - היה זה רק עניין של זמן עד שאלוהים, מכל דת גזע ומין, יצטרף.

כך קם יום אחד הגולש המאמין והחליט למצוא את אלוהים ולהציע לו חברות. והנה, בדיוק כמו בעולם האמיתי, הבלגן עבר בשלמותו לרשת החברתית. לא ישות אחת, רשמית, תחת השם המחייב
"אלוהים", אלא מאות גרסאות תחת אינספור כינויים.
אלוהים המקוון מקפיד פחות על בלעדיות וזכויות יוצרים. בעמוד אחד הוא נקרא, בפשטות, "בורא עולם"; באחר הוא "מלך מלכי המלכים - הקדוש ברוך הוא"; בשלישי הוא בכלל מוגדר - תתפלאו לשמוע - כעסק מקומי. אין לגולש התועה הרבה אפשרויות מלבד לכתת רגליים ולחטט בין פרופילים לפוסטים שמימיים.
מבין מאות ואלפי הפרופילים שנפתחו ברשת החברתית, בולט הדף שפתח אלוהים תחת השם המפורש. "נעים להכיר"! הכריז בפשטות באוגוסט השנה והצליח לעצבן אלפי גולשים. "משעמם לי", דיווח, "אולי אחריב את העולם ואברא אחד חדש"? המטרה המוצהרת, אני מגלה, היא להגחיך ולהפריך את הדת היהודית על שלל מצוותיה.
34,988 אלף גולשים פרגנו בלייק, רובם, כך נראה, משקיעים את עיקר המאמץ באיתור מפעיל הדף ושליחתו בסערה השמיימה, הפעם לאלוהים אורגינל.
האווירה אצל אלוהים האתאיסט סוערת. אפילו המשטרה, כפי שמעיד יתברך בעצמו, נקראה להתערב כדי לרסן את המאמינים הפגועים והאלימים משהו. מסקנה ראשונה: כשאלוהים מרגיש מאוים, הוא מחייג 100. ובכן, לא בשביל זה יצאנו ממצרים. נמשיך הלאה.

457,781 מאמינים, אני מגלה, הצטרפו לעמוד "מי לה' אליי". מספר מרשים, אבל אכזבה בצדו. קריאת הקרב והתוכחה המקורית של משה רבנו, העומד לרגלי ההר והעגל, הפכה לשם קבוצה ש“נועדה לקירוב עם ישראל ולהתחזקות המונים". שלוש שנים היא קיימת ואת מרב הפוסטים שהיא מעלה אפשר להגדיר מהפכניים. "כולכם אהובים" מכריז פוסט אחד בצירוף סטיקר בעל טקסט דומה. 4,557 לייקים. כסף קטן.
מבצע "עמוד ענן" הוציא מעמוד "מי לה' אליי" את השד היצירתי. תמונת חיילים מתפללים בצירוף "שמע ישראל" תחת הכותרת "מדהיםםםםם" זכתה ל-8,351 הידדים. אלוהים, לפחות זה שאני מכיר, לא זקוק לממים, וגם לא לקומפלימנט "מדהיםםםם". תבערו חמץ, הוא יסתפק בזה.
גם הדף
מפה זה רק הולך ומידרדר. הדף של "אין כמו מלך מלכי המלכים" מוגדר כקהילה ומונה מאמין אחד והרבה אחריות. זה לא הסוף. "אין עוד מלבדו" מדגמן מונותאיזם הפכפך ומציין את המעסיק שלו כ"מלך מלכי המלכים". אם כן, יונית, פיצול בצמרת.
אם אלוהים המקוון מאכזב, תמיד אפשר לנסות את הצ'ילבה. את הדף הרשמי של השטן פתחו, ככל הנראה, החבר‘ה של אלוהים בשמו המפורש. השפה דומה, האווירה מתכתבת, רק העמוד צעיר יותר. "השטן לא שחור כמו שצובעים אותו", הוא מצהיר בשלוש שפות, אחת מהן יידיש. התחשבות או רמז לקהל היעד הפולני.

השטן אגב, ספציפי מאוד בכל הנוגע לתחומי העניין שלו. רק שני לייקים רשומים על שמו: אחד לאלוהים, אחד לסקרלט ג'והנסון. 31 מאמינים יש לשטן המקוון, שמגדיר את עצמו, לא פחות, כ"פוליטיקאי". ציפי לבני, מאחורייך. והנה, בלי התראה מוקדמת, מתגלה בפייסבוק עמוד הבית של המשיח. אני בתל אביב, הוא מתעקש. כנראה מתעכב על חניה.
המשיח מתגלה כטיפוס מופשט. סימן שאלה בודד מופיע באחד הפוסטים שהוא משחרר. לא אמין במיוחד בתור משיח, בטח אחרי שמתגלה הלייק שהעניק ללילית. ביהדות לילית היא שם קוד לשדה אפלה בעלת הרגלי תזונה מפוקפקים; במציאות, כלומר בפייסבוק, היא מצהירה על עצמה כ"הנקבה האמיתית" ומאוכזבת מ"50 גוונים של אפור".
כמות הדפים האלוהיים בפייסבוק מפתיעה. ההבדלים ביניהם מפתיעים עוד יותר. עמוד אחד מציע לי את כל הקופה. "היי, זה אלוהים", הוא מעתיק משלי יחימוביץ', "עשו לי לייק ותהיו בגן עדן". שלושה מאושרים קנו ובטח מבלים עכשיו, ובכן, מול המחשב.
אלוהים אחר דווקא מפתיע בגילוי נאות. "אלוהים ברא את השמים ואת הארץ", הוא מגלה, "וכל השאר ייבוא מסין". אחר מבקש "של נעליך מעל רגליך, הרגע שטפתי. אלוהים". החיפוש אחרי אלוהים בפייסבוק מוביל לאחד מהשניים: התרסה ולגלוג קולניים או תותח מסרים יוקד אש, בשמו יתברך. אף אחד מהם לא באמת משכנע.

וכשדרך הגישה לאלוהים עקלקלה, אין מנוס מפנייה לבורא המקורי דרך המאמינים. "אוהבי ה' יתברך" נראית כמו קבוצה למביני עניין. 73,354 מאהבים יש לעמוד הפתוח, שמתגלה מהר מאוד כשלוחה של "מה נסגר" עם רועי בר נתן. מיטב הכוכבים של בר נתן - הרב פנגר, הרב זמיר כהן ועוד - מככבים בסרטוני הסברה והתחזקות און-ליין. אחד מהסרטונים, שעלה בימי "עמוד ענן", נפתח בתמונות שדה קרב, נגמ"שים וחיילי חי"ר.
בסרטון מפציר הרב זמיר כהן בגולשים להתחזק. קצת קשה להתחזק כשבסרטון מככבים, אוי לבושה, חיילי מארינס למהדרין. מהמאמינים, אפשר לסכם, לא תגיע הישועה.
הרהורי כפירה התחילו להתגנב. אלוהים, ההיית או שסגרתי בטעות חלון? כמו כל יהודי טוב, אין ברירה אלא לסמוך על הגויים. דף הוויקיפדיה של God שהועתק לפייסבוק שכנע קרוב ל-7.5 מיליוני מעריצים ברחבי העולם. אלא שאלוהים, מתברר, לא מעדכן את הערך בוויקיפדיה. את העמוד הרשמי של God בפייסבוק, דווקא כן. "תעקבו אחר אלוהים שלנו בטוויטר", הוא מבקש מ-3.5 מיליוני מאמיניו בפייסבוק, ומפתיע בייעוץ זוגי. "אהבה היא לא קנאה", הוא מסביר.
לא עובר רגע זך של אמונה יוקדת ומיד צצה בעיה אחרת, נפשית במהותה. אלוהים מתברר כמכור לסחטנות רגשית: "לחצו לייק אם אלוהים הוא החבר הכי טוב שלכם", הוא מתחנן/ת. 35,992 נכנעים. פייר? עבודה זרה מה-זה מאכזבת.

האדם מחפש בפייסבוק משמעות, אלוה, קצה חוט אמוני להיתפס בו. האדם יכול להמשיך לחפש. אלוהים, וזו בשורה מאכזבת למעריצים, לא זמין ברשתות החברתיות. אם זה לא מספיק, דמותו הבלתי נתפסת של אלוהים מקבלת בפייסבוק תואר ואופי די צפויים.
הכל, כמובן, תמונת ראי של התפיסה האנושית את אלוהים. ועדיין, זה מה שעבר לכם בראש כשהתפללתם? אלוהים כמאותגר לייקים, נוטה לפאסיבאגרסיב, קומדיאנט ממוצע ומעצב גרפי גרוע, או משווק בלעדי של הרב פנגר? כל התוצאות שגויות, אבל מאמין טוב נבחן דווקא ברגעי משבר. אלוהים בטח נמצא באינסטגרם.