סיכום פרשת הבעלות על התמונות באינסטגרם

רק לאחר מחאה חסרת תקדים נסוגה הרשת החברתית אינסטגרם מהכוונה להשתמש בתמונות הגולשים לצורכי פרסום. אין כל רע ברצון להרוויח כסף, אבל למה על חשבון תצלומים מהאלבום הפרטי שלכם?

אריאל גביש, מוצ''ש | 3/1/2013 12:15 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
תגיות: אינסטגרם
בשבוע שעבר פרסמה הרשת החברתית אינסטגרם גרסה מעודכנת של מדיניות הפרטיות ושל תנאי השימוש בשירות, ולפיהם תוכל החברה לעשות שימוש מסחרי בתמונות שמעלים הגולשים. ההודעה זכתה להד תקשורתי גדול ויצרה גלי מחאה עזים. לאחר ארבעה ימים סוערים והקפאה של חשבונות גדולים, ביניהם של הנשיונל ג'יאוגרפיק המונה כ-650,000  עוקבים. נסוגה הרשת מהכוונה למכור את תמונות המשתמשים. עם זאת, המידע עדיין יועבר לפייסבוק.
 
אינסטגרם צילום מסך
אינסטגרם צילום מסך צילום מסך

רעש גדול

תנאי השימוש החדשים עוררו רעש גדול, כי הם מאפשרים לאינסטגרם להשתמש בתמונות שלכם במסגרת מודעות פרסום. בנוסף, הם יאפשרו לאינסטגרם לשתף את המידע הפנימי שבתמונות, כמו למשל המיקום שבו צולמה התמונה, ולמכור אותו למפרסמים. הבעיה האמיתית לא הייתה במכירת התמונות, אלא בכוונת החברה להשתמש בתמונות ובשמות הגולשים לצורכי פרסום בלי ידיעתם ובלי שיקבלו תשלום על כך.


לדברי משפטנים שעברו על תנאי השימוש החדשים, מימוש הצהרתה הראשונית של אינסטגרם היה גורם לחברה להסתבך בתביעות מצד גולשים רבים. חתימה על הסכם שימוש בלחיצת כפתור אינה נחשבת ברוב המדינות כהעברת זכויות של ממש, ולכן סביר להניח כי לא הייתה עומדת במבחן משפטי

בעתיד. בישראל, למשל, החוק מחייב לקבל את רשותו המפורשת של צלם לשימוש בתמונתו: חובה לציין את שמו כצלם, ויש להיענות לדרישותיו הכספיות שהתנו את השימוש בתמונה. למותר לציין שאינסטגרם, לו מימשה את תכניתה המקורית, הייתה רחוקה מאוד ממימוש חוק זה.

איך מצלמים רווחיות?

נכון שאינסטגרם היא חברה עסקית ומטרתה היא לממש רווח בזכות מיליוני המשתמשים שלה, אך מצד שני מדובר בניצול לרעה ובפגיעה בפרטיות המשתמשים ששיתפו את התמונות שלהם. התגובות החריפות של המשתמשים מובנות לחלוטין.

רובנו נעדיף שלא להבחין יום אחד על גבי שלט חוצות בפרצוף שלנו כשהוא נוטף טחינה ברגע שבזמנו שעשע אותנו מאוד. מצד שני, גם לא צריך להיתמם — כל מי שמשתמש בתוכנה כמו אינסטגרם, גם אם לא קרא את תנאי השימוש, יודע שהתחייב לעסקה עם תאגיד עסקי. פייסבוק היא לא דמוקרטיה ולא לחינם שילמה באפריל השנה קרוב למיליארד דולר עבור רכישתה של אינסטגרם — חברה שייצרה אפליקציה פופולרית מאוד, אך לא רווחית.

פייסבוק עדיין נאבקת למצוא דרך לממש נוכחות פיסקלית חזקה אחרי ירידת ערך המניה שלה השנה. השוק הטכנולוגי נוטה בשנים האחרונות לכיוון הפלטפורמה הסלולרית, ולא מכבר דווח שעד סוף העשור הנוכחי רוב משתמשי האינטרנט יגלשו באמצעות המכשיר הסלולרי שלהם ולא באמצעות המחשב השולחני או המחשב הנייד. פייסבוק מנסה להרוויח כסף ואינסטגרם היא הדרך הראשונה ליצירת רווח עבור פייסבוק.

ועכשיו לפרסומות

בחודשים האחרונים נפוצו שמועות שפייסבוק תטמיע פרסומות באינסטגרם, אך המידע לא אושר על ידי החברה. הערכות אנליסטים גורסות שבקצב המשתמשים הנוכחי, שימוש בתמונות שמועלות לאינסטגרם יוכל להניב רווח של 700-500 מיליון דולר בשלוש השנים הבאות.

הרעיון שפייסבוק תשלב פרסומות באינסטגרם נראה שוב הגיוני, אבל סביר להניח שהחברה תחפש דרך אחרת ליצירת רווחים באמצעות שימוש באפליקציה. רווח ממכירת נתונים והרגלי הגלישה של הגולשים הוא דבר אחד. שימוש בתמונות פרטיות לעשיית רווח הוא כבר דבר אחר לגמרי. החוצפה בעטה את הבושה אל מחוץ למסך.

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של מעריב
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...
קבלו עיתון מעריב למשך שבועיים מתנה

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים