בן בית: מה עושים כשהילד מסרב ללכת לקייטנה?
איך מתמודדים עם ילד שמסרב ללכת לקייטנה? איך יודעים שהוא מספיק בשל להישאר לבד בבית כל כך הרבה ימים? והאם זה בסדר שהוא קם כל יום ב-11:00 ובוהה בטלוויזיה?
אולם לא כולם חושבים שקייטנה היא פתרון הולם. כששרונה הרשקו התחילה לברר לגבי קייטנות השנה, בנה עמית (בן 10) אמר לה שהוא לא רוצה ללכת לקייטנה. "הוא אמר שגם חברים שלו כבר לא הולכים ושהוא רוצה לקום כל יום מאוחר", היא מספרת. "אני מאמינה שאם הייתי לוחצת עליו יותר הוא היה משתכנע, אבל קיבלתי את בקשתו כי הוא ילד אחראי ואמרתי לו שאני לא מוכנה לשמוע שמשעמם לו והוא יהיה חייב להעסיק את עצמו. הייתי שמחה אם הוא היה הולך לקייטנה כי אני מרגישה שבבית הוא לא ינצל נכון את הזמן. כמה אפשר לראות טלוויזיה?".
>>> ואם כבר קייטנה - אז כדאי לדעת איך לבחור אותה נכון

לדברי הדר קוגן, מנחה בכירה במכון אדלר ויועצת משפחתית, ילדים בגילאי 9-10 נמצאים על סף גיל ההתבגרות ולכן חלקם מרגישים תחושת עצמאות ומעדיפים לא ללכת לקייטנה.
"חשוב שההורה יברר על מה הרצון של הילד לא ללכת לקייטנה יושב - האם נושאי הקייטנה לא מעניינים אותו, או אולי זהו קטע חברתי? לאחר בדיקת רצונות של שני הצדדים ובדיקת המציאות, מקבלים את ההחלטה.
"מומלץ לעשות זאת אחרי שיושבים יחד עם הילד ורושמים את כל הדברים בעד ונגד, תהליך המסייע בקבלת החלטות. לפעמים ילדים רוצים להישאר לבד בבית אבל
"הילדים מבקשים לא ללכת לקייטנה בעיקר בגלל עייפות החומר", אומרת ד"ר סוזי קגן, יועצת פסיכולוגית בכירה מבית הספר לעבודה סוציאלית בבר-אילן. "כל השנה הם נמצאים במסגרות עם המון כללים וחוקים. רבים מהם נמצאים בקייטנות שכוללות אוריינטציה אקדמית כלשהי, כמו מדעים, אנגלית וכו'. הילדים מבקשים לנוח מעט מבחינה אינטלקטואלית ולכן אינם רוצים ללכת לקייטנה".
על פי המלצת ארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים בגילאי 9-11 שנים, ניתן להשאיר ילדים לבד בבית עד שעתיים ובגילאי 12-14 אפשר להשאיר ילדים לפרקי זמן ארוכים יותר. הסיבות לכך הן סכנות כמו מפגעים בטיחותיים בתוך הבית, או התנסות במצבים מסוכנים.
"ההורה צריך להיות בשל לקבל את ההחלטה להשאיר את הילד לבד", אומרת קוגן. "המשמעות היא לא להתקשר לילד כל חמש דקות כדי לשאול מה קורה. חשוב להעביר לו את המסר שהוא עצמאי ושסומכים עליו. כדאי להחליט מראש שמדברים במהלך היום רק 2-3 שיחות קצרות. כמובן שלפני כן מדריכים אותו מבחינה בטיחותית ומשאירים לו רשימת טלפונים לשעת חירום, אבל חשוב מאד לתת לו את תחושת החופש. יש ילדים שחוסר העשייה דווקא מצמיח אותם והם מתפתחים נהדר. דוגמה מצוינת לכך הוא הסיפור של ביל גייטס. כשאימו אמרה לו שהוא לא עושה כלום, הוא השיב לה שהוא חושב. בסוף יצא משהו מהמחשבות האלה".
ומה קורה כשהילד אומר שמשעמם לו?
ד"ר קגן: "לא לכעוס על הילד ולא להגיד לו "אמרתי לך". זה לגיטימי שישעמם לו וכדאי לעודד אותו ולנחם אותו - לדוגמה, לומר לו שבאוגוסט תבלו בחופשה משפחתית, או כל דבר אחר שמתוכנן להמשך. מומלץ לקבוע פעמיים בשבוע בתום יום העבודה ולצאת עם הילד לים, לבריכה, לסרט או לפארק כדי "להתאוורר", וכמובן לקבוע פעילות משפחתית בסוף שבוע. בנוסף, אפשר לנסות לגייס סבים וסבתות שיהיו איתו אחת לשבוע או אפילו כמה שעות.
"אפשרות נוספת היא לצרף חבר שיהיו יחד, אבל חשוב לוודא שיש מבוגר אחראי משום שילדים מאוד יצירתיים, יכולת אומדן הסכנה שלהם קטנה והתלהבות משותפת עלולה לגרום להתנהלות לא בטוחה. אפשר להתארגן יחד עם כמה הורים וכל יום מישהו אחר ישגיח. אין צורך להפעיל אותם, אלא פשוט להיות באיזור ולוודא שהכל בסדר".

1. אוכל: כדאי להכין לילד ארוחה מוכנה מראש שלא תדרוש חימום או לתרגל איתו שימוש במכשירי חשמל ובגז.
2. מכשירי חשמל: יש להבהיר לילד שמים וחשמל לא הולכים ביחד, לכן אין להכניס רדיו לחדר האמבטיה, להרחיק מייבש שיער מהכיור וכו'.
3. מצבי סיכון: כדאי לוודא שהילד יודע מה לעשות במקרה של סכנה כמו שריפה. כדאי להראות לו היכן יציאת החירום בבניין ואם יש בבית גלאי עשן, מומלץ להסביר לו מה מטרת המכשיר. בנוסף, כדאי לתת לו הדרכה על כלים בסיסיים של עזרה ראשונה.
4. לא לפתוח דלת לזרים: חשוב להסביר לילד שאין לפתוח דלת לאנשים זרים ולתת לו הוראות ברורות מה לעשות כשהאדם המבקש להיכנס מזדהה כדוור, שליח או טכנאי שירות.
5. מספרי טלפון וחירום: השאירו במקום בולט ונגיש את מספר הטלפון שלכם ההורים, וכן מספרי טלפון חשובים לקריאות חירום.
6. חברים: נוכחות של חבר היא מבורכת בתנאי שבודקים כי כל אחד מהילדים ראוי לאמון שנותנים בו וכי הם לא יזיקו לעצמם ולסביבתם כשהם נשארים ללא השגחה.
>>> "לא רוצה ללכת לחוג!": איך מתמודדים עם עזיבת חוגים?