דיוקן האמן כאיש צעיר: ביקור עם הילדים בתערוכה של בויאן

יסמין וקשטיין לוקחת אתכם לסיבוב גלריות עם הילדים. והפעם: שאלות על יחסים בין אמן למודל שלו עולות בביקור בתערוכת הציורים של האמן בויאן המוצגת בגלריה זומר בתל אביב. כיצד ניתן להסביר לילדים על ציורי דיוקן?

יסמין וקשטיין | 10/8/2012 6:41 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
גלריה זומר ממוקמת על שדרת רוטשילד, בקומת הקרקע של אחד המבנים המשופצים והיפים בשדרה. גלריה זומר היא אחת הגלריות היציבות והמעניינות בתל אביב, היא מציגה אמנים ישראלים בולטים ואמנים מחוץ לארץ. חלל הגלריה גדול ומרשים והתערוכות המוצגות בו הן בדרך כלל בהתאמה.

התערוכה שאותה נפקוד הפעם היא של אמן צעיר ששמו בויאן (יליד 1975). הוא נולד בבולגריה, למד בבצלאל ובניו יורק, חי ועובד בתל אביב וציוריו מוצגים בארץ ובעולם. בתערוכה ציורים בגדלים ובפורמטים מגוונים. כל הציורים צוירו בשמן על בד, וכולם הם למעשה דיוקן חברו של בויאן - גד זוקין (כשם התערוכה).

גד זוקין הוא חברו הטוב של בויאן, אשר בויאן ייחד לו סדרת דיוקנאות גדולה שחלק ממנה מוצג בתערוכה. גד זוקין הוא 'אמן פועל', כמו שנכתב בדף התערוכה, אמן מקצועי שמתפקד מאחורי הקלעים כעוזר לאמנים אחרים. בויאן מצא עניין רב באותו מקום/תפקיד/מעמד, וגם במראהו הייחודי של זוקין עצמו. כך הוא מצא עצמו מצייר אותו שוב ושוב.

יש הרואים בדיוקנאות שבתערוכה סוג של דיוקן עצמי. בכלל, פעמים רבות בהיסטוריה של האמנות ציור מודל משמש דווקא כפתח עבור האמן לביטוי עצמי, להבעה עצמית מורכבת ועמוקה יותר. בויאן מדגיש ומדייק בפרטים הקטנים ובסמלים לצד הדמויות שמוצגות, על גבול הגרוטסקיות ובכך מרמז אולי על דיוקנו שלו שאינו שלו ואפילו מטריד.

עם זאת, לכאורה נראה שעיסוקו של בויאן בזוקין כמודל התמקד בעיקר ביחסים הפנימיים של היצירה, של ציור המודל ולא בזוקין עצמו. יש דווקא ביטוי חזק לצבעונית, לפורמט, לקומפוזיציה, להבעות הפנים ולתנוחת המודל – למושגים בסיסיים בציור, ובציור מודל בפרט. מגוון התנוחות והגדלים השונים של הציורים בולט לעין המתבונן ומעביר תחושה שיש כאן איזה חיפוש ומחשבה אל משמעות הדיוקן כנושא. נראה שבתערוכה זו מדובר בעיקר.
יחצ
figure sitting facing forward. עיסוק ביצירה ולא בזוקין עצמו. יחצ

בשיחה עם הילדים ניתן לשאול אותם שאלות רבות העולות תדיר במפגש עם ציור דיוקן. האם שינויי התנוחות והפרספקטיבה בין הציורים יוצרים אצלם תחושות שונות? האם הם מזהים שמדובר באותה דמות המתוארת בכל הציורים? מה זה אומר להם? למה לדעתם צייר שוב ושוב האמן את אותו המודל בגרסאות כה שונות? ועוד יותר מכך,

למה בחר להציג תערוכת ציורים שלמה רק של המודל הזה?

על אף שהציורים בגדלים שונים, המודל שבתוכם הוא פחות או יותר באותו קנה מידה. נוכחותו העקבית של המודל, של זוקין, בולטת מאוד. אפשר לתהות עם הילדים האם זה אומר שדמותו של זוקין משמעותית עבור בויאן? ובאיזה דרך? האם אפשר להבין זאת מהציור?

יחצ
בציור דיוקן יש הבעה, יש מבט, יש קשר בין הצופה לציור. יחצ

כאמור, בכל ציור בתערוכה יש לזוקין הבעה ותנוחה אחרת. במרבית מהציורים ניתן ביטוי גם לגופו, אבל באף אחד מהם אין זו תנוחה קלאסית, או ניטרלית, של ישיבת מודל. ניתן לחשוב עם הילדים מהי לדעתם ישיבת מודל קלאסית? לחשוב על דוגמאות ידועות מיצירות מוכרות.

מה משמעות הישיבה המוזרה, הגוף המפותל, עם הראש בזוית, מה מביעות הבעות הפנים של המודל שכה בולטות כאן? האם הם מרגישים התאמה בין תנוחות הגוף להבעות הפנים?

בניגוד לציור נוף או ציור מופשט, בציור דיוקן יש הבעה, יש מבט, יש קשר בין הצופה לציור. אפשר להמשיך ולבחון עם הילדים את השפעת ציור הדיוקן עליהם. לשאול איזו הבעה של איזו דמות הכי מושכת אותם? הכי מסקרנת? הכי מטרידה? הכי מצחיקה? הכי מפחידה? מה חושב המודל בציור זה או אחר, האם בכלל ניתן להסיק מהבעותיו משהו על עולמו הפנימי של המודל? או שמא זהו עולמו של הצייר?


יחצ
האם קיימת התאמה בין תנוחות הגוף להבעות הפנים? יחצ

כיוון נוסף אותו אפשר לקחת בשיחה עם הילדים היא מערכת היחסים בין המודל לצייר, שכה ייחודית בהקשר זה. מה ניתן להבין לגביה מתוך הציור? האם הצייר והמודל היו קרובים? האם הצייר נתן הוראות למודל? או שהמודל צוייר כפי שהוא? אפשר לחשוב ולשאול שאלות נוספות על מערכת היחסים בין הצייר למודל שלו.

מעניין לחשוב שבניגוד להיסטוריה של האמנות, בה שמשה האישה כמודל וכמוזה עבור הצייר (הגבר), דווקא הפעם מדובר על חבר. חבר קרוב שבויאן בוחר לציין את מקצועו, מקצוע שקרוב גם למקצוע של בויאן עצמו.

בויאן מדגיש את המקצוע כי הוא מקצוע מורכב; אמן שהוא אסיסטנט, 'אמן פועל' כפי שהוגדר בדף התערוכה. מעניין אולי לנסות להבין עם הילדים מה זה אומר - 'עוזר לאמן', מהו תפקיד האמן ומהו תפקיד העוזר. דרך הניסיון להגדיר את המושגים האלו אפשר יהיה אולי לנסות לפרש את הבעות הפנים, ולחשוב את הדיוקנאות כאמצעי לחיפוש והגדרת הזהות של בויאן ושל חברו.

באזור שדרת רוטשילד יש גלריות רבות נוספות, כרגע רוב הגלריות נכנסות לתרדמת קיץ או לחילופין מציגות תערוכות אוסף למכירות קיץ (גלריה אלון שגב בקצה השדרה, גלריה נגה, גלריה ג'ולי מ. אפשר פשוט להמשיך ולטייל בנחת בשדרה, לאכול גלידה או לשתות קפה קר - להמשיך ולחשוב מחשבות על ציור...


שם התערוכה: ללא כותרת (גד זוקין), האמן: בויאן, הגלריה: זומר, רוטשילד 13, תל אביב. תאריכים: עד ה-24 לאוגוסט.

יסמין וקשטיין היא בעלת תואר שני במחקר תרבות ומלמדת אמנות בסטודיו פרטי בראשון לציון ובבית האמנים תל אביב. לפרטים: studio.wakstein@gmail.com.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מחשבון הריון

אנא הזיני את תאריך המחזור האחרון שלך:

פייסבוק

מדורים