• צילום באדיבות אוניברסיטת ליברה דה בריסל

    אחת מ-80 גוויות. שלד זה נמצא בתנוחה עוברית בתוך הקבר הענק שנחשף בפרו | צילום באדיבות אוניברסיטת ליברה דה בריסל

  • צילום באדיבות אוניברסיטת ליברה דה בריסל

    שלדים ושלל של כלי חרס נחשפו באתר הקבורה שנחשף בפצ’קמק (Pachacamac) | צילום באדיבות אוניברסיטת ליברה דה בריסל

  • צילום באדיבות אוניברסיטת ליברה דה בריסל

    צוות הארכיאולוגים בוחן את אחת הגולגולות בעת החפירות בפצ’קמק | צילום באדיבות אוניברסיטת ליברה דה בריסל

  • צילום באדיבות אוניברסיטה ליברה דה בריסל

    "ראשים מזויפים" עשויים מעץ, כמו הפריט הזה שנמצא בקבר שהתגלה, הם מסימני ההיכר של האישמה (Ychsma) | צילום באדיבות אוניברסיטה ליברה דה בריסל

  • צילום באדיבות אוניברסיטה ליברה דה בריסל

    פנים אלה, העשויות חרס, הן חלק מראש חרס שבור שנחשף בקבר החדש | צילום באדיבות אוניברסיטת ליברה דה בריסל

  • צילום באדיבות אוניברסיטת ליברה דה בריסל

    המתים המבוגרים נקברו בתנוחה עוברית, אשר סימלה ככל הנראה לידה מחדש | צילום באדיבות אוניברסיטת ליברה דה בריסל

  • איור: ה' מ' הרגט, נשיונל ג'יאוגרפיק

    איור זה מציג מתפללים מבני אינקה המטפסים במדרגות מקדש פצ’קמק | איור: ה' מ' הרגט, נשיונל ג'יאוגרפיק

  • צילום: ג' אנריקה מולינה, Alamy

    שרידיה של העיר פצ’קמק, אחד מהאתרים שהותירה תרבות האישמה, על רקע פיתוח מודרני | צילום: ג' אנריקה מולינה, Alamy

  • באדיבות המוזיאון הלאומי הארכיאולוגי של ברונינג, פרו

    באתר ארכיאולוגי אחר בפרו התגלה אולם, אשר שימש ככל הנראה להקרבת בני אדם | באדיבות המוזיאון הלאומי הארכיאולוגי של ברונינג (Bruning), פרו

גלרית תמונות

תעלומת המומיות של בני אישמה

קבר ענק של 80 גוויות המוקפות בטבעת של שרידי תינוקות, נחשף בפרו

1/7/2012 15:14 | מאת: ג'יימס אוון, חדשות נשיונל ג'יאוגרפיק
בתוך קבר רחב ידיים, הגדול ביותר שנמצא באתר העתיק פצ’קמק
(Pachacamac) שבפרו, נתגלו 80 גופות חנוטות שנקברו לפני כאלף שנים, וסביבן מעגל של שרידי פעוטות אנושיים. גוויותיהם של המבוגרים נמצאו בתנוחה עוברית, אשר ככל הנראה ייצגה "סוג של לידה מחדש", מסביר ראש צוות החפירה, הארכיאולוג ד"ר פיטר אקהו.

נראה שהכובשים הספרדים במאה ה-16 ובוזזים בתקופות מאוחרות יותר לא שמו לב להימצאותו של הקבר. בחפירות נמצאו שרידי בד המרמזים כי לפי המסורת המתים נעטפו כמומיות וצורות של ראשים אנושיים עשויים עץ. פני המתים לא כוסו על ידי "הראשים המזויפים" הללו אלא הונחו בקבר או קובעו על גבי המומיות. ככל הנראה הראשים "שימשו להענקת זהות או אישיות ל[מומיה] ולסיוע מעברו של הפרט הזה לחיים שלאחר המוות," הסביר האנתרופולוג מתיו פיסיטלי, שלא היה מעורב במחקר זה.

צוות החפירה סבור כי ייתכן שהקבר, אשר כוסה בעבר בסכך, היה מקום מנוחתם הסופי של עולי רגל מוכי מחלות אשר נמשכו לפצ'קמק בתקווה לזכות בריפוי פלאי. בנוגע לתינוקות, אקהו לא פוסל את האפשרות כי הם הועלו קורבן. לדבריו, זו רק חידה נוספת שהותירה אחריה תרבות האישמה (Ychsma),  שקדמה לאינקה והקימה את עירה הידועה ביותר בפצ’קמק. אקהו מוסיף כי קשה למצוא בגוויות הקטנות של התינוקות עדויות ברורות לכך שהן שימשו קורבן. למרות זאת, אין ספק שבעלי חיים הועלו קורבן, אמר אקהו. נראה ששרקנים נחשבו למנחה המועדפת, אך גם כלבים וחלקי למה או אלפקה נמצאו בקבר.

לפני שהאינקה כבשו את פצ’קמק במאה ה-15, האישמה שלטו בעיר במשך יותר מ-500 שנים. תרבות זו הותירה לכובשיה מבנים מרשימים, בכללם 18 פירמידות מדרגות שנבנו מלבני בוץ. העיר נחשבה למרכז דתי חשוב לעולי רגל במשך כמעט 2,000 שנים, והיה בה "אורקל רב עוצמה. כמה קבוצות קדומות הקימו מבנים מקודשים וקברו את המתים במקדשים ובבתי הקברות הרבים שבעיר," אמר פיסיטלי. למרות 13 החפירות שביצע הצוות, האישמה היא עדיין "אחת התרבויות הקדומות של פרו שטרם נחקרו במלואן," סיכם אקהו.

לכל החדשות » להצטרפות למינוי »

תגובות