"הפרה ממליטה - והרפתן מקבל SMS"
SCR עוסקת בפיתוח ציוד לחליבה וניהול רפת. אולי לא סקסי במיוחד, אבל החברה שהושקעו בה 100 אלף לירות מאז הוקמה ב-1976, מוכרת היום ב-50 מיליון דולר בשנה. החיבור בין היי-טק ולו-טק שווה הרבה כסף
חברת S.C.R מהנדסים נופלת בדיוק במשבצת הזו. תחום ההתמחות שלה הוא בפיתוח והטמעה טכנולוגיות לחליבה וניהול רפתות. אולי לא "סקסי" כמו קופונים ברשת, אבל לא פחות יעיל.
אס.סי.אר היא אחת הוותיקות בתעשיית ההיי-טק הישראלית. היא הוקמה על ידי מאיר רבינוביץ' ושני שותפים נוספים לפני כ-35 שנה. מתחילת דרכה התמקדה החברה בתחום הטכנולוגיה לרפתות. ומאז היא צמחה בקצבים מרשימים. בעשור האחרון צמחו מכירות החברה בלא פחות מ-2,000%, ללא הזרמת הון חיצונית לחברה.

רבינוביץ' שירת כטכנאי מכ"מ בחיל האוויר עד גיל 23 . עם שחרורו ב-1976 חבר לאייל ברייר (חבר ילדות, המכהן כמנהל המו"פ של החברה) ודני כהן, עימו שירת בחיל האוויר. השלושה החליטו להקים מיזם משותף משלהם. לא היה כיוון מתוכנן, רק הכוונה לעבוד ביחד בחברה שתוקם. לכולם היה רקע השכלתי בתחום האלקטרוניקה.
בתחילה החלו השלושה להקים דסק תמיכה למפעלי אלקטרוניקה בקווי הייצור שלהם. היה להם קשר עם מספר מפעלים באזור כפר מונש, שבעמק חפר, שם עבדו מתוך מחסן ישן, שהוסב למעבדת אלקטרוניקה. באותם ימים הגיע אליהם רפתן ממושב כפר ידידיה השכן, וביקש מהם לתקן מכשיר חליבה, שלא פעל כראוי.
תוך כדי העבודה הציע להם הרפתן לנסות ולפתח מערכת אמינה להסרה אוטומטית של אשכול החליבה מהפרה, בכך תיפתר בעיה משמעותית מאוד בתחום האוטומציה למכוני חליבה. השותפים לקחו את הרעיון כאתגר.
במשך שנתיים פיתחו סנסור הראשון מסוגו לבקרת חליבה. בסוף שנות ה-70 החלו למכור את המוצר הייחודי לרפתנים ברחבי הארץ.
"זו היתה פריצת הדרך שלנו", מספר רבינוביץ, "זה היה המוצר הראשון בעולם שלא הצריך מגע פיזי של גלאי החלב עם החלב עצמו". בשנת 1979 הצטרף לשלושת מייסדי אס.סי.אר אבי מור, שהצטרף כשותף רביעי לחברה, זאת לאחר שהיו זקוקים להשקעה של 100 אלף לירות לצורך הקמת מבנה חדש לחברה במושב הדר עם, מקום מושבו של רבינוביץ'.
בראשית שנות השמונים הצליחה החברה לבצע את עסקת הייצוא הראשונה שלה לחברה אנגלית גדולה, שהתחילה להזרים הזמנות למוצר בהיקפים גדולים. בשנים אלו החלה החברה לפתח מוצרים נוספים בתחום האוטומציה לחליבה.
במהלך שנות השמונים, כשהחברה התחילה לצמוח יותר ויותר, היא עברה מהמושב לאזור התעשייה הישן של נתניה והצליחה להגדיל את פלח השוק שלה ולהגיע למכירות משמעותיות יותר בחו"ל ובארץ, בתחום המוצרים לניהול החליבה.
"כשהגענו למכירות באנגליה החברה הייתה כבר רווחית", אומר רבינוביץ', "העובדה שכולנו היינו רווקים ללא נטל משפחתי, אפשרה לנו לעבוד בחברה, מבלי למשוך משכורות במשך השנתיים הראשונות. לא הייתה לנו הזרמת הון חיצונית, או מינוף. כל הגידול של החברה היה שמרני לגמרי. במשך יותר מ-30 שנה לא נכנסו השקעות חיצוניות לחברה, והיא צמחה בזכות הכנסותיה".
שנת 1995 הייתה נקודת ציון עבור אס.סי.אר. לאחר פיתוח שנמשך 4 שנים, החברה הציגה מד חלב ייחודי ופורץ דרך בקנה מידה עולמי. בזכות מוצר זה חתמה החברה על הסכם עם DeLaval השבדית - לדברי SCR מדובר החברה מס' 1 בעולם בתחום ציוד חליבה החולשת על 30% משוק ציוד החליבה.
"באמצעות ההסכם, חשבנו שנגיע למנוחה ולנחלה", אומר רבינוביץ', "חשבנו שרק נצטרך להעמיד קווי ייצור למוצרים הללו, אבל בפועל התהליך היה ארוך מהציפיות שלנו ועד שהמכשיר הוטמע בתוך המערכות שלהם לקח זמן רב, מהר מאוד הגענו למסקנה שחייבים לפתח מוצרים נוספים, לגייס לקוחות נוספים, ולא לסמוך על מוצר אחד ולקוח מהותי אחד. הרחבנו את סל המוצרים, עד כדי פתרון ניהולי שלם למכון החליבה. זה היה הלקח החשוב שהביא אותנו למקום בו אנחנו נמצאים כיום. התחלנו לפתח תג צוואר לפרה, מוצר ייחודי מאד בתחום שלנו, ועוד מספר מוצרים, משולבי תוכנה וחומרה, שנתנו פיתרון ניהולי כולל למכון החליבה".

בסוף 2009, כשהחברה הגיעה לסדרי גודל משמעותיים יותר, היא החליטה להכניס לחברה את קרן ההשקעות טנא, כדי להשיג שתי מטרות: הסדרת המבנה הניהולי של החברה לצורך הפיכתה לחברה גדולה וגלובלית, וכן לאפשר למייסדים לקצור חלק מפירות הצלחתם.
הקרן רכשה 5% ממניותיהם של כל אחד מ-4 מייסדי בחברה, כאשר מאז רכשה קרן טנא עוד מספר אחוזים מהמייסדים, והגיעה לאחזקה של יותר מ-25% בחברה, על פי שווי חברה שהגיע ל 300 מיליון שקל.
"רווחים שהצטברו בחברה מאפשרים לנו, אומר רבינוביץ', להמשיך ולפתח את החברה, "ולהפוך מחברה לאומית לחברה בינלאומית, לפתח מוצרים פורצי דרך
לדברי רבינוביץ', "חברת אס.סי.אר היא מפעל חיים שלי ושל שאר המייסדים. באופן אישי יש בי רגשות מעורבים לעזיבתי את תפקיד המנכ"ל לטובת תפקידי כנשיא וחבר מועצת המנהלים, אבל אני מאמין ומקווה, שזה הצעד הנכון בנקודת הזמן הנוכחית עבור החברה. חשוב למנהל להבין כי מגיע שלב בחיי חברה שכדאי לבצע שינוי שכזה לטובת החברה, העובדים ובעלי מניותיה. בדיעבד הייתי עושה את כל הדרך הזאת בדיוק באותו אופן. האופי שלנו כיזמים היה שמרני, וכך ניהלנו את החברה. הכנסות שהגיע אלינו ממכירות הושקעו בצמיחת החברה ופיתוח המוצרים, ולא מינפנו אותה. לניהול חברה גלובלית עם מכירות של עשרות מיליוני דולרים ויותר, יש אספקטים שצריך להבין אותם, ואני משוכנע שהמנכ"ל הבא שלנו ידע לצלוח את האתגרים שיעמדו מולו".
בואו להמשיך לדבר על זה בפורום יזמות וניהול עסק-
