מגזינים online

נשחקים: ימים קריטיים למירוץ פורמולה 1

הצמיגים הרכים של פירלי תרמו בעונה שעברה להגברת התחרותיות בסבב. השנה, הצמיגים הרכים יותר של פירלי נוטים להתפוצץ. הנהגים מחפשים תשובות, עוד לפני המרוץ בגרמניה בסוף השבוע

בועז קורפל | 3/7/2013 10:39 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
מאז ומתמיד הצטיינה אליפות הפורמולה 1 ברמת הטכנולוגיה. אלו לא רק המנועים החזקים, אלא כל בורג וכפתור, מהם בנויות המכוניות המהירות בתבל. ודווקא הצמיגים, הפריט היחיד שאיננו מיוצר על ידי קבוצות הפורמולה 1 עצמן, הורסים את הכל.
הצמיגים לא מחזיקים מעמד. המסלול באוסטין
הצמיגים לא מחזיקים מעמד. המסלול באוסטין EPA
 

הצמיגים הם החיבור של המכוניות למסלול, והתאמת המכונית לצמיג היא בעצם התורה כולה. קבוצת מרוצים שמצליחה לפצח את הקוד תוכל לשלוט בסבב ולגרוף ניצחונות ותארים עולמיים. ההבדל בין צמיגים טובים לרעים משפיע על איכות הביצועים של המכונית, כמו ההבדל בין נעלי ריצה לכפכפים עבור יוסיין בולט.

צמיגי הפורמולה 1 מיוצרים בשנים האחרונות על ידי פירלי, הספקית היחידה לכל המכוניות, והם חייבים להיות חזקים ועמידים בפני פנצ'רים ופיצוצים שעלולים לסכן את הנהגים ולגרום להם איבוד שליטה במכוניות במהירות של קרוב ל‭300-‬ קמ"ש. הבחירה ביצרן צמיגים אחד נובעת מעלויות הפיתוח של הצמיגים וכדי להבטיח אחידות בין כל הנהגים, כאשר הקבוצות מקבלות את אותו מידע הטכני.


גם מתקלפים

עונת 2012 נחשבה לאחת התחרותיות והאיכותיות בכל הזמנים, בזכות שלל הכוכבים והאלופים שהיו מאחורי ההגה והמרוצים הצמודים עם ריבוי המנצחים. לצמיגים היה בכך תפקיד. אחרי שנים בהן היה חסר במרוצים ממד האסטרטגיה והתכנון, החליטו בפירלי לרכך את תרכובות הגומי בצמיגים ולהגביר את השחיקה. הקבוצות נאלצו לגבש טקטיקות חדשות והעניין חזר למסלול.

בפירלי ניסו לשפר את הנוסחה החדשה ב‭,2013-‬ והשנה ריככו את הצמיגים עוד יותר במטרה להגביר את התחרותיות, אך הפעם המהלך היה מוגזם. הקבוצות ממעטות להעביר ימי אימונים במסלולי המרוצים כדי לחסוך כסף, ונוצר פער אדיר בין האיכויות החדשות של הצמיגים לבין התכנון של המכוניות.

גם הצמיגים עצמם יוצרים בעיות, ובמרוץ בחריין צצה תופעה של פיצוץ צמיגים והתקלפות שכבות, שהגיעה לשיא ביום ראשון האחרון בסילברסטון, שם התפוצצו ארבעה צמיגים בארבע מכוניות והמסלול היה קרוב לכאוס ולסכנה מוחשית.

"שקלתי להפסיק את המרוץ, לאור הסכנה",‬ אמר מנהל המירוץ בבריטניה. ואילו פליפה מאסה, שסבל מהבעיה פעמיים השנה, היה תוקפני יותר: "צריך לשקול חרם על המרוץ הבא בגרמניה, אם פירלי לא תשיב לנו את האמון והבטיחות".‬

בפירלי מודים כי פיצוצי הצמיגים הפתיעו אותם ושלא צפו את התקלפות השכבות. "נחקור את הנושא ונגלה את הסיבה לתקלות",‬ הבטיח פול המברי, נציג יצרנית הצמיגים. "אין הרבה זמן עד למרוץ בגרמניה. חמישה ימים לא יספיקו לתכנן ולייצר משהו חדש".

ברור כי המצב אינו יכול להימשך, גם אם יש קבוצות שהצמיגים החדשים מיטיבים איתן (פרארי, לוטוס ופורס אינדיה),‬ הנהגים חוששים לשלומם ולא יודעים מתי תהיה התקלה הבאה. גם הקבוצות, שמשקיעות מאות מיליוני דולר במכוניות ובנהגים, שמות את כספן על גלגל הרולטה של פירלי.

היום תתכנס פגישת חירום של ראשי פירלי עם נציגי התאחדות הספורט, בניסיון למצוא פתרון מהיר לקראת מרוץ גרמניה והמשך העונה. על השולחן נמצאות אופציות כמו החזרת הצמיגים של 2012 וגם הוספת שני מקצי אימונים מיוחדים לכל הקבוצות, כדי שהן יוכלו לפצח את הצמיגים ופירלי תבין את המגבלות שלהם.

אלה ימים קריטיים לאליפות העולם, וגם לפירלי שמבקשת להאריך את החוזה שלה עם פורמולה 1 לשנת 2014 ומעבר לכך. לתוצאות של המרוצים הקרובים תהיה השלכה משמעותית לעתיד של הנהגים ושל הצמיגים שלהם.

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

מדורים