מגזינים online

איש המרתון: ניסוי מדעי או תחרות עם שיא עולם?

אליוד קיפצ'וגה קבע את תוצאת המרתון הטובה ביותר ‭ ('ש 2:00:25)‬ באירוע מסחרי, שהזכיר יותר ניסוי מדעי מאשר תחרות. ההישג המרשים, בצדק לא ייחשב לשיא עולם

ישראל היום
דור הופמן | 7/5/2017 12:00
תגיות: מרתון,נייקי,ריצה
אליוד קיפצ'וגה לא רץ אתמול מרתון, הוא השתתף בניסוי. התוצאה שקבע: ‭ 2:00:25‬ שעות, מדהימה, לא אנושית וטובה משיא העולם ביותר משתי דקות, אך אינה תוכר כשיא עולם מכיוון שקיפצו'גה לא רץ אתמול מרתון, הוא רץ למען המדע. הקנייתי הוא אחד משלושה רצים מהטופ העולמי, שנבחרו בקפידה על ידי המותג נייקי כדי להתעמת עם האובססיה של עולם הריצה. כולם רוצים לרדת משעתיים במרתון, ומי שיצליח לעשות זאת ראשון יזכה לתהילת עולם.
צילום: אי-פי
אליוד קיפצ'וגה מנצח במרתון הכי מדעי, אתמול צילום: אי-פי

פעם מחוללי ההיסטוריה הללו היו בני אדם בשר ודם, אנשים כמו רוג'ר באניסטר,-‬ שב-1954 היה הראשון לנפץ את גבול ארבע הדקות בריצת המייל. אדם שבמו רגליו ריסק מחסום פיזי ופסיכולוגי. היום, הכוח לשנות נמצא בידיים של החברות הגדולות - איפה שהכסף. הם קובעים מה אפשרי ומה בדיוני, והם החליטו שאפשר לרדת משעתיים, בסוף השבוע הזה, תלוי במזג האוויר.

אז אתמול ‭ 5:30-ב‬ בבוקר, התנאים היו פרפקט. קיפצ'וגה, לליסה דסיסה האתיופי והרץ מאריתריאה זרסנאי טדסה, התייצבו על קו הזינוק במסלול הפורמולה 1 במונזה, איטליה. בשנתיים האחרונות הם התאמנו בתנאי מעבדה של ממש, עם מיטב המאמנים, המדענים, הבגדים והתזונה, מכוונים למטרה אחת - שעתיים. ומכיוון שהמטרה מקדשת את כל האמצעים, אז גם תנאי הריצה היו מושלמים.

כל כך מושלמים שהרגישו מלאכותיים וכמובן לא חוקיים על פי תקנון איגוד האתלטיקה. מכתיבי הקצב התחלפו באופן קבוע, הרצים קיבלו שתייה על פי בקשה, המדענים והמאמנים רכבו בצד הדרך על אופניים ואפילו הקהל- שהתקבץ בנקודה אחת לאורך המסלול - הרגיש מזויף.

צילום: אי-פי
אליוד קיפצ'וגה בקו הסיום. נותר לבדו בקרב מול ההיסטוריה צילום: אי-פי
העיקר המטרה?

שני הרצים האחרים איבדו סיכוי עוד לפני חצי המרחק, וכך קיפצ'וגה נותר לבדו בקרב מול ההיסטוריה. גבול השעתיים הוא דיון שמטריף את המומחים ורבים מהם סקפטיים שהוא בר ביצוע. הקנייתי בן ‭ ,32-ה‬ מדליסט הזהב בריו, נכשל בניסיון לנפץ אותו, אך המיר כמה מהם לאופטימיים.

אתמול התקבלה ההוכחה שכל מה שצריך זה תנאים, שאינם אפשריים בשום תחרות ובשום מסלול חוקי. "העולם במרחק 25 שניות מהמטרה‭,"‬ אמר בסיום קיפצ'וגה, אך כמה חוקים עוד יש לכופף כדי להגיע ליעד?

אז הניסוי נכשל, אבל הפרסומת הצליחה. מיליוני אנשים צפו בשידור של נייקי, שהועבר בעמוד הפייסבוק של החברה, ביו-טיוב ובאתר. הפרשנים, השדרים והצלמים היו עובדי נייקי, ובכל כמה דקות שודרה כתבה מרהיבה על הרצים, הנעליים, הביגוד, המדענים והפרויקט שנועד לבחון את גבול היכולת האנושית. אליוד קיפצ'וגה אולי לא הצליח לרדת משעתיים, אבל היי, אני ועוד מיליונים חייבים לרוץ עכשיו לחנות הקרובה ולרכוש זוג נעליים.

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

המומלצים

פייסבוק

מדורים