 |
/images/archive/gallery/202/664.jpg איילת מצגר
 |
|
|
סמנכ"ל הטלוויזיה של הרשות השנייה, איילת מצגר, משיבה מלחמה למבקרי המכרז החדש על ערוץ 2 |
|
|
 | דפדף בברנז'ה |  | |
יניב זך 14/11/2004 9:00 |
|
|
|
|
 |
ימים עמוסים עוברים על איילת מצגר, סמנכ"ל הטלוויזיה של הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו. אסף הראל מסתבך עם רוחמה אברהם? עופר שכטר נופח בשידור? הכל מתרכז אל שולחנה, העמוס בלאו
הכי בחודשים האחרונים בקלסרי המכרז המחודש להפעלת ערוץ 2. מצגר, אלמונית למדי אפילו לברנז'ת התקשורת, היא אחת הדמויות המשפיעות על ענף הטלוויזיה בימים אלו. חשבתם שהמכרז יעורר כזאת סערה? "ידענו שתהיה התעסקות מאוד גדולה, כי זה דבר מאוד מרכזי בשוק הטלוויזיה. זה עוד עשר שנים לערוץ המרכזי בישראל. היינו יכולים להגיד 'בואו תנו לנו בדיוק עוד עשר שנים בדיוק כמו שהיו' והיינו יכולים להגיד שאנחנו מנסים להשפיע על פניו העתידיים של הערוץ הזה. הלכנו בדרך הקשה וניסינו לפצח מה צריך לעשות לערוץ הזה כדי שהוא יהיה המושלם מבחינתנו, ולדעתנו גם מבחינת הציבור. אני חייבת לפרגן לעצמי ולהגיד שאני שומעת מהרבה אנשים שהמכרז מקצועי. כנראה שגם אם עוררנו סערה, עשינו את זה בדרך נכונה, כי אין הרבה ביקורת מקצועית על מה שעשינו". הביקורת הרווחת היא שהמכרז מתערב יותר מדי, כמו למשל הסעיף שדורש ייצוג רב-תרבותי בדירקטוריון ובקרב עובדי החברה "אני לא חושבת שיש התערבות יתר, אני חושבת שאם נקרא את חוק הרשות השנייה נראה שנדרשת התערבות גדולה בנושאים של תוכן. הנושא של הפריפריה הוא בהחלט נושא מרכזי במכרז. טיפלנו בו בכל מיני היבטים. ההיבט של הדירקטוריון הוא מאוד משמעותי, ומדינת ישראל היא לא המדינה היחידה שמתמודדת אתו. התפישה היא שאם אתה לא מעסיק אנשים שבאים ממגזרים שונים באוכלוסייה, כדי שהם יוכלו לתת ה'אינפוט' שלהם לגבי מה שאתה עושה, אז אתה בעצם תפספס את התמונה. כדי לקדם אג' נדה שכוללת התייחסות לכל מגוון האוכלוסיות, צריך גם אנשים שיבצעו את הדברים האלה ואנשים שיביאו את האג'נדה האישית שלהם. ואם ההנהלות והדירקטוריונים יהיו מאוד חד-גוניים, אז בסופו של דבר יכול להיות שגם המסך יהיה חד-גוני מדי ולא ייקח מספיק בחשבון את כלל האוכלוסייה. למה בכלל צריך לקחת אותם בחשבון? בוא נזכור שזה ערוץ מרכזי". אבל הזכייניות הן גופים פרטיים. איך אפשר לדרוש שבדירקטוריון ישבו אנשים שגרים במקום זה או אחר? "אלו גופים פרטיים, אבל זה ערוץ מסחרי בפיקוח ציבורי. השאלה האם הפרמטר הזה של פיקוח הוא לגיטימי או לא, זו שאלה מצוינת. אבל ההחלטה האמיצה של הרשות בעניין הזה היתה שעל מנת להניע את התהליך הזה, של להביא את ערוץ 2 מבחינת הפנים שלו והזהות שלו למשהו שיותר אנשים במדינת ישראל יכולים להזדהות אתו, ולא להרגיש כאילו הם יושבים ורואים משהו על איזשהו מקום שהם לא שייכים אליו".
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
מצגר. "אני שומעת מהרבה אנשים שהמכרז מקצועי"
|
|
 |
 |
 |
 |
|
לשחק את המשחק או להתעלם
|
 |
|
 |
 |
 |
|
נראה כאילו מכרז ערוץ 2 בא לתקן כשלים בכל ענף התקשורת ולא רק בערוץ 2 "מה שאתה אומר לא משולל יסוד. בעצם יש בטלוויזיה בישראל מצב אנומלי, ויכול להיות שאחת הסיבות המרכזיות זה חוסר התפקוד של רשות-השידור. מכיוון שהיום ערוץ 2 הוא הערוץ המרכזי הנצפה ביותר, ואנחנו מקווים שגם ערוץ 10 יגיע לחלק משמעותי בשוק הזה, יש להם חשיבות מאוד גדולה. הטלוויזיה היא אינפוזיית התכנים והתרבות היחידה של הרבה אנשים". יותר מדי דרישות לא יגרמו לכך שערוץ 2 כבר לא יהיה הערוץ המרכזי? "חס וחלילה. אם זה יקרה, זה אומר שעשינו טעות. אני לא חושבת שזה יקרה, כי הדרישות שלנו נבעו מתוך תוכנית עסקית שניתחה היטב איפה אפשר לשים סוגים של תכנים כאלה, מבלי שזה יפגע בתכנים שהם יותר מניבי הכנסות ומניבי רייטינג". המכרז כולל המון מחויבויות על ערוץ 2, בשעה שערוץ 10 עדיין לא עומד במחויבויות שלו "ערוץ 10 נמצא במקום בעייתי מבחינה כלכלית. הוא יצא מהקפאה לפני מספר חודשים. המדיניות של הרשות היא כן לנסות ולעשות את כל מה שהיא יכולה כדי שהערוץ הזה לא ייפול". עד מתי תוותרו לו? הינוקא הזה כבר בן שלוש "אני לא יודעת, אין לי תשובה לזה. אני חושבת שזה נורא תלוי מה יקרה בחצי השנה הקרובה. צריך לראות במה הוא מתחיל להשקיע, מה הוא מתחיל לפתח, האם יהיו לו השפעות טובות על שוק היצירה, או ששוב פעם נהיה במצב שהוא מרים הפקות ולא יכול לממן אותן". ובעניין אחר. הסנקציות שהרשות נקטה באחרונה כלפי "אקזיט" ואסף הראל לא רק שיחקו לידיהם וסייעו ביחסי הציבור? "בפרסומות אנחנו יודעים בבירור שהרבה פעמים אנחנו מקבלים תסריטים שאין כוונה להפיק אותם בכלל, פשוט כדי שנפסול אותם. אנחנו תמיד מתלבטים אם לשחק את המשחק הזה או להתעלם ממנו. בתכנים אני לא חושבת שזה נעשה ביד מכוונת. אני לא חושבת שאנחנו משחקים לידיהם, אבל גם אם כן, אם אנחנו כרשות ציבורית, כרגולטור, סבורים שיש פה תוכן בעייתי, אנחנו צריכים להגיד את מה שיש לנו לומר עליו".
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
הפגנת תמיכה ב'אקזיט'. "תוכן בעייתי"
|
|
 |
 |
 |
 |
|
אג'נדה ציבורית
|
 |
|
 |
 |
 |
|
כסמנכ"ל הטלוויזיה של הרשות, מצגר אחראית (ביחד עם המפיק הראשי של הרשות, יוסי מולה) גם להפקות הטלוויזיה של הרשות - סרטים דוקומנטריים ותוכניות תרבות המשובצים בימי השידור של הזכייניות. השנה יהיו ההפקות בולטות במיוחד: תקציב ההפקות הוכפל משמונה מיליון שקלים ב-2003 ל-16 מיליון שקל ב-2004. התקציב יממן 25 סרטי תעודה שמפיקה הרשות לבדה, בנושאים חברתיים כמו מעמד האשה, הקיבוצים, חינוך, פריפריה ירושלים וחגים, 25 סרטים שהרשות מממנת ביחד עם קרנות שונות, 7 עד 9 פרויקטים שהרשות משקיעה בהם כשיתופי פעולה בינלאומיים, 6 עד 7 פרויקטים שהרשות משקיעה בהם בשיתוף הזכייניות. בנוסף, מופקת עונה שלישית של תוכנית התרבות "דו"ח אינטימי". ב ימים אלו מתקיימים מגעים לכך שהסרטים ישודרו במסגרת רצועה מרכזית בשעות הפרייםטיים של ערוץ 2 מ-2005. "הגענו לשלב, שההשקעות שלנו מספיק משמעותיות והסרטים מספיק איכותיים ומספיק רלוונטיים, שהם צריכים להיות משודרים בשעה מרכזית", היא אומרת, "ה'אני מאמין' של הפקות הרשות הוא שאלו הפקות שאמורות לתת לציבור עיסוק נוסף בתכנים שיש אינטרס ציבורי לעסוק בהם". למה בחרתם דווקא בז'אנר הדוקומנטרי? "להפיק סדרת דרמה היה לוקח את כל התקציב ומשאיר כמה אגורות לעוד משהו. כך שיש אילוץ תקציבי. יש טיפול יפה בדרמה בערוץ 2 וגם בערוץ 10, גם תוכניות אולפן ייעשו הרבה, ואלו גם לא תכניות מושקעות במיוחד. בחרנו לטפל בז' אנר הדוקומנטרי שהוא יותר מורכב, יותר מושקע ויש פחות נטייה לעסוק בו בערוצים מסחריים". הפקות הרשות לא קצת נידחות? הן בכלל מזוהות עם הרשות? "אני מסכימה איתך, אין מספיק זיהוי להפקות של הרשות. אני חושבת שיש הרבה אנשים שיש להם בעיה עם זה שהרשות השנייה מפיקה תוכניות, ואני חושבת שמצניעים את הנוכחות שלנו בשידורים. גם כשהעיתונות מסקרת את התוכניות שלנו, אז כותבים 'סרט ששודר בערוץ 2'. לא כותבים 'סרט של הרשות השנייה'. אני מרגישה שלא מקבלים בקלות את זה שאנחנו מפיקים, ולא רוצים לפרגן לנו על העניין הזה". ובאמת , מה פתאום הרגולטור מפיק? "הרבה מהדברים שעשינו במשך השנים הן הפקות טיפוסיות לערוץ ציבורי: 'מבחן בד', תוכניות בערבית ועוד. יש פה אג'נדה ציבורית, שעומדת אחד לאחד עם מגמות החוק של הרשות השנייה. אם אתה לוקח את הקונסטלציה של ערוץ 2, שגם ככה היא קונסטלציה מוזרה ושאין לה תקדים בעולם-השאלה מה הפרמטר הציבורי. הוא בא לידי ביטוי גם ברגולציה וגם בהפקות. זה משהו שאתה באמת נותן נטו לציבור". |  |  |  |  | |
|
|
|
|
|
|
|
|