המסע המופלא
אחרי שנים של חוסר ידיעה החליטה רונית קרצנר לצאת לחפש את אמה הביולוגית, ועל הדרך לעשות מזה סרט . "מאומצים הם אנשים עם פצע נפשי גדול מאוד", היא מסבירה
בשונה מסרטים רבים שנעשו בעבר בנושא, סרטה הדוקומנטרי של קרצנר "הקטנה הנ"ל", איננו מסתיים ברגע הגילוי ובמציאת האם, אלא מתעד גם את יחסיהן המורכבים עשר שנים לאחר הפגישה המרגשת. עם זאת, נראה כי בסרטה, שישודר בשבת הקרובה בערוץ
8 בכבלים, בחרה היוצרת להתמקד בפן המקצועי ולביים אותו בקפידה ובקור רוח, בעיקר מבעד לעיניהם של מאומצים אחרים.
"לא הותירו לי ברירה", אומרת קרצנר ומתייחסת לבעיות הביורוקרטיות הרבות שנלוו לסרט, וגרמו לה לראיין מאומצים בעיקר בחו"ל. "כמעט בלתי אפשרי לעשות סרט כזה בישראל, בגלל החוק שלא מאפשר לחשוף זהות של מאומצים בתקשורת".
קרצנר מודה שהיא מתרגשת לקראת שידור הסרט בטלוויזיה. החשיפה הגדולה של סיפורה האישי מבהילה עד כדי כך, לדבריה, שבהקרנה של הסרט בחיפה היא יצאה מן האולם באמצע הסרט. "לא הייתי מסוגלת לצפות בסרט המוגמר", היא אומרת.
מאין שאבת את הכוחות הנפשיים למסע הזה?
"אני חושבת שהמטרה הובילה אותי. גם כשנגמר לי התקציב לסרט והתנאים היו קשים מאוד, המטרה - למצוא את אמי הביולוגית, הובילה אותי וגרמה לי להמשיך במסע עד מציאתה".
מה המסר שביקשת להעביר?
"שלא מדובר בסיפור האישי והפרטי שלי, אלא בתופעה של מאומצים שבמשך תקופות ארוכות לא מצליחים מסיבות שונות למצוא את הוריהם הבילוגיים. לעיתים הם משדרים כלפי חוץ, כדי לא לפגוע בהורים המאמצים, שהכל בסדר בחיים שלהם, אבל אלה אנשים עם פצע נפשי גדול מאוד".
אבל גם את יצאת למסע רק לאחר מות אביך.
"נכון, גם אני חיכיתי, והיום אני מצרה על שלא עשיתי זאת קודם, ושיתפתי בכך את אבי".
גם סרטייך בעבר, ובהם "הסוד" שזכה בפרס בפסטיבל ברלין, עוסקים בזהות.
"הסרט הבא שעליו אני עובדת עם עפרה טבת בימים אלה נקרא'מנחם ופרד', על שני אחים שנפגשו בשואה. האחד התכחש לדתו וילדיו הפכו לנוצרים אדוקים, בעוד האחר עלה לישראל וצאצאיו כבר בנו את ההתנחלויות".