תו השעה
בראיון ל-nrg תרבות מסביר יואב קוטנר על השיקולים שהנחו אותו לעזוב את הבייבי שלו בחמש השנים האחרונות, ערוץ 24, ולחזור להגיש ולערוך מוזיקה (ולא קליפים). הקולגות מפרגנים מקיר לקיר
מדובר בצעד שנוי במחלוקת ומסקרן מאד שדווקא זוכה להרבה מאד פרגון מעמיתיו של קוטנר ברדיו. ניסינו לברר עם יואב מה דירבן אותו לעזוב את המשרה הבכירה בערוץ טלוויזיה כדי להתמקם מחדש בתחנת רדיו אזורית.
אתה עוזב בעצם את החזון עליו עמלת שנים, אני משערת שזה צעד לא קל.
"זה לא פשוט כי אני אוהב את הערוץ וחשוב שיצליח. זה הבייבי שלי. בדצמבר, אחרי חמש שנים מאז ההקמה אני מאד מתגעגע לעשות רדיו. זה מרגיש יותר אני".
איך אתה מסכם את התקופה הזו?
"במידה מסוימת יש אכזבה אישית – כי הייתה לי ציפייה שלערוץ נישה יהיה הרבה יותר כוח. אבל זה ערוץ קטן וכדי שיצליח יותר, היה צריך לעשות עוד דברים שהם לא מוסיקה כדי שיראו אותו יותר אנשים. אבל לגמרי זה לא קשור לעזיבה שלי. אני עוזב כי אני נורא רוצה לעשות רדיו. זה לא שאני עוזב מאכזבה".
ספר למי שעוד לא יודע, מה ההבדל בין הרדיו לטלוויזיה?
"עבורי ההבדל הוא בין לשדר מוסיקה ולא קליפים. זה מאפשר לי יותר חופש. קליפ הוא שיר אחד מהאלבום שלא אני בוחר, ברדיו אני יכול להשמיע את כל מה שאני אוהב. זר לא יבין זאת. אני מתגעגע לשדר ברדיו וזה הדבר העיקרי שבגללו ויתרתי על מקום מאד טוב ומשרה מוצלחת".
מה קורה עכשיו בערוץ?
"קודם כל אני אישית עוזב, אבל הערוץ ממשיך. החוזה נחתם אתמול ובחודשיים הבאים אני עדיין פה. מבחינה מסוימת המהפכה התחילה לפני 5 שנים כשהקמנו את הערוץ. המצב אז היה גרוע מעכשיו. אבל עשינו מהפכה בעצם זה שיש מקום בו אפשר לראות מוסיקה ישראלית ביום ובלילה".
מה בדיוק תעשה ברדיו תל אביב?
"תהיה לי תוכנית יומית בת שעתיים ועוד דברים שאני לא יודע עליהם עכשיו. אני אהיה העורך הראשי של המוסיקה שם. איך בדיוק תהיה העבודה מול לירון תאני, עורך התוכניות, אני עוד לא יודע. עוד לא הייתה לנו פגישת עבודה ראשונה. בקיצור יהיו לי שני כובעים – בתוכנית שלי אעשה מה שאני רוצה, וכעורך מוסיקה ראשי אצטרך לעשות את מה שצריך כדי שישמעו את התחנה".
מיינסטרים?
"אני עוד לא יודע. עוד לא הבנתי איך נכון לעשות את זה. אבל אני חשוב שאנחנו צריכים להיות אלטרנטיבה לתחנות האחרות, לא אותו הדבר".

לירון תאני, מנהל התוכניות החדש של רדיו 102FM,שהביא אליו את קוטנר, פשוט מאושר: "קוטנר הוא הסיבה שבכלל אי פעם רציתי לעשות רדיו ולכן הטלפון הראשון שעשיתי בתפקיד היה אליו. הרשיתי לעצמי להתקשר ולשאול מה עם רדיו. הוא התגעגע לרדיו ואני התגעגעתי אליו. אני פשוט כל כך אוהב את האיש ואת הרדיו שהוא עושה".
אז איך זה הולך להראות בשנה הבאה עם קוטנר ברדיו תל אביב?
"לא ברור לי איך אעבוד במשרד כשהוא משדר. אני פשוט רוצה להסתכל עליו כל יום שהוא משדר. המאזינים מרוויחים את איש המוסיקה ברדיו שבאמת לטעמי אין לא מתחרים. למערכת שלנו זה מזרים המון אדרנלין כי זה קוטנר. זה אדם שמספיק להגיד י' וכולם יודעים מי הוא".
זה אומר יותר מוסיקה ישראלית? איך העריכה המוסיקלית שלכם תשמע מעכשיו?
"מהשבוע הראשון שאני כאן רדיו תל אביב מנגן יותר מוסיקה ישראלית ואומנים שלא נכנסים לפלייליסטים של תחנות אחרות – ארי גורלי, בועז בנאי, סוליקו עם אורן ברזילי ועוד אמנים שהם לא צפויים. אבל גם מבחינת מוסיקה לועזית, ברוס ספרינגסטין החדש
גם אתה עשית צעד דומה כמו של קוטנר, לאחרונה
"אני עזבתי טלויזיה כדי לבוא לפה אחרי שעבדתי עם זכייניות הערוץ השני ובדברים שאני מאד אוהב. אני מבין את קוטנר כי עבור האנשים שהתחילו ברדיו ושזו האהבה הראשונה שלהם, המעבר הזה פשוט מתבקש. באיזשהו שלב צריך לעשות משהו בשביל הנשמה. אני יודע שיואב עשה את זה בשביל הנשמה שלו וגם אני כאן בשבילה".
מה אתה חשוב על התרומה של קוטנר לערוץ המוסיקה ועל הערוץ בכלל?
"הוא עשה מהפך באמצעות ערוץ 24 והקים ערוץ מוסיקה חי ונושם שעולה בעשרות מונים על MTV. זה הפרה את התרבות הישראלית בצורה מדהימה. אני אומר את זה בשיא הכנות ולא כמנהל תוכניות, קוטנר ראוי לפרס ישראל על תרומתו למוסיקה הישראלית. ואגיד את זה גם הרבה אחרי שלא אהיה כאן. לדעתי אני באמת חושב שהוא השאיר שם משהו מאד יציב שימשיך ויהיה טוב באותה מידה".
טל השילוני, עורכת התוכניות הראשית של 88 FM העורכת ומגישה את התוכנית היומית "נעים בכביש", לא היתה מתנגדת לקבל את יואב קוטנר אל שורות התחנה שלה. "וואו", זו היתה התגובה הראשונה שלה בשיחת הטלפון, בה בישרנו לה על המעבר של קוטנר. "זה וואו כי אני חושבת שיואב קוטנר הוא דמות רמה וניסית. הוא אולי אחד עורכי המוסיקה החשובים ביותר שאי פעם התעסקו בעבודה הזו בישראל . מתנה. כל מקום שהוא יבוא אליו רק יצא נשכר."
מה הופך את קוטנר לדמות המרכזית שאת מתארת?
"הוא ידען, בעל טעם מעודן, מורכב ורחב אופקים. קוטנר הוא בהחלט אייקון, דמות של מורה ומודל לחיקוי להרבה אנשים, בטח לדורות צעירים ממנו גדלו על התוכנית המיתולוגית שלו בגל"צ, "מוסיקה היום. אני חושבת שהוא אדם מדהים בכל מה שהוא עשה ובכל מה שנוגע למה שקרה למוסיקה הישראלית לפחות בשני העשורים האחרונים, בין אם בגלי צה"ל ובין בערוץ 24. למרות שנראה לי שטעמו פחות מזוהה עם מה שרואים ב 24 ואולי יותר מזוהה עם הדברים שעשה מוקדם יותר"
מהי לדעתך התרומה של ערוץ המוסיקה עם קוטנר לתעשיית המוסיקה הישראלית בשנים האחרונות?
"זה ערוץ חשוב שהיה יכול להיות יותר חשוב אם היה מתייחס בצורה יותר רצינית או יותר רחבת היקף למה שלא מיינסטרים אלא גם לשוליים היצירתיים יותר, פחות רייטינג ויותר איכות. אני חושבת שהערוץ צריך לתת יותר מקום לשוליים כי יש פשוט המון מה לשמוע ומה לראות ומה להבליט".