יהודית קציר: אני חקיינית של שבתאי
קציר מצטטת את הפסקה הפותחת של "סוף דבר" מאת יעקב שבתאי, ומספרת איך גרוסמן הרס לה את התיזה על סופרים גברים
קציר: "זו אחת הפתיחות הכי חזקות בספרות העברית. למעשה, היא מבטאת את התמה המרכזית של הרומן כבר בשורות הראשונות. ועם זאת, למרות שהנושא הוא כביכול קיומי וכבד - פחד המוות וכו' - האופן שבו זה נמסר הוא מאוד
יומיומי, כמעט אגבי, לא רגשני. הדבר הנוסף שאהוב עליי מאוד כאן הוא המוזיקליות של המשפטים. אני הרי חקיינית ידועה של שבתאי, ופה זו ההוכחה לכך שאפשר אמנם לשאוב ממנו השראה, אבל אי אפשר לעשות את זה כמוהו".
קרה שפגשת ספר שדווקא ריפה את ידייך משום שהיה מוצלח כל כך?
"זה קרה לי עם 'אישה בורחת מבשורה' של דוד גרוסמן. הוא לא רק כל כך מדויק שם בתיאור הרגשות והמחשבות, אלא גם מדבר בקולה של אישה. אם עד אז הייתי בטוחה שעם כל הכבוד לסופרים הגברים, רק אישה כותבת יכולה לדבר במדויק בקולה של אישה, גרוסמן פשוט הרס לי את התזה. אחרי שקראתי את הספר שלו, אמרתי: 'מה עוד יש לי להגיד אם סופר גבר כותב אישה כל כך טוב?".