מפיק "אווטאר": "לא נעשה שוב סרט דו-ממדי"
ג'ון לנדאו, מפיק הסרט הרווחי ביותר בכל הזמנים, הגיע לביקור בישראל ומספר על הפיתוחים הטכנולוגיים בעולם הקולנוע ("בקרוב הכל יהיה בתלת-ממד"), על הקושי למכור את "אווטאר" ("זה סרט מצויר על אנשים כחולים") ועל ההפסד באוסקר ("האקדמיה כבר לא רוולנטית")
"מבחינתי, להפיק סרט זה כמו להקים חברת סטארט אפ", הסביר לנדאו את הסיבה בגללה הביאו אותו להרצות בכנס. "זה פיתוח טכנולוגי. אתה מביא רעיון חדש, עושה סקר שוק, מגייס אנשים ומשקיעים, בונה חברה, זה לא קל".
לנדאו חידד את דבריו והוסיף כי "אווטאר" היה הימור גדול. "למרות השם שלי ושל ג'יימס בתחום, אפילו לנו היה קשה להשיג מימון לסרט", הוא מספר. "האולפנים לא רצו לשים כסף על סרט מצויר שיש בו אנשים כחולים עם זנב". בסופו של דבר, הוסיף לנדאו, החליטו לתת להם מימון לשנה. "הכנו מעין קדימון של 17 דקות לסרט, על מנת להציג אותו שוב למכירה, גם זה היה קשה מאוד". כמובן שבסוף, זה הצליח.

בהמשך דבריו, התמקד לנדאו במהפכה הטכנולוגית שהסרט יצר. "אחרי שעשינו את 'אווטאר' בתלת-ממד, אין סיכוי שנעשה שוב סרט בדו-ממד. זה כמו לחזור לעשות עכשיו סרטים בשחור לבן", אמר לנדאו. "עכשיו הכל עומד להיות בתלת-ממד. החל מסרטי אינדי, דרך טלוויזיה וכלה במחשבים. אנחנו רואים את החיים בתלת-ממד, אז למה שהבידור גם לא יהיה בתלת-ממד?"?
עם זאת, הסירו דאגה מלבכם, לנדאו עדיין בטוח שבתי הקולנוע וכוכבי הקולנוע ימשיכו להתקיים. "לנצח יהיו לנו בתי קולנוע בגלל החוויה,
לנדאו מדגיש את העובדה שגם בסרטים דרמטיים כדאי לעשות את הסוויץ' לתלת-ממד. "תארו לכם את הסצנה המרגשת ב'תנאים של חיבה' ששירלי מקליין מתה", הוא אומר. "עכשיו, תחשבו איזה יופי זה יהיה לראות את זה בתלת ממד".

ומה לגבי טקס האוסקר? לנדאו מסביר שעל אף שהפסידו את הפרסים המרכזיים ל"מטען הכאב", הם לקחו את זה לגמרי בסדר. "הכבוד שלנו היה להיות מועמדים בכלל", הוא אומר. "העובדה שסרט מצויר עם אנשים כחולים יהיה אחד מהפייבוריטים זה כבר מדהים. בכלל, הדבר הכי טוב היה שיכולתי לקחת את הילדים שלי לאוסקר".
לנדאו מוסיף שהדבר היחיד שהפריע לו הוא שהאנשים הטובים שעבדו איתו לא זכו. "חשבתי שלפחות העורכים ואנשי סאונד יזכו, כי היה להם מגיע", הוא אומר.
ועל אף שהוא טוען שהוא שלם עם העובדה שהסרט לא זכה, הוא עדיין חושב שהאקדמיה היא גוף שמאבד את הרלוונטיות שלו מדי שנה. "אני אישית עושה את הסרטים שלי בשביל ההמונים ולא בשביל האקדמיה", הוא מסביר. "אבל עם זאת, אני לא חושב שהם חושבים בכלל כשהם בוחרים את הסרט הזוכה.
"האקדמיה היא מוסד שצריך לנער אותו. הוא מאבד את הרלוונטיות שלו. כשהייתי ילד האוסקר היה אירוע מדהים, ועכשיו זה כבר לא ככה כי הבחירות שלהם לגמרי הזויות".

בשיחה אישית, לנדאו עסוק בלהתאושש מרצף הראיונות שנחת עליו בביקורו בישראל. "אני מרגיש כמו כוכב רוק", הוא צוחק. "אבל אני מבין שהסרט מעורר הרבה התעניינות. יצא לי לדבר על 'אווטאר' בכל העולם. הייתי בברזיל, ארגנטינה, ספרד, הולנד, בריטניה, גרמניה, סין, יפן, סינגפור, צרפת, וזו רק רשימה חלקית".
מה בעצם היה התפקיד שלך בהפקה הזו?
"פשוט מאוד - אני בניתי את המציאות שג'יימס קמרון יצר. הוא בא עם החזון, ואני עבדתי על לממש אותו. למעשה, הייתי המנכ"ל של החברה שייצרה את 'אווטאר'. דאגתי לכל מה שהיה כרוך ביצירת החזון הזה. במשך ארבע שנים וחצי עבדנו על הפרויקט, שלא לדבר על השנים שלפני זה בהן הסרט היה ב'בישול'".
לאורך כל הזמן הזה התפרסם שהתקציב הלך ותפח, וחצה את קו ה-300 מיליון דולר. לא הייתה חרדה שלא תכסו את העלויות?
"חרדה תמיד יש. אני תמיד אומר שברגע שאין לך חרדה, זה השלב שבו אתה צריך להתחיל להיות חרד. אבל פחד לא היה. מבין את ההבדל? לאורך כל הדרך ידעתי שיש לנו ביד תסריט מעולה, טכנולוגיה חדשנית, בימוי של ג'יימס קמרון, האמנים הכי טובים בעולם. לא פחדתי לרגע. ידעתי שאנחנו עובדים על סוס מנצח. אבל לחלוטין לא צפיתי שנהיה הסרט הכי רווחי בעולם. זה הפתיע אותי. אמת לאמיתה".
אתה מדבר הרבה על טכנולוגיה. נראה כאילו אתה מאוהב ברעיון התלת-ממד.
"בוודאי. ולמה שלא אהיה? אם אנחנו חווים את המציאות בתלת-ממד, אין שום סיבה שלא נחווה גם את הבידור שלנו בתלת-ממד. אני משוכנע שזה הכיוון אליו צועד העולם - משחקי מחשב תלת-ממדיים, דיווחי חדשות, סרטי אינדי. דו-ממד היא טכנולוגיה שתעבור מין העולם.
"גם בתחום התלת-ממד אנחנו כל הזמן עובדים על פיתוחים ושכלולים. למשל, מדברים עכשיו על יצירת משקפיים חדשות, כאלו שאולי ישתלבו במשקפיים הרגילות אותן אנחנו לוקחים לים. עובדים על שילוב תלת-ממד בסרטים שיורדו באינטרנט. יש בלי סוף אפשרויות".
אתה עובד עם ג'יימס קמרון לאורך שנים. מה סוד הקסם למערכת יחסים כל כך ארוכה?
"כמו שאמרתי בעבר, אני לא שוכב איתו", הוא צוחק. "אני חושב שאנחנו משלימים אחד את השני. התפקיד שלי הוא לגרום לכולם, ובמיוחד לו, להיות מפוקסים. כשעובדים על פרויקט כזה קל מאוד לאבד את התמונה הגדולה בגלל ההתמקדות בפרטים הקטנים. התפקיד שלי הוא לעזור לכולם להשאר בכיוון הנכון".
לגבי העתיד, כרגע אין ללנדאו תוכניות מוגדרות.
"ג'יימס ואני בודקים כמה אופציות. אחת מהאופציות הרציניות היא סרט בשם 'Battle Angel' שמבוסס על רומן גרפי יפני. למעשה, כשעשינו את 'אווטאר' האולפנים לחצו עלינו לעשות את הסרט הזה קודם, כי כבר היה לו בסיס של מעריצים. אנחנו גם חושבים על סרט בשם 'Dive', שיהיה מבוסס על צלילה".
בטח הכל פתוח עכשיו כשפעמיים הצלחתם לנפק סרטים שהפכו להכי רווחיים בהיסטוריה.
"תתפלא, אבל לא. נכון שהדלתות מאוד פתוחות בפנינו, אבל שום דבר לא מובטח לנו. עדיין כל מקרה נבחן לגופו וכל סרט הוא בסופו של דבר אותו הדבר - חברת סטרט-אפ חדשה".