לילה טוב אדון סידר: לקראת טקס פרסי אופיר
צריכות לקרות הרבה הפתעות כדי ש"הערת שוליים" לא יגרוף את מירב הפרסים בטקס פרסי אופיר הלילה וגם ישלח להתמודד בקטגורית הסרט הזר באוסקר. זה לא אומר שהתחרות סגורה
"הערת שוליים" התחיל ברגל ימין: הוא לא רק הוקרן בפסטיבל קאן - הפסטיבל החשוב בעולם, שעצם ההשתתפות בו היא כבוד גדול - אלא גם יצא משם עם פרס התסריט. הוא זכה לביקורות אוהדות בארץ ובעולם, הוכיח שהוא לא יצירה למבקרים בלבד כשהביא לבתי הקולנוע בארץ מעל 200 אלף צופים והיה לסרט הישראלי הנצפה ביותר השנה, ללא כל תחרות. נראה שהקהל והמבקרים אחידים בדעתם שזהו הסרט הטוב של השנה, ואין סיבה לחשוד שדווקא חברי האקדמיה הישראלית יחשבו אחרת.
לזכיה של סידר יש משמעות נוספת, כמובן: הסרט הזוכה בפרס אופיר לסרט הטוב ביותר יישלח לייצג את ישראל בתחרות על האוסקר לסרט הזר הטוב ביותר. בשנים האחרונות התגברו הקולות הטוענים ששיטת הבחירה הזו שגויה מיסודה, כיוון ש"הסרט הטוב ביותר" הוא לא בהכרח "הסרט המתאים ביותר לאוסקר". השנה, על כל פנים, הויכוח ככל הנראה לא רלוונטי, כיוון שגם מבחינת הסיכויים למועמדות לאוסקר, אין ספק ש"הערת שוליים" מוביל.

הסרט קיבל תגובות יפות גם בתקשורת האמריקאית, עורר תהודה כשהוקרן בפסטיבל טורונטו וכבר נרכש להפצה בארצות הברית על ידי סוני פיקצ'רס קלאסיקס - חברה שמומחיותה דחיפת סרטים לאוסקר הזר (בטקס האחרון שלושה מבין חמשת המועמדים לפרס היו סרטים שהפיצה סוני פיקצ'רס קלאסיקס). הסיכויים של הסרט להיכלל בין חמשת המועמדים לאוסקר נראים כרגע מצוינים, אם רק יעבור את משוכת אופיר.
תלונה נפוצה נוספת בעניין פורמט פרסי אופיר היא שהסרטים המועמדים בו לא מגיעים בדרך כלל לבתי הקולנוע עד לאחר הטקס, מה שמוביל לחוסר עניין בקרב הקהל הרחב. השנה, שלושה מבין חמשת המועמדים המובילים כבר הופצו להקרנות מסחריות - "הערת שוליים", "בוקר טוב אדון פידלמן" ו"אחותי היפה" - ואילו "השוטר" ו"אורחים לרגע" עדיין ממתינים להפצה.
לחברי האקדמיה הישראלית יש נטייה לתת לסרט אחד לגרוף את רוב הפרסים, וזה צפוי לקרות גם הלילה: מלבד פרס הסרט, לא יפליא לראות את "הערת שוליים" גורף גם את פרסי הבימוי, השחקן הראשי (שלמה בראבא), שחקן המשנה (ליאור אשכנזי), הצילום, העריכה והעיצוב האמנותי.
כל זה לא אומר שלא תהיה כאן תחרות. "בוקר טוב אדון פידלמן" נחשב למספר שתיים השנה, וגם אם קשה לראות אותו לוקח מ"הערת שוליים" את פרס הסרט, בתחום
הקטגוריות הקשות ביותר לניבוי הן אלה שבהן אין ל"הערת שוליים" נוכחות. על פרס השחקנית הטובה ביותר מתמודדות, בין השאר, אוולין הגואל על "אחותי היפה", הגר בן אשר על "הנותנת" וחן יאני על "נמס בגשם". בקטגוריית שחקניות המשנה: אמנם עלמה זק מועמדת על "הערת שוליים", אבל התפקיד שלה בסרט קטן מכדי להתמודד מול תפקידים משמעותיים יותר, כמו של ריימונד אמסלם ב"אחותי היפה" או מורן רוזנבלט ב"אודם".
קטגוריית הסרט התיעודי הציבה בפני מצביעי האקדמיה דילמה אמיתית: סרט הטבע "ארץ בראשית", שכבר הוקרן בהצלחה רבה בשנה שעברה, הוא ללא ספק הישג אדיר, שמסכם 18 שנות עבודה של צלם הטבע משה אלפרט; ומולו,"הדירה" של ארנון גולדפינגר, שמוצג בימים אלה בסינמטקים, קוצר שבחים, ובדומה ללהיטים תיעודיים מחו"ל כמו "זכארי היקר" ו"קאטפיש" מתנהל כמו מותחן בדיוני לכל דבר. שניהם ראויים לפרס, ואף אחד משניהם אינו הערת שוליים.