SEX FILES: ראיון עם דיוויד דוכובני
בסדרת הלהיט "קליפורניקיישן" (שעונתה השלישית עולה השבוע בהוט 3), דיוויד דוכובני מגלם סופר כושל המכור למין. בחייו הפרטיים, דוכובני נפרד לפני שנתיים מאשתו אחרי גל של שמועות על בגידות שלו, ואשפז את עצמו במכון לגמילה מסקס. סדרה אוטוביוגרפית? "אנחנו באמת נראים דומה", הוא אומר בריאיון ל"מעריב", "אבל הוא מאופר טוב יותר, זה הכול". וגם: מה צפוי למעריצי "תיקים באפלה"?
ההבדל בין פוקס מאלדר, הדמות שפרסמה את דוכובני ב"תיקים באפלה", ומודי , הדמות שעוזרת לו בימים אלה לשלם את החשבונות, הוא גדול: בשעה שאחד היה מעונב, ממושמע ועסוק בסוגיות הרות גורל שקשורות לעתיד האנושות, השני שטחי יותר, נהנתן, מופקר, אמנותי וכריזמטי.
הדמיון בין הדמויות, אם חייבים להצביע על כזה, הוא ששתיהן הן של גברים שהולכים נגד התלם, מסרבים להיכב נע לתכתיבי החברה ומשלמים על כך מחיר. למשל, בדידות, על אף ששתי הדמויות עורגות בגלוי או בסתר לקרבה נשית.
במציאות, דוכובני, כבר בן 50, הוא הרבה יותר מודי מאשר מאלדר. בדומה למודי, סופר מצליח במיל' שעובר ללוס אנג'לס ומאבד את חדוות הכתיבה, גם בדוכובני מסתתר סופר קטן. זה מתחיל בגנים: הוא נולד בשנת 1960 בניו יורק לאם אשת חינוך ולאב סופר ועיתונאי (וגם יהודי, הנושא בשם עמרם).
את לימודיו באוניברסיטת פרינסטון סיים במגמת ספרות אנגלית, ובהמשך התקבל לאוניברסיטת ייל היוקרתית שם השלים תואר שני באותו תחום. הוא אף התחיל בכתיבת דוקטורט בנושא "קסם וטכנולוגיה בשירה ובפרוזה עכשווית", אך לא סיים אותו. מאז ומתמיד דוכובני כתב והתעסק בשירה, ואף זכה עם סיום לימודיו לתואר ראשון בפרס מטעם האיגוד האמריקני למשוררים. אבל מראהו המצודד הוביל אותו לעבודות דוגמנות, ומשם למשחק.
מאז תחילת הקריירה שלו, זגזג דוכובני בין שני תחומים: מדע בדיוני וסקס. הוא התפרסם בראשונה בתפקיד הראשי בסדרה הארוטית הרכה "יומני הנעל האדומה". אז הוא עבר לתפקיד מאלדר ב"תיקים באפלה", שם זכה לפרסום עולמי עצום. עכשיו הוא שוב בסקס, כאמור, עם תפקיד ראשי ב"קליפורניקיישן".
גם בחיים הוא נע ונד לתוך עולם היצרים ומחוץ לו. על אף שהוא נשוי לשחקנית טיאה לאוני, ולשניים שני ילדים, דווח בצהובונים כי דוכובני חובב מין לא קטן, ואף אשפז את עצמו ב-2008 במוסד לגמילה מסקס.

גם ב"קליפורניקיישן" מודי הוא יצור מיני מובהק, והסדרה כוללת לא מעט סצנות עירום, יחסי מין וניבולי פה. "אנחנו כל הזמן חושבים איך אפשר לאזן בין האפשרות לזעזע את הקהל לבין להיות מתונים יותר", אומר דוכובני בריאיון ל"מעריב".
"מצד אחד, יש לנו יכולת ורצון לזעזע. מצד שני, יותר מדי יכול לעייף את הקהל. לפעמים אתה לא רוצה לגרום להלם אצל הצופים כדי לא להרוס את הסיפור. זה משהו שאנחנו כל הזמן שוקלים ככל שאנחנו מתקדמים עם הסדרה. אני חושב שמה שחוזרים אליו בסדרה, שוב ושוב, זה מערכת היחסים בין האנק וקארן, אהובתו המיתולוגית. זה בעצם העוגן הרגשי, שממנו אפשר לסטות לקטעים 'מזעזעים' פחות או יותר.
בנוסף, אני חושב שאחת הסיבות שהצלחנו תמיד להשחיל קטעים פרועים בצורה חיננית היא שכולם יודעים שמדובר בקומדיה. על אף שהשחקנים משחקים את הסצנות בצורה הכי ריאליסטית שהם יכולים, לאף אחד אין ספק שיש כאן פן קומי. אני חושב שטום קפינוס, יוצר הסדרה, הצליח למצוא את האיזון הנכון, ואנחנו, השחקנים, מנסים לתרגם אותו למשחק. זה קשה ואפשר לפספס את זה לפעמים, אבל זה גם חלק מהכיף".

"אה, כן. כן. אתה יודע, היו פעמים שבהן אמרתי להפקה שזה דבר אחד לכתוב את זה, אבל דבר אחר לגמרי לשים את הפנים שלך על זה. אני חושב שטום מבין אותי, ויש פעמים שאנחנו עורכים דיון יצירתי על זה. אנחנו מכבדים אחד את השני".
אפשר לזהות לא מעט אירוניה בחייו של דוכובני. מצד אחד, הוא מופיע באחת מהסדרות המיניות ביותר כיום בטלוויזיה. מצד שני, הוא נצלב בפומבי כשהחלו דיווחים על חיבתו למין בחייו האישיים. מצד שלישי, הוא הצהיר בראיונות כי הוא "אינו מכור למין", וטען שהוא איש משפחה למופת. האמת, כמו במוטו הנצחי של "תיקים באפלה", נמצאת . . . איפשהו .
דוכובני לא אוהב לדבר על
עדיין , קשה להתעלם מהדימיון בין דוכובני למודי, אם באהבה לכתיבה ואם בחיבה לאלכוהול ולנשים. כשהוא נשאל על כך, דוכובני מתחמק. "אנחנו נראים דומה", הוא אומר, "אבל הוא מאופר טוב יותר. זהו".
מדובר בדמות מפסידנית למדי, לא?
"כן, הוא מפסיד. הוא מאבד הרבה. אבל מה שאני אוהב בהאנק, וזאת הסיבה שנמשכתי לתפקיד מלכתחילה, זה שמדובר בדמות שאומרת את דעתה. הוא סוג של מגדת אמת בין כל האנשים האלה שמשקרים סביבו. האופי הזה נותן לו סוג של כוח, ולא מעט אנשים אפילו מקנאים בו. זה מה שכולנו רוצים לעשות לפעמים, אבל אנחנו לא יכולים, כי אנחנו מפחדים שיפטרו אותנו או ייפרדו מאיתנו, או מה שלא יהיה".
על פניו נראה שלהאנק יש חיים טובים. למה מדובר באחת הדמויות המיוסרות בטלוויזיה?
"אני לא יודע למה הוא אומלל כל כך. אולי בגלל העובדה שהוא סופר והוא לא כותב. הוא מרגיש כאילו הוא הונח על כדור הארץ כדי להביע משהו, והוא לא עושה את זה. אז כן, יש לו את הדברים שהוא רצה מבחינת נשים ומשפחה, אבל משהו בתמונה הגדולה לא עובד".
אם היית פוגש את האנק מודי בחיים האמיתיים, מה היית חושב עליו?
"אני אב לשני ילדים צעירים, אז אני לא רואה את עצמי במקום שבו אני אפגוש אותו. העולמות שלנו פשוט לא היו מתחברים. אם הייתי נתקל בו הייתי חושב שהוא עושה הרבה טעויות, ועדיין מצליח להיות בסדר. הוא מוגזם, כמעט גרוטסקי, על אף שאנחנו מנסים לשחק בצורה מציאותית. אני לא רואה את האנק כמו סתם גס רוח, אלא דווקא בתור הבחור הקטן שנלחם נגד הקשקוש של החיים".
אתה נחשב לאב טוב במונחים הוליוודיים. אמרת לא פעם שחשוב לך לבלות זמן איכות עם ילדיך.
"לא פשוט לגדל ילדים, אין מדריך למשתמש. מה שאמרתי קודם לגבי האמת של האנק תופס גם לגבי הדרך שבה הוא מגדל את בתו. הם בסוג כזה של מערכת יחסים בוטה, במונחים של מה שהם הסתירו או לא הסתירו אחד מהשני. כהורה אני יודע שאי אפשר לשפוט את האנק על ההתנהגות שלו. אני חושב שהוא פשוט מגשש באפלה כמו כולנו. הורים עושים לרוב כמיטב יכולתם, וכך גם האנק. אני חושב שמה שמקסים זה שללא ספק אכפת לו".

אמנם דוכובני מזוהה כרגע מאוד עם "קליפורניקיישן", אך הוא עושה גם דברים אחרים. הוא משתדל להופיע מדי שנה בסרט קולנוע (על אף שמעטים מהם הפכו להצלחה קופתית מרשימה), ועובד בימים אלה על שלושה סרטים חדשים.
"לוח הזמנים של 'קליפורניקיישן' ממש נהדר בשבילי", הוא אומר, "במיוחד כי אני רוצה לעשות דברים נוספים, לכתוב או לביים או לשחק בסרטים. הצילומים של הסדרה נערכים רק 12 שבועות בשנה, אז בשבילי זו בעצם עבודה של 13 שבועות - אני מתכונן לפרק הראשון שבוע מראש ואז מצטלם 12 שבועות ברציפות. זה מאפשר לי לעשות פסקי זמן כדי לכתוב, או לבלות עם המשפחה שלי".
מפריע לך שאתה ידוע כשחקן טלוויזיה ולא כשחקן קולנוע?
"לא, כי אני נע הלוך ושוב. עשיתי הרבה משניהם. מבחינתי אין הבדל, חוץ מזה שבקולנוע אפשר לעשות מכה של הרבה כסף בבת אחת. אבל מה שאני אוהב ב'קליפורניקיישן' זה העובדה שתמיד רציתי לבטא את הצד הקומי שלי, ולא באמת הייתי מסוגל לעשות זאת בסרט או בטלוויזיה עד כה. ועדיין, אני לא חושב שאי פעם הרגשתי כאילו אני ממש ממש טוב, זה כנראה פשוט לא באופי שלי. תמיד אכוון ליותר ממה שעשיתי. מה שאני באמת רוצה בעתיד זה לכתוב יותר, ואולי גם להתפתח מבחינת הבימוי. אני באמת רוצה לעשות את זה".
אתה גם המפיק בפועל של "קליפורניקיישן". זה לא קשה?
"לא, כי אני לא באמת מתמודד עם ההיבטים המעשיים של ההפקה. אני מכוון בגדול, ולאחר מכן אני מעורב בליהוק ובמיקום וכל הדברים האלה. אני משאיר את הכתיבה לטום ולצוות שלו. בדרך כלל אני רק מנסה לוודא שלכולנו נוח על הסט ושכולנו באותו הטון. זה הקסם שלנו, הסגנון המסוים שאנחנו נמצאים בו, העולם הבטוח שיצרנו על הסט של הסדרה שגם מיתרגם למרקע".
וחייבים לשאול שאלה שתלווה אותך כנראה עד סוף ימיך: האם יש תוכניות להחזיר את מאלדר לחיים?
"אין שום תוכניות כרגע, אבל זה לא אומר שאנחנו לא רוצים. אני תמיד שמח לשחק את התפקיד הזה וגם לשחזר את העולם שיצרנו ב'תיקים באפלה'. הבעיה היא שהסרטים שעשינו הם כבר לא שוברי קופות. זו תמיד בעיה כשאתה רוצה להתקדם מול האולפנים, כי בסופו של דבר המטרה של הסרט היא להרוויח כסף. בכל מקרה, לא הייתי רוצה שמאלדר יחזור מבוגר מדי או לא כשיר לפעולה. אני חושב שזה יהיה עצוב. אבל אני לא מוכן עדיין לוותר, לא מוכן לצאת עדיין מארגז החול".