חג הקורבן: ביקורת על "בלו נטלי"

בעולם של "בלו נטלי", סדרת הדרמה החדשה של YES, גברים מנצלים, נשים מנוצלות ופשע מתערבב עם עסקים משפחתיים על רקע אווירה אשדודית חמה. יש כאן לא מעט קלישאות, אבל יכול להיות שדווקא המלודרמה הזו תעביר את המסר החשוב

אביב מזרחי | 1/11/2010 10:17 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר

''בלו נטלי'', יום א', YES

תכירו את יוליה. היא אוקראינית שחשבה שהיא מגיעה כדי לעבוד בישראל בסיעוד קשישים. היא לא. תכירו את קטיה - אחותה של יוליה. היא בהריון ולא סיפרה לאף אחד. נלחצת. מנסה לעשות לעצמה הפלה ומתה.

ברוכים הבאים לעולם של הסדרה ''בלו נטלי'' (ימי א' ב-22:00 ב-YES דרמה). עולם קשה. נשים מגיעות לישראל כסחורה, חלקן מרצונן, חלקן אינן יודעות, חלקן מחוסר ברירה. הן נמכרות לסרסורים, ומשמשות לסיפוק צרכיהם של גברים. אתם מכירים את העולם הזה – ראיתם אותו במאות כתבות, בחדשות, בעיתונים, בסרטי תעודה.

בעולם של הסדרה לא קשה במיוחד להשלים את המשך הסיפור של יוליה או של הדמויות האחרות. לדוגמא, קל לנחש מה יקרה כשיוליה תיתן את הדרכון שלה לרוסי הגבוה והקירח עם מעיל העור וזקן התיש, מה תפקידו של העבריין עם הכיפה, או אפילו איזה צבע יהיה לתאורה בבית הזונות.

אותו עולם נסתר וידוע לכאורה נפגש עם העולם ''הישראלי'' דרך גדי (צביקה הדר). גדי נקלע לבעיות כלכליות, עובר לאשדוד עם אשתו קרן (בגילומה של דפנה דקל) וחובר לעסק המשפחתי אותו מנהל גיסו יוני (יפתח קליין) – ה"בלו נטלי". מדובר ביאכטה שלכאורה משמשת למסיבות רווקים וטיולים, אבל בפועל, את הכסף הגדול עושה המשפחה מהברחת נשים, כאשר רק יוני יודע על כך והמתח שנוצר הוא – מתי יתגלה הסוד.

גם כאן, על פי הפרקים הראשונים, הסיפור אינו חף מקלישאות. זה מתחיל בברביקיו משפחתי, זה ממשיך  בעזיבה של גדי וקרן מת"א ''הזוהרת'' לאשדוד ''הפרובינציאלית'' והכתר שמוצאת האחיות באריזה. הכתר היה של קרן כשנבחרה למלכת היופי של העיר. גם זה קשור, כמובן, לסיפור על נשים מנוצלות וגברים מנצלים.   

קרן לא מוכנה לערוך בר מצווה לבנה בקניון של אשדוד. כנראה שקרה שם משהו, כשזכתה בתחרות מלכת היופי של העיר. האם זה היה משהו נורא? מאוד מפתה לנחש שכן. זה בטח קשור לגבר. ובסדרה הזו דומה שחייב לקרות משהו מאוד רע כדי שנבין שתחרויות יופי זה דבר בזוי -  גם אם אף אחת לא נאנסת. 
יוסי צבקר
גברים מנצלים, נשים מנוצלות. ''בלו נטלי'' יוסי צבקר

בנוגע לתופעת הסחר בנשים, אפשר להבין את  הבחירה של התסריטאים והיוצרים (אבנר ברנהיימר וגיא סידיס) לשרטט דיוקן שלה כך. 

התופעה היא הרי נוראית ומחלקת את העולם לשחור ולבן. הסוחר הוא נבל, האישה, הנסחרת, המנוצלת – היא קורבן וקורבן אינו צריך להצטער, קורבן הוא מסכן בהגדרה, ויש לו, כמו לנבל - זווית אחת. יותר מזה – זו כבר אבולוציה של הסיפור. הרי "ממזרים חסרי כבוד" לא היה יכול להגיע לפני "רשימת שינדלר" ודומיו, את "המגן" לא היו יוצרים לפני ''איש משטרה'' או "מיאמי וייס", ו"הבורר" לא הייתה נוצרת

לפני "הסופרנוס" שמהווה התפתחות מ"הסנדק". בטלוויזיה בישראל אנחנו בד"כ לא פורצי הדרך, במיוחד לגבי הנושא בו עוסקת "בלו נטלי" ("חטופים" למשל, מאוד שונה ומקורית בנוגע למיתוסים ישראלים על הרקע הזה). 

זה לא כל כך רע במקרה של "בלו נטלי". מאוד סביר. הסיפור ידוע, הסצנות אינן מרתקות או קצביות באופן מיוחד - זו סדרה סבירה שמשוחקת ונראית סביר. היא לא גאונית בשום דרך ויכול להיות שהיא חשובה – בלי קשר לטלוויזיה. במידה רבה, היא מצליחה להעביר עם המלודרמה שלה את מה שמאות כתבות כנראה לא יצליחו.


בקטנה

1. צביקה הדר מאוד נחמד. אתה בימאי צעיר שרוצה לעורר באזז? תן לו לטבוח דוב פנדה.

2. גם אם יישאר בתפקיד הנחמד, הוא לא רע בכלל. פשוט זה לוקח זמן להפנים שהדוד מ"כוכב נולד" מצוקתי. שיפסיק עם "כוכב נולד" עכשיו (כן, ממש). 

3. ביפתח קליין יש משהו עוכר שלווה. עוד מהטירונות. תפור עליו האיש שמסוכסך עם עצמו.

4. אלונה איב יפיפייה בתפקיד יוליה. האם יכלה להיות בתפקיד שלה מישהי פחות יפה? לא. כי זה לא מקובל. בטלוויזיה הגיבורות הן יפות. בסדרה שעוסקת בהפיכת אישה לאובייקט וניצולה, ברור שיש כאן בעיה מסוימת. אבל זה מה שיש.   

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/channel_tarbut/tv/ -->