רק יוצאים, לא מגיעים: על ההצגה "אורזי מזוודות"

חייהם העלובים של גיבורי "אורזי מזוודות", מחזהו הנפלא של חנוך לוין, מתרחשים בין הלוויה להלוויה. הקהל מת מצחוק

אליקים ירון | 31/8/2011 15:33 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר

"אורזי מזוודות", התיאטרון הקאמרי

לא פחות משמונה הלוויות נערכות בהצגה הזאת. זה לא מעט בשביל קומדיה. ואכן, במחזהו של חנוך לוין, שהוצג לראשונה ב-1983, זו באמת נקודת החיתוך העיקרית: מפגש צורב בין המצחיק למעציב. במאמר למדני בתוכנייה מושווה ההיבט הזה ליצירתו של צ'כוב, אך נדמה לי שבכך תם הדמיון. מחזה של צ'כוב הוא יצירה דרמטית בנויה לתלפיות, ואילו מחזהו של לוין הוא מקבץ של תמונות קטועות, סקצ'ים למעשה, שאת אחדותן יוצרת שורה של מוטיבים קבועים שבמרכזם המוות.
 
אנשים קטנים. מתוך
אנשים קטנים. מתוך "אורזי מזוודות" גדי דגון

יש לזכור כי לוין מעולם לא היה מחזאי בעל נשימה דרמטית ארוכה. הוא במיטבו מיניאטוריסט בעל אמירה קצרה וחדה. במקרה שלפנינו תמונה רודפת תמונה לא מתוך איזה כורח פנימי, דרמטי באמת. החיים מתרחשים כאן בין הלוויה להלוויה. אנשים קטנים, בורגנים זעירים, ישראלים מאוד, אך גם אוניברסליים מאוד. המוות וההלוויות משתלבים באופן אורגני בחייהם המשעממים.

התנועה של המחזה היא של כניסות ויציאות. כל אחד נכנס בתורו מצד אחד של הבמה ויוצא מצדה השני. חנה מרון, בדמותה של זקנה שתקנית, מייצגת דימוי מצוין לתנועה זאת. משפחתה רוצה לסלק אותה למוסד שיקומי, אך היא חוזרת בכל פעם שמוציאים אותה. המזוודות שאותן נושאות חלק מן הדמויות הן ריקות, כמו בעליהן שמבטאים ללא הרף את רצונם לנסוע - לשווייץ או ללונדון, ששם הייאוש נוח יותר. כמו גיבוריו של בקט ב"מחכים לגודו", הם מכריזים על רצונם לנסוע, אך לא זזים ממקומם. המזוודות ריקות. אין מה להצהיר.

התנועה שמתארגנת לרוב בשורה ארוכה לאורך הבמה סביב ההלוויות, שכמו מהוות את סימני הפיסוק של המתרחש, מסמנת את העובדה שהכל כאן יוצאים, אבל לעולם לא מגיעים. רק המוות בטוח. לקראת הסיום בא לידי ביטוי הלך רוח לירי מסוים. היה משהו, אומרת אחת הדמויות, אבל לא אמרנו. גם לוין בעצם לא אומר את זה - הוא רק מסמן את הדרך אל החידלון. לא במקרה המזוודות אכן ריקות.

את האחדות האמיתית של מסדר ההלוויות הזה יצר הבמאי אודי בן משה, שמוביל להקה גדולה של שחקנים, למעלה מעשרים, שיד בוטחת של חזון אמנותי מופלא מדריכה אותם. כל אחד מן השחקנים הרבים עושה כאן עבודה מצוינת. בולטים במיוחד רוזינה קמבוס, אודליה מורה-מטלון, רבקה מיכאלי, דרור קרן, אוהד שחר, יואב לוי, אבי גרייניק ומרון.

ההצגה מתרחשת בחלל גדול, פתוח, על רקע שחור. רות דר עיצבה קטעי מעקות של מרפסת שהשחקנים מסיעים אותם אל הבמה וממנה. כמו הדמויות, הכל ריק. חלל קיומי מיותם. גם המוסיקה של קרן פלס, שבניגוד לעבודותיה הקודמות אינה מבקשת להתבלט, משרתת את תפיסת הבימוי בנעימה הדיסקרטית שלה. כולם שותפים ליופי של הלוויה.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/channel_tarbut/tarbut_and_art/ -->