הדור האבוד: "הדור הבא 24/7" לא עובדת

הגיבור לא כריזמטי, המועמדות לא אטרקטיביות והקונספט לא ברור. איך הסתבך ערוץ 10 בהפקה של תוכנית הריאליטי "הדור הבא 24/7"? רגע לפני הגמר הערב, בערוץ מנסים לספק תשובות

רועי בהריר | 25/9/2011 9:54 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
תגיות: הדור הבא
במשך כמה חודשים, בין אפריל ליוני השנה, נשבה אופטימיות קלה במסדרונות ערוץ 10. בעקבות ההצלחות של "היפה והחנון 2" ושל "לעוף על המיליון", ולאור החתימה על הסכם פריסת החובות מול משרדי האוצר והתקשורת, התעוררה תחושה שאולי הקרב על כיבוש טבלאות הרייטינג אינו אבוד. לתחושה החיובית הוסיפה חרושת שמועות סביב "התשובה של ערוץ 10 ל'אח הגדול'". בהמשך, כשהקונספט המוזר, המנחים והטאלנט נחשפו הומרה התקווה בספקנות, אולם איש לא האמין שריאליטי מושקע כמו "הדור הבא 24/7" ידרדר לפרקים לרייטינג חד-ספרתי. זה בדיוק מה שקרה.

קל מאוד לייחס את האכזבה לגורמים סביבתיים: הנחיתות הכללית של ערוץ 10 מול ערוץ 2; הסיבוכים הבין ארגוניים שנלוו לעליית השידור הרץ בערוץ 25 (הזכיינית רשת סירבה בתחילה לדחות את עליית הערוץ הים תיכוני החדש שיועד לאפיק לטובת התוכנית); והנשקים הקטלניים שקשת שלפה (העונה השנייה של "מאסטר שף" והעונה האחרונה של "רמזור"). ואולם , כל אלה בטלים בשישים לנוכח ההחלטות הבעייתיות שאפיינו את התוכנית המבולגנת.
צילום: איתן טל
קונספט מפוזר ומסורבל. ''הדור הבא 24/7'' צילום: איתן טל
ואז הגיעה "מאסטר שף"

לא רק שהקונספט של "הדור הבא 24/7" היה מפוזר ומסורבל (רווק אחד נעזר בשירותיהם של שלושה חברים כדי לבחור אחת מבין 15 רווקות, ואז נכנסות לבית עוד רווקות, ואז נכנס עוד רווק וחוזר חלילה), גם האופן שבו התוכנית נולדה, תופעלה ונווטה היה כזה.

על הפטנט הבסיסי והשאפתני חתומה היוצרת והעורכת יעלי אבנרי ("היפה והחנון 1", "הישרדות 1", "הראשון בבידור" ועוד), שנתבקשה מהערוץ ליצור תוכנית ריאליטי שתשודר סביב השעון בערוץ ייעודי בדומה ל"האח הגדול". הנחייה נוספת שקיבלה הייתה להתמקד באהבה ובזוגיות, תוך כוונה למשוך קהל נשי וצעיר, מהסוג שהערוץ מכוון אליו לאחרונה באמצעות תוכניות כמו "ערב טוב עם גיא פינס", "בטבעת זו" ו"טריני וסוזנה".

בסופו של דבר גיבשה אבנרי את הקונספט בשיתוף חברת הבית של ערוץ 10, אבוט רייפ המאירי ("הישרדות", "היפה והחנון", "הרווק"), והפרויקט הגרנדיוזי - שכלל בין השאר את הקמת המתחם המאכלס את הווילה, האולפן וחדרי הקונטרול - יצא לדרך בזכות שיתוף פעולה כלכלי עם פורטל "וואלה", שהשקיע את מרבית הכסף בתמורה להקמת ערוץ מיוחד באתר. כיום מודים בערוץ ובחברת ההפקה ששיתוף הפעולה עם "וואלה" הזיק לתוכנית חרף תרומתו הכלכלית, כיוון שרוב אמצעי התקשורת, המצויים בתחרות ישירה עם האתר,

נמנעו מלסקר אותה.

סביר להניח שאם "הדור הבא 24/7" הייתה רעיון מעניין המבוצע היטב היה אפשר להתגבר על המכשול הזה, אבל זה ממש לא המקרה. בטח לא בחודש הראשון והקריטי לשידורה. איתן אורבך, גיבור התוכנית, התגלה מהר מאוד כטיפוס אפרורי, משעמם ונטול הארס החיוני לריאליטי; הבנות נראו ונשמעו כולן כיוצאות מפס הייצור של המרכז הבינתחומי בהרצליה; ותפקידם של החברים נותר לא ברור.

גם צמד המנחים, טל ברמן ואביעד קיסוס, היו ממלכתיים מדי ולא מחוברים רגשית. בניגוד לאסי עזר, למשל, שלא יכול לחכות עד הפעם הבאה שיצפה בערוץ 20, אצל ברמן וקיסוס הורגשו ריחוק וציניות. שבועיים לתוך התוכנית, כשאורבך התאהב באחת הבנות (דניאל טרקאי) וסירב להתרועע עם השאר, העריכו רבים בתעשייה כי הערוץ יירד מהעץ ויסגור את הסיפור המביך הרבה לפני המועד המתוכנן.

"תוכנית ההשקה שלנו הביאה 19 אחוז רייטינג", מספרת קרני זיו, סמנכ"לית התוכן של ערוץ 10. "אבל כשהגיע יום חמישי והתמודדנו מול 'מאסטר שף', כשהיינו עם ארבעה ברייקים לפרסומות והם כלל בלי פרסומות, ואחרי זה עוד שמו את 'רמזור', חטפנו בומבה לפנים. בדיעבד, אולי זה לא היה נבון מצדנו לסכן פורמט חדש שאנשים עדיין לא קשורים אליו רגשית ולא מכירים את הדמויות".

צילום: עדי אורני
אפרורי, משעמם ונטול ארס. איתן אורבך צילום: עדי אורני
חומר לנישואים, לא לריאליטי

שמונה מתוך 28 תוכניות של "הדור הבא 24/7" שודרו בימי השידור של קשת והביאו ממוצע רייטינג דל של 7.9 אחוז . התוכניות ששודרו בימים של רשת זכו ל-12.8 אחוז. אף שבשני המקרים מדובר בנתונים לא גבוהים, בלשון המעטה, בערוץ מעדיפים כעת להפנות את מרב תשומת הלב לנתוני חשיפה אחרים, שלטענתם רלוונטיים לא פחות.

למשל: העובדה שהקהל העיקרי של התוכנית אכן היה, בהתאם לתחזיות, נשים בגיל 25-54; שנתח הפריים טיים של הערוץ עלה מעט בזמן שידור הסדרה; שבכל פרק של "הדור הבא" צפו כחצי מיליון איש; שרבע מיליון איש צפו בערוץ הייעודי כשהיה פתוח ללא תשלום; ש-100 אלף איש צפו בו כשהיה בתשלום; ושהסדרה זכתה ל"נפח דיבור" גבוה יחסית באינטרנט (על פי נתונים שהציגה חברת "באזילה", הסורקת את האזכורים ברשת, לתוכנית היו 3,566 אזכורים - יותר מזו של "מאסטר שף" ושל "ארץ נהדרת", לדוגמה).

אלא שכל זה, כמו גם נתוני הצפייה בקטעי הווידיאו ובשידור החי בוואלה (לטענת האתר, כ-100 אלף גולשים נכנסו לתכנים אלה כל יום), לא סותר את התהודה המינורית שעוררה הסדרה, ואת העובדה שלפחות בחודש-חודשיים הראשונים לשידורה היא פשוט לא הייתה מעניינת מספיק. הרומנים לא הסעירו, ההדחות לא דוברו והשידורים התקבלו באדישות כללית בקרב קהל הצופים. בכל הקשור לנאותות הפקה, אמנם היא עמדה בסטנדרטים גבוהים למדי ונראתה לא רע, בדומה למוצרים האחרים של אבוט רייפ המאירי, אבל העטיפה הנוצצת לא הצליחה להסתיר את התכנים המפוקפקים.

אחת השאלות שצצו נוכח הצפייה ב"הדור הבא" הייתה אם היא בכלל מתאימה לצופה הישראלי. אחרי הכל תוכניות ריאליטי אחרות שהתמקדו ברומנטיקה ובגוף חטוב - למשל, "מפרץ האהבה", "מכל הבנות שבעולם" ו"הרווק" - נחלו לרוב כישלון חרוץ יותר או פחות. בארצות הברית פורמט זה עובד מצוין.

"הרווק", למשל , היא תוכנית הריאליטי הפופולרית ביותר באמריקה, יותר מ"הישרדות ומ"רוקדים עם כוכבים". בישראל, מתברר, הצופים מחפשים ריגושים שמעבר לרומנטיקה ולאסתטיקה. הם זקוקים ככל הנראה למתח מסוג אחר, עדתי או פוליטי, כדי להמשיך ולצפות באדיקות. מהבחינה הזאת הליהוק של איתן אורבך החלבי נראה, עוד לפני שהסדרה עלתה לאוויר, די תלוש מהמציאות המקומית, שבה נהפך יוסי בובליל לגיבור תרבות.

צילום: יח''צ
הגיע כדי להציל את המצב. גב פשטי צילום: יח''צ

כשבהפקת התוכנית הבינו שאיתן אורבך אכן לא מספק את הסחורה כפי שציפו, הוכנס לווילה בוגר "הישרדות" גב פשטי, רווק מחוספס ומורכב יותר, שהפיח מעט רוח חיים בהתרחשות האנמית בווילה. אלא שגם כעת הנוגעים בדבר מסרבים להודות בטעות הליהוק הראשונית.

"כל הבנות רצו את איתן", טוען גיא המאירי. "ברגע שהודענו להן שאיתן הוא הרווק מיד היו צרחות של 'איזה מהמם הוא'. אין ספק שבתוכנית כמו 'הישרדות' זה קל הרבה יותר, כיוון שאתה יכול ליצור קונפליקטים אינהרנטיים, כי אתה מביא אנשים מקצוות שונים והזכירות פשוטה מאוד. בפורמט הזה האספקט מאתגר הרבה יותר. ברגע שאתה מקבל החלטה על בחור מסוים והבחור הזה צריך למצוא אהבה, אתה חייב להביא בנות שיהיו אטרקטיביות בעיניו. אבל בגדול, כן, אני מסכים שלקהל קשה יותר לפתח הזדהות ככה".

"ליהקנו את איתן כי חיפשנו רווק שנראה מצוין והוא גם אינטליגנט", מוסיפה אבנרי, "בחור שווה, חומר לנישואים. כרווקה בת 36 הדבר האחרון שרציתי לשים שם זה מניאק שלא בשל לקשר, כי לא היה שום סיכוי שהסיפור הזה יהיה אמיתי. נכון, יכול להיות שזה היה מעניין יותר, אבל רצינו שזה יהיה אמיתי. היום זה כבר נהיה טרנד להגיד על איתן שהוא פוץ, אבל בסדר, זה מצחיק אותי".

זי : "הדבר שהכי הדאיג אותנו והיווה נורה אדומה היה שנהפוך ל'מפרץ האהבה', בעיקר מבחינת הטראש והגועל נפש שהדבר הזה יצר. פחדנו מאוד להידרדר לשם. לא רצינו לראות שם את איתן קופץ ממיטה למיטה באופן שירתיע צופים".

אבנרי: "אם היינו מכניסים לשם איזה מניאק שהיה מפרק את הבנות, הן היו פורשות אחת אחרי השנייה. היו כל מיני שמות כאלה שעלו, סלבס כאלה ואחרים עם אפיון של מניאקים, אבל רצינו גבר שבשל לזוגיות. איתן הוא לא טראש. מה שכן, עכשיו כשגב מולו, ההגינות של איתן, שבגללה בחרנו בו מלכתחילה, מתבלטת. פתאום קולטים כמה הוא לא פלרטטן, למשל".

לא קפיצה מעל הפופיק

ספק אם פרק הגמר שישודר הלילה יצליח לשנות את דעת הקהל השלילית. בוודאי שלא יהיה בכוחו להמתיק את הטעם המר שהותירו נתוני הרייטינג הנמוכים לכל אורך "הדור הבא". למרות זאת, בערוץ לא מתייאשים. "עונה שנייה תעלה בקיץ הקרוב", מבטיחים שם ומסבירים שהעונה הנוכחית הייתה פיילוט לשידור, שמטרתו לבחון מה עובד יותר ומה עובד פחות ולהפיק לקחים לקראת העונה הבאה. נוסף לזה, חוזרים ומדגישים שמתחם "24/7" לא נבנה רק לצורך התוכנית עצמה, והוא עתיד לאכלס שלוש סדרות נוספות שנמצאות כבר עכשיו בשלבי פיתוח.

האם ההרפתקה השתלמה לערוץ 10 עד עכשיו? לטענת המאירי, עוד מוקדם לקבוע. "בתור מפיק שעושה הרבה תוכניות גדולות לערוץ, אני יכול להבטיח ש'הדור הבא 24/7' זו לא התוכנית היקרה ביותר של ערוץ 10 אי פעם", הוא אומר, "אחרי ההשקעה האדירה של וואלה - שמונה מיליון שקל - העלות של כל פרק זהה למה שאני מקבל עבור 'היפה והחנון' ו' הישרדות'. אין פה איזו קפיצה מעל הפופיק".

זיו: "ברור שהשת"פ עם וואלה גבה מאיתנו מחיר ברייטינג, אבל זה גם מינף לנו את המותג ואת התוכן. אמנם 'מאסטר שף' עושה הרבה יותר רייטינג, אבל הדיבור ברשת גדול יותר אצלנו. יש לזה לא פחות ערך מאשר לרייטינג".

המאירי, שטוען שבחו"ל מתעניינים בקניית הפורמט, מסכם: "העובדה היא שבימים ראשון ושלישי הצלחנו להתייצב על 13 אחוז מול רשת. זה נתון לא רע עבור ערוץ 10. גם ל'היפה והחנון' היו פרקים של 16 ושל 17 אחוז. זה אומר קודם כל שהקהל שלנו נאמן. אף אחד לא נטש אותנו בדרך. בסך הכל זו הצלחה ממש לא רעה עבור ערוץ 10, אבל הדיבור השלילי שנוצר סביב התוכנית בחודש הראשון, נוסף לזה שאין לנו סיקור בתקשורת חוץ מוואלה ומהפרומואים של ערוץ 10, השפיע מאוד על דעת הקהל. חבל".

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים