מציק בתנועה: על הביאנלה השלישית בהרצליה

הביאנלה השלישית בהרצליה, שתתקיים בחול המועד סוכות ותציג עבודות של 34 אמנים ישראלים ובינלאומיים, מעניקה הצצה לחיים שיבואו אחרי המכה השנייה

רות פתיר | 9/10/2011 12:51 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
הביאנלה השלישית לאמנות עכשווית בהרצליה תתקיים במהלך חול המועד סוכות. בלבה תעמוד התערוכה "המכה השנייה", שאוצר אורי דסאו, בהשתתפות 34 אמנים ישראלים ובינלאומיים.

"הבחירה בכותרת 'המכה השנייה' שאולה מהעולם הפוליטי", מסביר דסאו. "היא מאפשרת לי להשתמש ברקע הפוליטי, אבל להפוך אותו לדיון אסתטי ששואל שאלות פורמליות ורפלקסיביות". אירועי הביאנלה, ביוזמת מוזיאון הרצליה ועיריית הרצליה ובשיתוף עמותת ארט טי.אל.וי, יתפרשו על פני חללים שונים במרכז העיר ובמוזיאון.

בשנים האחרונות אצר דסאו, בן 32, תערוכות כדוגמת "מושבת העונשין" במוזיאון עין חרוד ואת התערוכה "לחם ושעשועים" במסגרת "אמנות הארץ". "המכה השנייה" ממשיכה מהלכים אוצרותיים שלו בעבר, כמו תערוכת הצילום "תורת השלבים" במוזיאון פתח תקווה (2010), שהיתה המשכו של גיליון צילום שערך דסאו למגזין סטודיו. "'המכה השנייה', מונח שאול מהשיח האסטרטגי, מתאר את יכולתה של מדינה שהותקפה בפתאומיות בנשק גרעיני להשיב 'מכה' גרעינית משל עצמה, למרות ההרס שנזרע בה", הוא אומר. "הכותרת מעניינת גם במובן המיידי שלה, כלומר כיצד נראים הדברים כשנפגשים בהם בפעם השנייה, כמו פידבק או הד של המציאות, כשהם מייצרים תעתוע".
יח''צ
פבל וולברג, מתוך קבוצה של תצלומים מאתיופיה וחברון יח''צ

בביאנלה מוצגות עבודות מיצב המשעתקות מקומות קיימים באופן היפר ריאליסטי ויוצרות רגע של מציאות מוגברת. במיצב של האמן הפולני רוברט קוז'מירובסקי נעשה שחזור חדר מלתחה של כורי פחם שבו מדי העבודה של כורים תלויים מהתקרה. האמן הבלגי פיטר בוגנהוט בנה פרויקט מורכב שיוצב בחניון מול התחנה המרכזית.

"בוגנהוט מציג עבודה המדמה בית שצנח מלמעלה ואז התנפץ על גבי קרון גרר הנושא את ההריסות", מסביר דסאו. "אנחנו חוזים בשנייה שאחרי הנפילה. עבודותיו של בוגנהוט הן בעלות קנה מידה מונומנטלי והן סובבות סביב המחשות של חורבות. אני תמיד חושב על הדימויים שלו כמשהו שנמשה מהים או מביצה. העבודה מוצבת על מגרש חניה ראשי, בין המוזיאון לבין שאר האתרים. הוא יותר מפסל חוץ במובן שהוא יותר ממתערב, הוא ממש מציק בתנועה. הוא מתערב בדופק של הרחוב, הוא משבש. יש פה משהו מעבר למונומנט של פסלי חוץ, בעצם ההפרעה".

התערוכה תתפרש על פני עשרה חללים שנמצאים במרחק ארבע דקות הליכה זה מזה וביניהן הוצבו, לפי דסאו, עבודות חוץ שאינן משתלבות במרחב אלא מייצרות אוטונומיה ארעית.

למשל עבודתו של פיטר וכטלר, אמן צעיר מגרמניה שיציג על שלטי חוצות תצלומים שבהם הוא מתעד חבורות חובבים של משחקי פנטזיה כמו מבוכים ודרקונים. דסאו: "התצלומים, כמו עוד עבודות בתערוכה, מאפשרים חוויה שבה בתוך כל צעד פוגש הצופה עולם אלטרנטיבי. אני קורא לזה הפרעה בידע, משהו שיוצר ערעור או הרעדה שאנחנו ניזונים מהם. העניין הזה של השיבוש או ההפרעה מאוד חשוב לי".

אופן הפעלה אחר לרעיון "המכה השנייה" הוא, להגדרת האוצר, עבודות נבואיות. "בתוך מערכת היחסים בין העולם לאמנות עולה השאלה למי ניתנת זכות המילה האחרונה, או לחלופין, מה יישאר לאחר שהכל ייעלם, מה יגיע בסוף. לפיכך התערוכה מסמנת את מה שיופיע ויתגלה לאחר החורבן". ואכן לא מעט מהעבודות יציעו עמדה כלפי עתיד כלשהו. האמן הגרמני העכשווי גרגור שניידר לדוגמה, שיציג מקרר עגול המיועד להקפיא גופה של אדם יחיד, מסמן בעבודתו לפחות שני אירועים עתידיים לפי דסאו - מוות ותחייה. "ההמרה של חיים במוות ושל מוות בחיים, שחוזרת בכל גוף העבודות של שניידר, הופכת את המוות לאירוע מתמשך, אינסופי".

צילום: יח''צ
לות'ר המפל, ''תנועה'', 2010 צילום: יח''צ

במסגרת הביאנלה תוצג גם עבודת מיצב חדשה של גיל מרקו שני (שתוצג במוזיאון הרצליה עד סוף דצמבר). " גיל חושף ומשכלל בעבודה הזאת את התפיסה שלו בנוגע למהי עבודה שנבנית במיוחד למקום (site specific). במקום להגיב לחלל הוא בחר לשבש אותו. הוא לקח את גרם המדרגות בכניסה למוזיאון, שמוביל לחלל המרכזי בו, ובמקום הירידה בנה מסלול חדש שעליו שיפוע שמניע את הצופים עד נקודה מסוימת שבה הם נעצרים. שם הם רואים מבעד לזכוכית סגורה גרם מדרגות של בניין מגורים ישראלי או תל אביבי, בורגני, אבל באופן לא מאופיין. כך יש עניין גם בחסימה של המבט, והעיניים של הצופה ניתקות מהגוף כשהוא מוזמן לשוטט רק במבט בחלל ללא גישה".

דגש מיוחד יינתן לעבודות פיסול ומיצב גדולות ממדים, בהן עבודת הצבה וסאונד של צבי גולדשטיין; מיצב של אדם רבינוביץ, שבנה מבנה עגול ששואב ממבנים של תרבויות שבטיות, מציורי מערות פרהיסטוריים ומחללים מדומיינים; והעבודות של בוגנהוט וקוז'מירובסקי.

בתערוכה ישתתפו גם אמנים ישראלים צעירים, רובם בוגרי תואר שני מבצלאל, בהם אבי נבו, שעבודותיו הן על התפר שבין ציור למיצב, ערן נווה ותמר אטון, בוגרת תוכנית התואר השני באוניברסיטת ייל, שתציג עגלת סופרמרקט שאליה קשורות שקיות מלאות חומרים שונים והיא רתומה למה שנראה כמו כדור פורח.

עוד יוצבו בביאנלה עבודות שהוצגו בעבר בזירה הבינלאומית, בהן עבודות וידיאו של האמן האלבני אנרי סאלא, מיצבים של האמן השוויצרי פבריס ג' יג'י, המיצב "licht kiele" של האמן הפולני מירוסלב בלקה (שהוצג בגלריה דביר השנה), עבודה של האמן הגרמני שחי בלוס אנג'לס פרידריך קונאת, וכן ציורים של וילהלם ססנל הפולני לצד חדר ציורים של אבנר בן גל.

יח''צ
''קוקסיהומו מקבל חד אופן ליום ההולדת'', אבנר בן גל, 2011 יח''צ

"המכה השנייה", ביאנלה הרצליה לאמנות עכשווית 2011, 20-10 באוקטובר
שעות פתיחה: 23:00-18:00, אוצר : אורי דסאו
www.herzliya-biennial.com

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים