פוטטו פוטאטו: על ההבדל בין ספרי אמן לספרי אמנות
בעוד ספרי אמנות תוכלו למצוא על מדפי רשתות חנויות הספרים, ספרי אמן הם מצרך נדיר. אז מהו למעשה ההבדל בינהם?
ההצפה ושפע הספרים שאנו עדים להם במאה הנוכחית הם כמעט חסרי תקדים. כל אחד רוצה להיות סופר, כל אחד רוצה להיות אמן. כמספר הכותרים הרואים אור כך גם מספר הז'אנרים של הספרים שאנחנו מתברכים בהם. בתוך כל הים הזה, שמור מקום נכבד אך צנוע לספרי האמן. ולא, לא מדובר בקטלוגים הנלווים לתערוכות, וגם לא בספרי אמנות. מדובר בשני דברים שונים לחלוטין, גם אם הם נגזרים מאותו שורש.
ההבדל בין ספרי אמנות לספרי אמן אינו סמנטי בלבד. בעוד שאת ספרי האמנות אפשר למצוא על מדפי חנויות הספרים גם במבצעים, אחיהם האריסטוקרטים ספרי האמן מוערכים כיצירת אמנות בפני עצמה. שוויים מוערך בהתאם למידת נדירותם, והם שמורים ליודעי ח"ן בלבד.

יחד עם זאת, נדמה שההבחנה בפועל אינה כל כך פשוטה. מבקר האמנות ד"ר גדעון עפרת, נותן בהם סימנים: "הביטוי 'ספר אמן' זכה לזילות ולטשטוש זהות, כמו הרבה ביטויים שאנחנו משתמשים בהם: מיצג, הפנינג ושאר שיבושים בלתי מדויקים", הוא מסביר, "במרחב שבין ספר אמן וקטלוג או ספר סיכום של יצירה אישית, יש המון שלבים ודרגות. אדם יכול להוציא על עצמו ספר מקיף וראוי נוסח דוד טרטקובר, אבל ספק אם זה עונה על ההגדרה 'ספר אמן'".
ואכן,

זמן קצר לפני כן נחתו על המדפים הספר "קירות ורוח - 103 חדרי עבודה של סופרים ומשוררים" של הצלמת טלי אמיתי-טביב, שמצלמת במשך שנים את סביבות העבודה של מיטב הסופרים והמשוררים בישראל (עם עובד); ספר אמנות חדש של יאיר גרבוז (הוצאת המדרשה); "שעון חול", עליו חתומים מיכה אולמן והאוצר יגאל צלמונה (הוצאת מוזיאון ישראל); ספר האמן של ראובן ברמן-קדים - "אמנות גאומטרית – 178 עבודות, 60 שנות יצירה" (ידיעות ספרים) ועוד.
על אף הרשימה המרשימה, בישראל של שנות האלפיים רואים אור מעט מאוד ספרי אמנות. הסיבות מגוונות, והראשונה שבהן היא העובדה שמדובר בנוהג שטרם השתרש בארץ. השנייה, כצפוי, היא כלכלית: ספרי אמנות יקרים מאוד להפקה ובשוק הספרים הנוכחי הוצאות מעדיפות שלא להסתכן עם השקעה בסטנדרטים גבוהים ויקרים של הדפסה, עיצוב כריכה ועוד. המציאות הספרותית בארץ לא משקרת: ספרי האמנות, מושקעים ככל שיהיו, לא זוכים לעדנה נוסח עדות רבי המכר, על אף שהם נמכרים לא רע.
מהצד השני, ניצבים ספרי האמן. כאן מדובר בליגה שונה לחלוטין. דוגמה לכך מהווים ספרי אמן שיצאו בסדנת ההדפס הירושלמי, ספרה של ד"ר מרים גמבורד "יצר הרע טוב מאוד", ספרי אמן שיצאו בהוצאת "אבן חושן" ועוד, הפונים אל מביני עניין המוכנים להיפרד מאלפי שקלים, ובמקרים אחרים, מעשרות אלפים.
"ההבדל בין ספרי אמן לקטלוגים הוא כמו ההבדל בין ברביקיו ומנגל", אומרת טלי אמיתי-טביב ומסבירה מה הביא אותה להוציא את ספרה. "אחרי כמה תערוכות שהצגתי, הגעתי למסקנה שתערוכות זה דבר נורא, עם כל מה שכרוך ב'הו-הא' בשביל שיראו את עבודתי. במקרה הטוב זה יורד אחרי כמה חודשים, במקרה הרע אחרי חודש. אמן אף פעם לא מתבונן באחרים, הוא מתבונן בעצמו, דרך אחרים. אמן זו תמצית האגואיזם. ספרי אמן הם חלק מהביטוי לאותו אגואיזם. ספר תמיד נשאר, יש לו חיי נצח ולכן אנשים מוציאים ספר".

אל מול חיי הנצח שמזכירה אמיתי טביב, גדעון עמיחי הרגיש שזה הזמן הנכון. יחד עם העורכת ציפה קמפינסקי והמעצב עמיר חדד, יצא למסע עם משימה אחת: "לעשות ספר שלא דומה לאף ספר שראיתי, ספר נטול היררכיה מכל סוג. זה לא ספר עלי, זה ספר מסע שידבר לכל יוצר באשר הוא, ולכן שמי כמעט מוחבא בעטיפה".
לקחת סיכון שזה יהיה ספר לא מכניס.
"השכר הכי גדול שיכול להיות הוא לא בעצם מכירתו. אינני יודע להגיד האם יחזיר את עצמו כלכלית. הוא יקר להפקה, אבל השכר הגדול ביותר הוא אם הוא מסוגל לייצר אנרגיות ולהצית את היצירתיות אצל האנשים".

"הוצאת ספר שהוא יותר מאשר קטלוג המלווה תערוכה או עבודות, הוא אידיאל או חלום שמפעם בלא מעט אמנים", אומר עפרת. "ספרי אמן, כפי שאני מכיר, הם שילוב מערכתי שבו לא רק היצירות הן יצירותיו של האמן ברמה של חד פעמיות או מינימום אקסמפלרים. איכות המקוריות נשמרת בהם בזכות מספר מועט של עותקים. אלו ספרים המחריגים את עצמם מתחום הדפוס ההמוני בנוסח המוכר של הוצאות ספרים מוכרות. מדובר בספר כיצירה חזותית ששומרת על מקוריות כמעט מוחלטת. אם ספר אמן יצא באלף עותקים הוא כבר לא יכול להרשות לעצמו מבחינת מחיר ומאמץ יצירה עבודת יד. בהכרח מדובר על משהו אינטימי, יצירתי ואישי".
בעוד שבסטימצקי, למשל, אי אפשר למצוא ספרי אמן, אלא כאמור רק ספרי אמנות, הספריות הגדולות בעולם כמו הספריה הבריטית וספריית הקונגרס דואגות להניח את ידן על ספרי אמן. בספרייה הלאומית, לעומת זאת, אי אפשר למצוא אותם, למרות המשימה לשמור עותק מכל ספר שראה אור בעברית.
בספרי האמנות הסיפור אחר: סוחר הספרים המשומשים גדעון גלעדי, מספר כי ספרי האמנות המבוקשים הם האלבום של אביבה אורי ויונה וולך בהוצאת הקיבוץ המאוחד (300 שקלים), מהדורה ביבליופילית של "מזמורים ופיזמונות" מאת חיים נחמן ביאליק (400 עותקים חתומים וצבועים על ידי יוסל ברגנר, 740 שקלים), אלבומים שונים של נחום גוטמן, שמואל כץ, ועוד.
עוזי אגסי, מו"ל הוצאת "אבן חושן", מסכים עם עפרת. "את ספרי האמן אנחנו מוציאים במהדורות מצומצמות לביבליופילים ואנחנו מעריכים אותם כיצירות אמנות בפני עצמן. במקרים מסוימים אלו ספרים של משוררים שמלווה אותם אמן מהאמנות הפלסטית. לדוגמה: 'חצי שעה לפני המונסון' של דליה רביקוביץ' עם חיתוכי עץ של פמלה לוי. מדובר במהדורה מצומצמת של 70 עותקים על נייר וחיתוכי עץ שנעשו במיוחד לספר. כל ההדפסים ממוספרים וחתומים על ידי לוי ורביקוביץ'. אותו דבר עשינו עם הספר 'עליך אחלום חרישית' של אלזה לסקר שילר בתרגומיו של נתן זך וההדפסים של יגאל תומרקין, עם תחריט מקורי אחד חתום על ידו".
במה ספרי האמן שונים מאלו שיוצאים בחו"ל?
"הם לא שונים. בארץ כמעט ואין אמני ספר בדרגה כזאת, של אמנות הספר".
אפשר להגדיר את ספרי האמן כהצלחה?
"לדעתי הם הצליחו ומי שיש לו את המספר המועט של הספרים הם אוהבי ספר, שמבינים את ערכו של הספר כיצירת אמנות. ספר אמן הוא לא ספר אמנות. הוא בקטגוריה של ספר אמנות אבל הוא יצירת אמנות בפני עצמה. זה לא נגמר, תמיד קיים וערכו עולה. אנשים מחפשים את זה והם נמכרים במכירות פומביות בכל העולם".