נפקדת - הוליווד: הסרטים הבולטים של פסטיבל סלוניקי

שלושה סרטים בלטו בפסטיבל סלוניקי: "קאט" האיראני-יפני על במאי סרטים שאינו מוצא עוד אפשרות ליצור, "פאוסט" של אלכסנדר סוקורוב המאתגר ו"טירנוזאור" הבריטי על אלכוהוליסט זועף ואלים

מאיר שניצר | 15/11/2011 12:26 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
הקולנוע מת! הוליווד הפכה אותו לזונה! אלה אינן ססמאות ריקות מתוכן, שכל מי שעוסק בביקורת סרטים בוודאי כולא אותן עמוק בתוכו. לא כך שוז'י (בגילומו של הידטושי נישיז'ימה), במאי יפני שמשוטט עם מגפון ברחובות טוקיו ומנסה להעיר מתרדמתם את הזומבים צרכני הרפש ההוליוודי, שמוחם הולך ודועך לנוכח המוצרים הפילמאיים שהם נחשפים אליהם.

אותו שוז'י הוא גיבור "קאט", סרטו של אמיר נאדרי שהתבלט מעל שאר סרטי פסטיבל סלוניקי ה-52, שננעל ביום ראשון השבוע. נאדרי עצמו הוא סיפור לא קטן. במאי איראני שבשלהי שנות השמונים עקר לארה"ב, שבה הוא משתדל לביים סרטים עצמאיים ובה בעת משמש פרופסור באוניברסיטת קולומביה. דומה שהביוגרפיה הפרטית של נאדרי משתקפת מהאירועים החריגים, הסמליים, המהווים את הרצף העלילתי של "קאט", שהוא סרט יפני לכל דבר למרות מוצאו של הבמאי.
יח''צ
עשוי להפוך ללהיט פסטיבלים. ''קאט'' יח''צ

הגיבור הוא במאי סרטים שאינו מוצא עוד אפשרות ליצור. לא זו בלבד שהמפיקים בטוקיו אינם מוכנים לשמוע על הפרויקטים שלו, הרי שגם בתי הקולנוע בגדו בייעודם; הם אינם מקרינים עוד סרטים, אלא חרא הוליוודי המרוח בתלת-ממד צעקני. מחאת הנגד שלו מתבטאת בהפגנת היחיד הסהרורית שהוא מנהל יום יום בחוצות הכרך, וגם בקורס לצפייה נכונה ביצירות מופת שאותו הוא מריץ ערב ערב על גג ביתו.

חייו של שוז'י כפרטיזן אורבני באים אל קצם כשגופת אחיו מתגלה באחד ממועדוני היאקוזה המקומית. מתברר שהאח המת היה היחיד שהאמין בסוג הסרטים ששוז'י יצר, והוא שמימן את עשייתם באמצעות הלוואות שנטל בשוק האפור של טוקיו. זו הסיבה

שבגינה חוסל. החוב הכבד בגובה 14 מיליון ין (כ-180 אלף דולר) שצבר האח מושת מיד על הקולנוען האקספרימנטלי, והוא נדרש להחזירו תוך שבועיים למלווים בריבית קצוצה. בהיעדר הכנסות משלו עולה שוז'י על פתרון פיננסי מקורי - הוא מכריז על עצמו כשק חבטות, וגובה כסף עבור כל אגרוף המוטח בפניו ובגופו על ידי בריוני העיר.

סמליותה של הקרבה זו מקבלת משנה תוקף מעצם העובדה שהקולנוען החבוט, כמעט מפורק לגמרי, מחזיק מעמד רק בזכות העובדה שהוא משנן לעצמו ללא הרף סצנות נודעות מתוך 100 הסרטים הגדולים בכל הזמנים. לא יהיה זה הימור נועז להניח ש"קאט" יהפוך השנה ללהיט בפסטיבלים הבינלאומיים לקולנוע.

לא לאוהבי המיינסטרים

אלכסנדר סוקורוב הרוסי הוא אחד שבוודאי לא ייצור לעולם סרטים מסחריים מהסוג המתארח כיום בבתי הקולנוע. יצירותיו המהוללות ("ימי האפלה", "אם ובנה", "תיבה רוסית") כבר הספיקו להרחיק מעליהן הרבה צופים חסרי סבלנות, ובעיקר חסרי רקע בתרבות האירופית בכלל והרוסית בפרט. גם סרטו החדש "פאוסט" אינו צפוי לתקן מצב חד-משמעי זה.
 

נדרשת סבלנות.
נדרשת סבלנות. "פאוסט" יח''צ

הפעם נטל סוקורוב את היצירה האולטימטיבית של הספרות הגרמנית - "פאוסט" - ועיבד אותה למסך הגדול. או בלשונו: "זה לא עיבוד, זוהי קריאה בין השורות של היצירה הקלאסית". במילים אחרות - הצופה הסבלני צריך לשמור על ערנות מרבית במהלך שעתיים ורבע, ובה בעת לא לשכוח להפעיל מנגנוני היקש מורכבים לנוכח השינויים בעבודתו של גתה, שכל אחד ואחד מאיתנו נדרש, כמובן, להכיר לפרטי פרטים.

סוקורוב עורך מחדש את המחזה, מוסיף לו דיאלוגים ופה ושם משתיל דמויות שאינן מופיעות אצל גתה. כל זאת במגמה יומרנית לקלוע אל מה שגתה התכוון באמת, כשהוא טווה בחרוזים את המעשה במדען המוכר נשמתו לשטן. גיבורו הבולט של הסרט, שזכה לא מכבר בפרס הגדול של פסטיבל ונציה, איננו המדען המתמכר למנעמי החיים אלא השטן מפיסטו, שמופיע כאן כמלווה בריבית. מגלם אותו בווירטואוזיות אנטון אדשינסקי, המוכר ברוסיה כליצן וכאמן פנטומימה.

מכוער, עם גב מעוות ועם זנב מאחור, משטה מפיסטו בכל משתתפי החיזיון של גתה. מי שמתאם עמו עמדות אסתטיות הוא הצלם הצרפתי ברונו דלבונל ("אמלי", "הארי פוטר"), שמחיה על הבד גרמניה קונספטואלית, חסרת זמן מוגדר. סוקורוב הסריט את "פאוסט" באוסטריה ובצ'כיה, אך סצנות השיא האפקטיביות ביותר צולמו דווקא באיסלנד, שסיפקה לסרט סצנה ארוכה של גייזר לוהט הנראה בדיוק כמו הגיהינום באגדות ימי הביניים.

הבנאליות של הרוע

"אלוהים לא קיים. הרוע כן!", מכריז מפיסטו במה שיכול להיחשב גם כסיסמת הפרסומת לסרט הבריטי "טירנוזאור", עם פיטר מאלן בתפקיד הראשי. זהו סרט הביכורים של פאדי קונסידיין, שזיכה אותו השנה בפרס הבימוי בפסטיבל סאנדנס. קונסידיין, המוכר כשחקן, בחר להתחיל את קריירת הבימוי שלו בסצנה חסרת תקדים, שבה נראה מאלן השתוי כשהוא מניף אלה ומרוצץ את ראש הכלב שלו. בהמשך הסרט מפרקים את הצורה לכלב נוסף.

מאלן, מטובי השחקנים בבריטניה, מגלם דמות של אלכוהוליסט זועף מלידס, שמתקשר עם בני אדם רק באמצעות האלימות. באורח מפליא הוא מתחבר לאישה נשואה (אוליביה קולמן), נוצרית אדוקה המנהלת חנות צדקה. היא לא רק נשואה, היא גם מוכה ונאנסת. כלומר מעגלי חייה יכולים בקלות להשיק לאלה של השתיין, אבל מהצד האחר של העולם האלים, מהצד של טי-רקס המרושע, מלך הדינוזאורים שבעבר שלט בעולם, אך גם נכחד ממנו וסופו שהפך לדמות ב"פארק היורה" של ספילברג מלך הוליווד, ששוז'י היפני כה מתעב.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

עוד ב''קולנוע''

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים