משימה בלתי אפשרית: "הנוקמים" הוא הימור שהצליח

ג'וס וידון עשה את הלא ייאמן כשהצליח לאחד שבע דמויות מוכרות וליצור את "הנוקמים" - סרט קיצי משובח במידה נדירה. רק אל תצפו בו בתלת-מימד

דורון פישלר | 13/5/2012 10:40 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
תגיות: הנוקמים

''הנוקמים'', במאי: ג'וס ווידון, ארה''ב 2012

היה פעם רעיון: להקים קבוצה של אנשים יוצאים מגדר הרגיל - לכל אחד מהם פרנצ'ייז משלו - ולאחד אותם לסרט אחד שיהיה גדול יותר מסך חלקיו. רק איחוד כוחות כזה יכול היה לעזור להביס את כוחותיהם של אויבי האנושות הגדולים ביותר, כגון מייקל ביי. כל מה שהיה צריך לעשות כדי לגרום לזה לפעול היה לכתוב תסריט שלוקח שבע דמויות מוכרות עם רקע משלהן מסרטים שרובם לא מאוד מוצלחים ומשבץ את כולן בסרט שייתן לכל אחת מספיק זמן מסך ושלא יגרום לאף אחת מהן להשתלט על הסרט כולו.

כמובן שצריך לעשות את כל זה בלי לעצבן את מעריצי הקומיקס ובלי להרחיק את האנשים שאין להם מושג מי אלה. בלי לבלבל אנשים מרוב דמויות שונות ובלי להעיק יותר מדי בסיפורי רקע. בלי לבזבז יותר מדי זמן על דיאלוגים, אבל בלי להשאיר את הדמויות שטוחות וחסרות אופי. ואם אפשר, להכניס באמצע גם עלילה מעניינת, אקשן מוצלח והומור. כל זה בתוך שעתיים ו-20 דקות. במילים אחרות, זה היה בלתי אפשרי.
צילום: AP
אל תצפו למגניבות עילאית מהדקה הראשונה. ''הנוקמים'' צילום: AP

ג'וס וידון הצליח לעשות את זה. זה כשלעצמו הישג שכמעט לא ייאמן. פרויקט "הנוקמים" הוא הרבה יותר מסרט אחד - הוא סיכום של ארבע שנים וחמישה סרטים, ששימשו כולם מעין טריילרים ארוכים לסרט הזה. זה היה יכול בקלות להיכשל. זה היה הימור של מיליארד דולר, והוא הצליח מעבר למשוער.

אבל מי שיצפה למגניבות עילאית מהדקה הראשונה ייאלץ להיאזר בסבלנות. בתור סרט שיש לו עשר שעות של אקספוזיציה עוד לפני הלוגו הראשון, "הנוקמים" מתחיל לאט. הוא צריך לאחד את כל הדמויות השונות - ששת חברי האוונג'רס, ועוד רבים מסביבם - שמתחילות את הסרט פזורות על פני כל העולם הזה ועולמות אחרים. אבל ככל שהסרט מתקדם, הוא משתפר. ומשתפר.

אחד האתגרים הקשים ב"הנוקמים" היה לגרום לכל הדמויות השונות מהעולמות השונים לחיות בשלום זו עם זו. טוני סטארק הוא מדען שבנה לעצמו חליפת שריון טכנולוגי שמבוססת על מגה נוירונים ואולטרה טכיונים קוונטיים, או משהו. ת'ור הוא אל הרעם הנורדי, האוחז במקבת הרעם ובעזרתה שולט בענני הסער, ומדבר כאילו הוא בתוכנית הספרות הקלאסית לנוער ב-BBC. איך שני אלה אפילו יכולים לשכון באותו פריים? ההברקה של התסריט היא הניצול של ההבדלים האלה לטובתו.

כאילו שצריך משהו מעבר למילים
כאילו שצריך משהו מעבר למילים "רוברט דאוני ג'וניור" כדי להפוך סרט לשווה צפייה. "הנוקמים" צילום: אי-פי

הטיפול של הסרט במספר גדול של דמויות בזמן קצר הוא מצוין, אך עדיין ישנן דמויות שיוצאות מהעניין טוב יותר מאחרות. האל לוקי (טום הידלסטון) - הטיפוס השקרן, הדו-פרצופי והמתועב ביותר בעולם - היה די אנמי ב"ת'ור", וכאן משתפר פי כמה, והופך גם למאיים וגם לאנושי הרבה יותר. רוברט דאוני ג'וניור בתפקיד טוני סטארק היה ממילא מאז ומתמיד הסופרסטאר של עולם מארוול, והטקסטים של וידון יושבים עליו כמו חליפת שריון צמודה.

שתיים מהדמויות שיוצאות מהסרט עם המניות הגבוהות ביותר הן דווקא כאלה שלא זכו להרבה תשומת לב עד היום: הענק הירוק (הפעם זה מארק רפאלו) עובד הרבה יותר טוב בזמן המסך המוגבל שלו ב"הנוקמים" מאשר בשני הסרטים המלאים שבהם כיכב עד עכשיו; וסקרלט ג'והנסון בתפקיד נטשה רומנוב, "האלמנה השחורה", נראתה כמו קישוט, פרצוף יפה להוסיף לחבילה, אבל התפקיד שהיא מקבלת בסרט הזה גרם לי
לייחל ליום שבו היא תקבל סרט משלה.

"הנוקמים" הוא לא סרט חשוב. הוא לא עוסק בפסיכולוגיה של גיבור-העל. הוא לא דן בדואליות המוסרית שבנפש האדם. אין לו מסר להעביר לעולם. הוא לא יותר ולא פחות מחבילת בידור קיצי, אבל חבילת בידור קיצי משובחת במידה נדירה. אם סרטי קיץ הם ג'אנק-פוד תרבותי, "הנוקמים" הוא לא יותר ממנת שווארמה, אבל השווארמה הכי טובה שאכלתם.

הבעיה הגדולה ביותר שלי עם "הנוקמים" היתה שההקרנה היתה פגומה: התמונה היתה אפלה ומטושטשת, עם "צל" בצדי אובייקטים בהירים ומעין טשטוש שהקשה על הריכוז ועל הבנת התמונות. בקיצור, הוא הוקרן בתלת-ממד. ג'וס וידון לא צילם את הסרט עבור תלת-ממד ולא התכוון שהוא יהיה תלת-ממד, זה גימיק מיותר שנכפה על הסרט בדיעבד, לא מוסיף לו כמעט כלום ופוגם בהנאה ממנו. "הנוקמים" הוא אחלה סרט, אני כבר לא יכול לחכות עד שאראה אותו כמו שצריך.

בואו להמשיך לדבר על זה בפורום סרטים וקולנוע -
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

ביקורות וטורים

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים