דו-קיום: כנסיית השכל חוגגת 20 עם התזמורת האנדלוסית
כנסיית השכל חוגגת 20 שנה ועובדת על אלבום עם התזמורת האנדלוסית של אשקלון. "יצרנו יחד סגנון של ערבי-רוק, לא ויתרנו לשנייה על הדיסטורשנים", אומר הקלידן עמי רייס
"אני חושב שהסוד הוא עניין", אומר עמי רייס, קלידן הלהקה, כשהוא מנסה להסביר את קו החיים המרשים של ההרכב. "אנחנו כל הזמן מחפשים את הדרך לעשות פרויקטים ששונים זה מזה באופן קיצוני. אם זה דיסק אלטרנטיבי או חגיגה אנדלוסית, בכל פעם יש קיצוניות קצת אחרת, לטוב ולרע. זה שומר על המון עניין. חוץ מזה, פשוט כיף לנו ביחד. זה הכי בנאלי להגיד, אבל זה נכון וזה מה שמייחד אותנו. מעולם לא חשבנו לעשות דברים אחרים. הכנסייה היא כבר שפה ודרך חיים".
לציון שני העשורים מוציאה היום הלהקה את "מעל הים", סינגל ראשון מתוך אלבום שלם שהקליטה עם התזמורת האנדלוסית הים תיכונית של אשקלון. השיר, טעימה ראשונה מתוך אלבום שעתיד לראות אור בתחילת 2013, נכתב על ידי רן אלמליח והופק מוזיקלית על ידי כנסיית השכל והמנצח תום כהן.

היו שורדים עד היום ללא האלבום המצליח של 1999? כנסיית השכל צילום: יריב פיין וגיא כושי
"האלבום באמת תרם לכך, אבל הוא לא הגורם העיקרי. נכון שכל פרויקט מצליח באמת נותן דחיפה, אבל זה תמיד נדבך נוסף. ברגע שאתה באמת שלם עם היצירה שלך, כשמגיעה ההצלחה היא נותנת לך דחיפה מאוד חזקה. גם כי הלכת עד הסוף עם מה שרצית לעשות וגם כי אנשים מאוד אהבו את זה. זו התפוצצות אנרגיה מאוד טובה והיא באמת נותנת כוח להרבה שנים".
איך הגעתם לתזמורת האנדלוסית?
"כבר כמה שנים אנחנו כל הזמן אומרים לעצמנו 'נעשה - לא נעשה', והשנה נפל לנו האסימון שזה באמת הפרויקט הבא שאנחנו רוצים לעשות. התחלנו קצת לברר וגילינו משהו מוזר: הרבה אנשים משתפים פעולה עם תזמורות אנדלוסיות, בארץ ובעולם, אבל בעצם אף אמן לא עשה עד היום דברים מקוריים איתם. אין תקליט
שנכתב יחד איתם או פרויקט משותף מההתחלה. במקרה שלנו, זה לא שהם עושים עיבודים לשירים שלנו. נראה לי שזה השיר הראשון שהתזמורת האנדלוסית ממש מעורבת בהכנתו. זו יצירה משותפת מאוד. זה מה שקסם לנו וזה גם מה שקסם להם, כי הם מעולם לא נכנסו לאולפן להקליט שיר חדש ומקורי שהם חלק ממנו".
לפי השיר נשמע שלקחתם אותם לכיוון הדיסטורשן. זה מפתיע.
"אני חושב שהאלבום הוא המיקס הכי נכון שיכולנו לחשוב עליו. ברור שלא נוותר על רוק, הכנסייה תישאר כנסייה. גם כשעשינו את האלבום'אוטוביוגרפיה' עם רביעיית כלי מיתר, נשארנו עם הסאונד שלנו. תמיד בסוף באים אלינו ואומרים'וואו, זה נשמע ממש כנסייה', וזו המחמאה הכי גדולה. יש שם קטעים אנדלוסיים מטורפים, קטעים ערביים לגמרי, אבל עם רוק. קיבלנו כבר כמה תגובות שאומרות שיצרנו ז'אנר חדש. כששומעים אנדלוסי חושבים בראש על הכיוון הערבי, אבל אנחנו יצרנו יחד סגנון של ערבי-רוק. לא ויתרנו לשנייה על הדיסטורשנים. יש שם המון כוח".
בואו להמשיך לדבר על זה בפורום מצעדים וביקורות מוזיקה -
