
סינגולר: עברי ומוקי שטחיים, שלמה ארצי עייף
עברי לידר ומוקי לא נותנים קרדיט למאזינים, דודו טסה לא מצליח להציל את שלמה ארצי מבינוניות, יהודית רביץ מעדיפה נעורים על פני אותנטיות ואיזבו? האירופאים אולי לא רצו אותם, אבל אצלנו הם נקודת אור יחידה. הסינגלים של השבוע
יהודית רביץ, ''לכי אל הים''

"באתי בידיים ריקות" הסינגל הקודם, והראשון, שרביץ הוציאה מהאלבום שבדרך היה, ללא ספק, הרבה יותר הגיוני וצפוי בהתחשב בנקודה שבה הקריירה שלה נמצאת כרגע - כלומר, הרבה יותר רך, נוגה ומתנצל. מצד שני, למרות כל האמור לעיל, הוא גם היה טוב יותר מ"לכי אל הים", שכן בסופו של דבר כיוון מוזיקלי - צעיר, מקורי ומעניין ככל שיהיה - תמיד יפסיד בקרב נגד לחן
טוב וטקסט משכנע. הרעיון הבסיסי של סחרוף ב"לכי על הים" - שהיה, ככל הנשמע, להזכיר לרביץ את רוח נעוריה - הוא רעיון אמיץ ונכון, אבל התוצאה, למרבה הצער, מאופיינת בגוון צלילי דחוס מדי, אפילו צורם בנקודות מסוימות, שכאילו מתאמץ להסתיר לחן בינוני, חצי נוגע. בקיצור, להיות צעיר זה חשוב, אבל חשוב יותר, הרבה יותר, להיות אותנטי.

העדפנו אותה נוגה בסינגל הקודם. יהודית רביץ
צילום: ניר סגל
עברי לידר ומוקי, ''מזל טוב ישראל''

בהחלט אפשר היה לצפות מלידר ומוקי - שני יוצרים שיודעים כיצד להתנסח בצורה חדה ומעניינת כשהם חפצים בכך - לתובנות קצת פחות פשטניות, משומשות וחסרות עומק מטאפורי ופואטי, כמו למשל "מזל טוב ישראל, טמטום במצעדים / מזל טוב ישראל, איך יפה לך במדים", שמביעות, כביכול, מחאה נגד איכות השירים במצעדי הפזמונים, אך למעשה מיישרות קו - בסיוע לחן מונוטוני שמציק לאוזן - עם אותה "איכות" ממש. גם הדג נחש, כידוע, נוטים לעשות שימוש בציניות ככלי עזר להבעת עמדה נגד הממסד, אבל הציניות שלהם - למשל, ב"שירת הסטיקר" וב"מספרים" - פחות ישירה ומתלהמת מזו של "מזל טוב ישראל" ויותר מרומזת, נתונה לפרשנות, יוצאת מהנחה שנמעניה הם אנשים חושבים, כאלה שיודעים להסיק את המסקנות שלהם על החיים לבד, בלי גלגלי עזר. לידר ומוקי, לעומתם, לא נותנים לנו כאן כמעט שום קרדיט. לא יפה.

לא נותנים קרדיט למאזינים. מוקי ועברי לידר
יח''צ
סטלה מאריס, ''זיכרונות''

מי שבאמת חיפש רוק כבד ישראלי לפנים הלך להופעות של "סיילם" או, במידה והוא היה קיצוני יותר, של "סאבסטנס פור גוד", בערבי "מוות לטכנו" ברוקסן. סטלה מאריס, לעומת שתי אלה, הציגה בשורה מאוד לא מרעישה, תרתי משמע. במובנים רבים, היא הייתה רכרוכית יותר אפילו מ"כרמלה גרוס ואגנר" ומשינה של "מפלצות התהילה". פה ושם היו לה יציאות נחמדות, אבל במבט לאחור תרומתה להתפתחות הרוק הישראלי הסתכמה בבלדה הקיטשית "נר על החלון" - כלומר, לא הייתה קיימת.
נכון, קצת מוזר שעד עכשיו לא נכתבה פה אף מילה על "זיכרונות" - קאבר לשיר של דמיס רוסוס, שהלהקה מוציאה עכשיו לרגל יום ההולדת הנ"ל. בכלל, החיים הם דבר מוזר, אבל סביר להניח שתצליחו להעביר אותם על הצד הטוב ביותר גם בלי ביקורת על הכלום הזה.

רוק כבד זה לא. סטלה מאריס
צילום: אבי נישנבר
שלמה ארצי ודודו טסה, ''לתת ולקחת''

גם כאן, כמו בסינגלים הקודמים שארצי הוציא עד כה מהאלבום הזה, ניתן למצוא בכל תו ובכל מילה עדויות חותכות לעייפות החומר, ובכלל, להיעדר און מוזיקלי וטקסטואלי. העיבוד האתני של טסה היה יכול, אולי, לשחרר את ארצי מהלאות המבאסת שהוא שרוי בה לאחרונה כיוצר, אבל כשאין בנמצא חומר גלם ראוי לעבוד איתו - כלומר, שיר טוב - גם כשפים של קוסם-אולפנים מנוסה ורב מוניטין כמו טסה לא עובדים. בכל מקרה, כמו שזה נראה עכשיו, מוטב שארצי יתמקד רק בלקחת. ממילא אין לו ממש מה לתת.

אין לו כבר מה לתת. שלמה ארצי
יח''צ
איזבו, Dizzy

למעשה, איזבו מספקים, בעצם הימצאותם בין כתלי הפלייליסט של גלגלצ, אופטימיות זהירה לעתיד מוזיקלי אחר, טוב יותר, שבו גם למי שבוחר שלא להישמע כמו אף אחד אחר יש סיכוי להיות כוכב בישראל. אם גם Dizzy - שיר מהורהר, פחות קליט וסוחף מ-Time, אבל מולחן היטב ויושב על עיבוד מרהיב של קלידים וגיטרות - יהפוך ללהיט, אז בכלל, אף אחד לא יעז יותר להשוות בין אינסידנט האירוויזיון שלהם לזה של להקת "פינג פונג", עליה השלום והלא להתראות. בעצם, גם ככה, צריך להרביץ למי שעושה את זה. כן, להרביץ. עם אגרופים, בעיטות, ראסיות לראש, הכל - עד שימות, יימח שמו.

שום קשר בינם לבין פינג פונג. איזבו בחצי גמר האירוויזיון
צילום: אי-פי-איי
