חשופים: פסטיבל מד מיוזיק מעורר מחלוקת
פסטיבל מד מיוזיק שיתקיים מחר יעניק הזדמנות ללהקות מקומיות לקיים תצוגת תכלית מול בכירי תעשיית המוזיקה העולמית. אבל העובדה שהאמנים לא יקבלו תגמול על הופעתם מכעיסה כמה מאנשי התעשייה

מה שחשוב זה מה שקורה ביום למחרת. איסר טננבאום צילום: דני זודקביץ'
מחר (רביעי) מהשעה 18:00 ולמשך ערב שלם, ייערכו בברים שונים בתל אביב הופעות של כ-40 ממיטב הלהקות המקומיות במסגרת פסטיבל מד מיוזיק. ההופעות נערכות למטרות שואו-קייס (תצוגה לשם החתמה) בפני בכירים בתעשיית המוזיקה העולמית. בקונספט שהגה איסר טננבאום, איש רוקפור וטרי פויזן, ישתתפו אמנים והרכבים כגון Tree, אבי עדאקי והעדאקיז, נינט, Drunk Machine ואחרים.
"יצא לי להיות פעמים רבות בפסטיבל SXSW באוסטין שבטקסס. מדובר בפסטיבל שכבר המון שנים מקדם אינדי ובזכותו התגלו להקות כמו אר.אי. אם וקולדפליי, שמות גדולים בחו"ל", מסביר טננבאום את הרעיון שמאחורי היוזמה. "מאוד רציתי לראות פסטיבל כזה בארץ, כי בעצם מה שחשוב זה לא ממש מה שקורה בפסטיבל, אלא מה שקורה ביום למחרת. אם מגלים אותך בפסטיבל אנשים מסוימים שיש להם כוח והשפעה, אתה עף קדימה ולמעלה".
יש כוונה לחשוף בעתיד להקות מז'אנרים נוספים במסגרת האירוע?
"זה פסטיבל ראשון מסוגו בארץ. יש המון פסטיבלים, אבל הם יוצאים ליערות ולמדבריות. אנחנו רצינו משהו בתוך העיר, בתוך תל אביב. משנה לשנה נפתח את זה גם ללהקות ערביות וללהקות מטאל רוסיות. לאט לאט נתרחב גם בז'אנרים. השנה, בתור פיילוט ובתור סיפתח, שיהיה קצת יותר קל לעיכול, אנחנו מתרכזים בסינגר סונגרייטרים ובלהקות רוק. בשנה הבאה זה יהיה הרבה יותר מקיף".
הפסטיבל בנוי מהופעות חינמיות בנות חצי שעה מול קהל היושבים בברים השונים, ורוב הלהקות המופיעות לא צפויות לקבל תשלום עבור הופעתן. עובדה זו הציתה אש בקרב חברי קבוצת הפייסבוק "רוצים חוק מוזיקה" שבראשה המוזיקאי אילן גרין, קלידן נקמת הטרקטור. בחודש האחרון הפנה גרין את תשומת הלב הציבורית לכך שאין כל סיבה שמוזיקאים לא יקבלו תשלום עבור הופעותיהם. לפני כשבועיים זכה גרין במאבק בעיריית תל אביב, כאשר דאג לכך שכל משתתפי "רעש לבן", ערב להקות שארגנה העירייה בלילה הלבן, יתוגמלו בעד הופעתם. כעת רועמת הקבוצה נגד האירוע, בטענה כי נותני חסותו - גופים כמו "גלובס" ואורנג' - יכולים להרשות לעצמם לשלם לאמנים וכי חשיפת הלהקות לקהל הרחב ובפני אנשי תעשייה אינה תגמול הולם.
"אני רוצה מים
בחינם! למה? ככה. מה אכפת לי שמים עולים כסף למישהו", כתב גרין בסרקזם בעמוד הפייסבוק של הקבוצה. מ"גלובס" נמסר בתגובה: "קל להיתלות באילנות פופוליסטיים ולכנס מקרים ואירועים שונים בשדה המוזיקה הישראלית בכותרת 'חשיפה = תגמול'. כידוע עיתון 'גלובס' פונה במהותו לאנשי עסקים במגוון תחומים, והחשיפה המאוד ממוקדת אליהם עולה למפרסמים שמעוניינים בחשיפת תוכן זה או אחר לא מעט כסף.
"במקרה של הפסטיבל הנוכחי, החשיפה המאוד מפולחת וממוקדת של האמנים הנמצאים כולם בתחילת דרכם נעשית במסגרת פלטפורמה רחבה הכוללת הפקה מלאה, פרסום בכל אמצעי המדיה הרלוונטיים, שיווק, יח"צ וכתבות במהלך השנה. שליחת ההרכב הנבחר לוועידת המוזיקה SXSW, כמו גם הקמת עמוד ממותג בחינם מיוטיוב ישראל, הן רק חלק מההטבות שכרוכות בפלטפורמה הזאת. כך שכל ניסיון ליצור השוואה בכותרת 'חשיפה = תגמול' בין הופעה חינם בפאב ובין ההופעות שמארגן, מפיק ומשווק 'גלובס' בפסטיבל שמטרתו בין השאר לספק לאמנים המתחילים תצוגת תכלית למול משקיעים פוטנציאליים - חוטא באופן צורם לאמת, ובעיקר - וזה הדבר החשוב - עלול לפגוע באמנים. חבל שכך עוותו הדברים ובתקווה להרבה הצלחה למשתתפי הפסטיבל".
בואו להמשיך לדבר על זה בפורום מצעדים וביקורות מוזיקה -
