סינגולר

סינגולר: איזה סינגל ייבש אותנו השבוע?

טובה גרטנר ממשיכה להיות נאמנה לעצמה, טל פרידמן מתאמץ אבל נשאר כיתה, יגאל בשן מפתיע ובעז בנאי צריך ללמוד דבר או שניים מאלישע, קרוב המשפחה המוכשר שלו. הסינגלים של השבוע

רועי בהריר | 31/10/2012 14:30 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר

טובה גרטנר, ''עצות''

בחורה טובה, גרטנר. מצוינת אפילו. גם חכמה, גם שנונה, גם מצחיקה, גם רוחנית, גם קולית, גם רגישה וגם יודעת לכתוב, להלחין ולשיר. הביקורת הזאת אמנם לא צפויה לחדש לה שום דבר על עצמה, על יצירתה, ובכלל, על החיים בעולמנו – למעשה, מה שייכתב בה זה פחות או יותר מה שמשתמע מהמילים של השיר הזה - אבל הנושא המרכזי כאן הוא ממילא פחות היא ויותר כל שאר האנשים בעולם. השורה התחתונה בשיר היא, בהפשטה, "את העצות שאני נותנת לאחרים אני לא מיישמת בעצמי", וממנה עולה השאלה הפילוסופית/אמנותית/רוחנית בנוגע לטבעו של האיזון ה"נכון" בין קבלה לנתינה.
 
 
במקרים רבים נהוג לייחס לגרטנר - שזכתה להכרה ראשונה בשלהי האייטיז (בעיקר בזכות להיט הניו-ווייב-פופ הקליט, בעל הקליפ הקריפי, "אתמול") - את התואר "מוזיקאית האינדי הראשונה בישראל". מאז, ובעיקר בשנים האחרונות, היא ממשיכה ליצור בשולי השוליים, תוך נאמנות אבסולוטית לציפור נפשה.

רוב השירים שלה מינימליסטים, כמעט בלתי אמצעיים, נעים בין קדרות אוונגארדית, מונו-כרומוטית, בשפת משוררים (שימו אוזן על האלבום הטוב והמשונה "שירים קיצוניים") לאירוניה דקה, הומור עצמי (חפשו ביוטיוב את "ציפי פיפי" ו״מזליקית״) ומחאה לא מאוד קשוחה ורצינית (״ריאליטי״). על פי ההגדרות של אז, אין ספק שהיא עדיין מאוד "אינדי", אבל ההגדרות ההן כבר לא ממש רלוונטיות לעידננו, נטול הגבולות, שבו יש רק, בהפשטה גסה, מוזיקה שהרבה אנשים שומעים ומוזיקה שמעט אנשים שומעים.

גרטנר, כידוע, מתמחה בסוג השני, המאפיין מוזיקאים לא מוצלחים, או, כמו במקרה שלה, כאלה ששמים את רוב הדגש ביצירתם על סיפוק צרכיהם האמנותיים והנפשיים, וקצת פחות מתייחסים למוזיקה כאל אמצעי תקשורת. במילים אחרות, גרטנר היא יוצרת תובענית: צריך להתקרב אליה כדי להבין אותה ולספוג את רוחה. כשעושים זאת, אגב, מגלים עולם מעניין, מורכב, חיובי וחמוד להפליא.



בניגוד לאסכולה השלטת באזורי השוליים, אין ביצירתה זכר לרחמים עצמיים. היא מוארת לגמרי. היא רק לא ממש רוצה, או יודעת איך, להפיץ את אורה ברבים - וכן, בניגוד למה שמבקרי מוזיקה נוהגים לומר על המיינסטרים, גם זו יכולת חשובה ביותר. יכולת שהופכת מוזקאי טוב למוזיקאי מעולה. גרטנר, לצורך העניין, היא רק מוזיקאית טובה.

סער גולובטי
טל פרידמן. נשאר כיתה סער גולובטי

טל פרידמן והחתולים השמנים, ''פחיד אותי''

יש סיכוי, אפילו די ממשי, שהשיר הזה יחולל, סוף סוף, שינוי בחייו של טל פרידמן, התלמיד הכי חנון בי"א 2 - אבל זה יקרה רק אם הוא יצליח לשכנע את המנהל לאשר לו וללהקתו, החתולים השמנים, להופיע בטקס הסיום. אז, או אז, כולם יראו מי הוא, מה הוא, כמה הוא מגניב, כמה הוא מזניב וכמה בחורות הוא יכול להשכיב.

השיר הזה אמנם כיפי ביסודו, מעין סופט-מטאל הומוריסטי, רוק בצחוק שכזה, אבל רק הסיטואציה הנ"ל יכולה להפוך אותו ללהיט ואת יוצרו לאליל רוק מסוקס. בכל סיטואציה אחרת – כולל זו שבה טל פרידמן הוא גבר בן 40 ומשהו שהתמחותו הראשית היא חיקוי של סוניה פרס ובשנים האחרונות הוא מבקש להמציא את עצמו מחדש כגיבור גיטרה – השיר הזה, חביב ומלבב ככל שיהיה, צפוי להישאר כיתה. הוא לא גרוע באופן יוצא מהכלל או משהו כזה - הוא דווקא נחמד, עולץ, פה ושם אפילו מעורר זיק של מחשבה - אבל מה לעשות, הוא פשוט לא ברמה של י"ב.


Get Microsoft Silverlight

בעז בנאי, ''יבש''

לא ברור מה הניע את בעז בנאי לכתוב ולהלחין את הדבר הזה, ואחר כך אף להרחיק לכת עד כדי הוצאתו לרדיו כסינגל, תוך תקווה לכבוש את מצעדי הפזמונים ולהשתקע בפלייליסטים המרכזיים. מן הסתם, הדבר הכי גרוע שאמן שנקלע למחסום יצירה יכול לעשות הוא לכתוב על זה שיר, אבל בנאי, המודה בהיותו "יבש בנפש, יבש ברוח", משום מה הולך על זה בכל זאת.

התוצאה – לחן, טקסט, עיבוד והגשה שמסתכמים בכלום מזוקק – לא עשויה לפגוע רק בשמו הטוב של הנצר הצעיר למשפחת האמנים המיוחסת. היא מהווה סכנה של ממש להמשך התפתחותה התקינה של תעשיית המוזיקה הישראלית.

כששיר כה עייף, כה דלוח, כה משעמם וכה חסר הצדקה אמנותית מוזרק לאוזני ההמונים (וכן, אפשר לסמוך על העורכים המוזיקליים בגלגלצ שהוא אכן יוזרק לשם), בהחלט ייתכן מצב שבו הללו, משום עצם היותם המונים, יאמצו אותו לחיקם ויעודדו בכך עוד ועוד יוצרים בינוניים להמשיך ליצור, לשלוח שירים כאלה לרדיו ולכוון את כולנו לעבר חור שחור ענק ובולעני. אסור לתת לזה לקרות. אסור לתת לכלום הזה להשתלט על חיינו. כל דבר, אבל כל דבר, עדיף על כך. אפילו דודו אהרון. הצילו.


Get Microsoft Silverlight

צילום: אורית פניני
אלישע בנאי וארבעים השודדים. שווה איחור צילום: אורית פניני

אלישע בנאי וארבעים שודדים, ''הכלב השחור''

אט אט, מסינגל אחד למשנהו, מתברר שהבנאי הקטנצ'יק הזה, להבדיל מבן דודו היבש והמייבש דלעיל, יודע דבר או שניים על עסקי הרוקנ'רול. גם כאן, כמו במקרה של הלהיט המצוין "סן דייגו", קשה לאתר בשורות מרעישות, פריצות דרך מוזיקליות או הברקות מטורפות כלשהן, אבל מה שאלישע ושודדיו כן עושים פה, הם עושים כמו שצריך, עם כל הלב, הכוונה והסרעפת. לא מעט ניואנסים בלחן ובהגשה מזכירים את אבא יובל, אבל, בין אם בנאי ג'וניור מרוצה מכך ובין אם לאו, זה ממש לא נזקף לרעתו. להפך. זה מגניב לגמרי.

את הקול, אגב, הוא לא ירש מאביו – ואולי טוב שכך. להבדיל מיובל, הידוע בזיופיו החינניים, אלישע באמת שר מעולה מבחינה טכנית. גם הגיטרות נותנות כאן עבודה יעילה וסוחפת, בעיקר לקראת סוף השיר, ובכלל, בהתחשב  באנרגיות שהלהקה הזאת מייצרת, עושה רושם שתדמיתו המגלומנית של הסולן לא בהכרח מוצדקת, ושבפועל מדובר, בסך הכל, בפוזה רוקנ'רולית מבורכת למדי - כלומר, פוזה מוצדקת, שנתמכת בכישרון. אז נכון, יובל איחר אז, ב"רני בפריז", בגלל הילד - אבל הנה, בסוף זה השתלם.


Get Microsoft Silverlight

יגאל בשן, "שמיים"

השנים, ללא ספק, הותירו את חותמן על מיתרי הקול של יגאל בשן, הבלורית הידלדלה, המעריצות משוויצות בנכדיהן ואף אחד כבר לא עונה לו "היי!" כשהוא צועק "הופה!" – ובכל זאת, אדוני ראש העיר עדיין בכושר לא רע בכלל. השיר הזה, שבשן משחרר עכשיו כפרומו לסיבוב הופעות חדש, נשמע ומרגיש לגמרי כמו תחילת שנות השמונים – וכן, זה עושה הרבה נעים. אם במקרה גם יונתן מילר היה חוזר לארץ ועוזי חיטמן היה קם לתחייה, אז החוויה הייתה, כמובן, שלמה יותר, אבל גם ככה, עם הלחן הפשוט והטוב הזה, הטקסט החם והתם וגון הקול הנוסטלגי ההוא, שעדיין שם, בין הסדקים, זה עושה ללב סוג של הופה היי.


Get Microsoft Silverlight היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של מעריב

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

סינגולר

צילום:

רועי בהריר מאזין בשבילכם לסינגלים החדשים שיוצאים ועושה לכם סדר באוזניים

לכל הכתבות של סינגולר
קבלו עיתון מעריב למשך שבועיים מתנה

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים