"הכל כלול": תחסכו מאיתנו את העצות

זוהי, ללא ספק, שעתן הגדולה של תכניות הצרכנות: בכל ערוץ ובכל שעה, מנסות הרשתות הגדולות לגרום לכם לחשוב על המרווח ביניכם ובין הארנק, ולהציע פתרונות מחייה זולים ומשתלמים יותר. חבל, אם כן, שאף אחת מהן לא מציעה פיתרון פרקטי, אמיתי או הגיוני

אלקנה שור | 26/6/2013 5:57 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
 ככל שהרחצה במקלחת הבוץ הכלכלי נעשית פופולרית, כך העיסוק החברתי והתקשורתי בצרכנות עולה. חברתי, משום שהוא מגיח מהרשתות החברתיות ומזין את תוכניות הכלכלה למיניהן. פריחת התוכניות הכלכליות משקפת צורך כלשהו - הטלוויזיה בסך הכל מיישמת. ומהי אותה "צרכנות" חמקמקה? "צרכנות" זו, כשהיא מגיעה מהמדיה ולא להיפך, כוללת בתוכה הכל. עגבניות לפי משקל, ביטוח לרכב, תיק של לואי ויטון, חופה מוגזמת בעלות של תיק של לואי ויטון.
 
מוצרי יסוד לצד גרגרנות ופזרנות. נגה ניר נאמן, מתוך
מוצרי יסוד לצד גרגרנות ופזרנות. נגה ניר נאמן, מתוך "הכל כלול" צילום מסך

צרכנות, שוב, במובנה הטלוויזיוני - היא החטא ועונשו. היא מציגה מוצרי יסוד לצד גרגרנות ופזרנות; חברות גדולות העושקות את האזרח הקטן בכפיפה אחת עם החופשה החלומית שלעולם לא תרשו לעצמכם (ובכל זאת תצפו בה בקפידה ותריירו על גלי הדמיון). צרכנות אפוא היא כל דבר שנכנס למרווח שבין אדם לארנק שלו.

"לילה כלכלי" ו"תוכנית חיסכון" הן רק מובילות הז'אנר. תוכניות הבוקר הן הזרוע הביצועית של ערוץ הקניות, ופינות הצרכנות הן הדובדבן שבכל מהדורה. ככלל, הכסף מהדהד את עצמו במהדורות המרכזיות, במוספים הכלכליים, בשיחות הסלון. מעמלת שורה ועד תמלוגי הגז. פרנקל, לולא התמנה לנגיד, היה מתקשה לשכנע שלושה אזרחים שאכן ישב שם פעם באותו משרד. עכשיו הוא כציור בתערוכה. כולם מדברים עליו, אף אחד לא יודע למה.

התוכנית "הכל כלול" מנקזת את הצרכנות למודל האישי מכולם. כך תשמרו כמה שיותר על מה שנשאר לכם בארנק, היא מציעה. לכן, בכל אייטם בתוכנית - ואתמול עסקה התוכנית בחברת ביטוח בעייתית; מסלולי עמלות אחידים; חיתולים אקולוגיים; פירות חדשים, מחירים מופקעים לתיירים וחופשה בסרדיניה - מוגשת לצופה פרקטיקה. כך תנהג, כך תתלונן, כך תנפוש ביעילות ובצמצום ביעד מובחר.

"הכל כלול", ובזה היא ראויה לציון, מוגשת על ידי שתי מגישות. סיון כהן ונגה ניר נאמן מובילות בבטחה את התוכנית (אף שלא ברור הצורך בהגשה כפולה). אליהן מצטרפים פרשנים, אורחים וכתבי הערוץ. התוכנית נעה, סגנונית, בין הארומה הכלכלית של "לילה כלכלי" לטיולי הבוטיק של מנחם הורביץ והקלרינט. רגע היא לובשת בגדי אורלי וגיא ומזדעקת על צרותיה של אחת (חברת הביטוח הפעילה את הפוליסה ללא ידיעתה) ; רגע היא דוחפת לעוברים ושבים פירות חדשים (הם טועמים, בכל זאת חינם, ומכריזים בגאווה "חמוץ!"). "הכל כלול" עונה על הציפיות שהיא מייצרת. הצופים, בטח בשעת אחר צהריים אדישה, ימצאו אותה בשרנית יותר מהחיים על פי קותי סבג (המשודרים בערוץ השני במקביל).

אבל אם נביט רגע על כותרת הגג - אותה "צרכנות" כבדת משקל - נגלה מלכודת שקופה. האזרחים, אנחנו, מוצאים אחת לשעה סקנדל צרכני להשתעשע בו. תודעת שירות, עמלות מוגזמות, חייל בודד שחברת הסלולר סנדלה אותו בחשבונות עתק. הרשת מוסרת לתוכניות הכלכליות, אלה מחזירות לה את האשמים אחרי הגיליוטינה. בין לבין, כולם ממשמשים את הסחורה, בודקים כיצד להוזיל, לייעל, לחסוך, לדפוק את השיטה.

הנה, מתגאה כל תוכנית בתורה, מצאנו שימורי תירס במחיר מופקע. ובתוך כל החגיגה הצרכנית הזו, שבה רווחת הציבור מתקלטת בעמדה, אף אחד לא יציע אפשרות אחרת. אמנם אפשרות לא פופולרית אבל בטח תשמור ביעילות לא פחותה על הארנק שלכם: ומה אם, רק כשזה יקר וכבד על הכיס, ננסה לא לקנות?

"הכל כלול", ערוץ 10

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק